تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 690 |
تعداد مقالات | 6,766 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,001,871 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,412,122 |
تحلیل روانشناسانۀ نیاز به ارتباط (انواع عشق) در داستانهای برگزیدۀ تألیفی کودکان و نوجوانان براساس نظریه اریک فروم | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2024.47015.3207 | ||
نویسندگان | ||
سمیه رضایی* 1؛ معصومه بردبار2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران،ایران | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان. بندرعباس،ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از نیازهای اساسی آدمی از منظر تمامی روانشناسان، نیاز به عشق و ارتباط است. انسان برای رسیدن به مرحله خودشکوفایی باید دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه کند. انسان سالم کسی است که بتواند نیازهایش را بدون آسیب رساندن به دیگران، به خوبی تامین کند و این مهارت باید از کودکی به کودکان آموزش داده شود. داستان یکی از مهمترین ابزارهای آموزشی خصوصاً در دوران کودکی است. میتوان با بررسی ارتباط بین شخصیتهای داستانی در داستانهای گوناگون کودکان و نوجوانان به بررسی نوع و کیفیت عشق در آنها پرداخت و پیرو آن به میزان تاثیرپذیری کودک از داستان و نوع آموزه و کاربرد تربیتی آن بر کودکان مخاطب دست یافت. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانهای و تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. یافتهها نشان میدهد، همه انواع عشق (براساس تقسیمبندی فروم) در نمونههای آماری مطرح شده است. کودک با خواندن داستانها به جایگاه افراد و تفاوت میان انواع ارتباط آشنا میشود و میداند در مواجهه با افراد مختلف و در «ارتباط»های متعددی که در طول عمر تجربه میکند، چه رفتارهایی را انتخاب کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات کودک؛ داستانهای تألیفی؛ عشق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 |