تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 698 |
تعداد مقالات | 6,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,121,609 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,502,127 |
بررسی اشعار کودک و نوجوان در دههی نود با رویکرد نوع ادبی غنایی | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2024.48857.3259 | ||
نویسندگان | ||
مریم محمدی* 1؛ مرتضی محسنی2؛ غلامرضا پیروز3؛ احمد غنی پور ملکشاه4 | ||
1دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران،مازندران، ایران.(نویسنده مسئول) | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران.. | ||
4استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران... | ||
چکیده | ||
اشعار غنایی، به این دلیل که در بر گیرندۀ بسیاری از مضامین شاعرانه است که با احساسات و عواطف در پیوند هستند، یکی از پرمخاطبترین انواع ادبی است. در این پژوهش، به روش تحلیلی ـ توصیفی، با مراجعه به اسناد و منابع کتابخانهای ـ یک هزار و نهصد و سیزده قطعه شعر کودک و نوجوان که از سال 1390 تا پایان 1399 سروده شده، مورد مطالعه قرار داده شد، مؤلفههای سازنده، مضامین به کار گرفته شده، روشها و کارکردهای نوع ادبی غنایی مورد بررسی قرار گرفت تا به این پرسش پاسخ داده شود که این نوع ادبی در اشعار کودکان و نوجوانان میتواند به زیرنوعهایی تقسیم شود؟ نتیجۀ بهدست آمده مبنی بر این است که اشعار کودک و نوجوان دهۀ نود، این ظرفیت را دارند که با اتخاذ رویکردی جزئینگرانه در دستههایی جزئیتر و با عناوینی جدیدتر ردهبندی شوند. به عبارت دیگر نوع ادبی غنایی میتواند به زیرنوعهای دیگری تقسیم شود و در حد یک نوع کلی باقی نماند. | ||
کلیدواژهها | ||
اشعار غنایی؛ کودک و نوجوان؛ دههی نود | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |