
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 776 |
تعداد مقالات | 7,514 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,601,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,522,430 |
تاثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری: شواهدی از داده های تابلویی چندکی در کشورهای دنیا | ||
فصلنامه مطالعات زیست بوم اقتصاد نوآوری | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 21-41 اصل مقاله (918.29 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/innoeco.2024.49460.1107 | ||
نویسنده | ||
حسن دلیری* | ||
دانشیار اقتصاد، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان | ||
چکیده | ||
مفهوم و اهمیت تعاملات جمعی و فضیلت های اخلاقی در ساختار اجتماع و اقتصاد، ریشه در اعصار تاریخ دارد و تببین این موضوع در تاریخ علوم سبب تولید مفهوم مهمی به نام سرمایه اجتماعی شده است. این مفهوم اثرات مهمی بر متغیرهای اقتصادی و اجتماعی دارد. مبانی نظری نشان از آن دارد که سرمایه اجتماعی می تواند بر متغیرهایی مانند دانش و نوآوری هم موثر باشد.مطالعه حاضر تلاش دارد تا به بررسی عوامل موثر بر نوآوری در کشورهای دنیا با تاکید بر نقش سرمایه اجتماعی بپردازد. سرمایه اجتماعی با تسهیل فضای تامل و کاهش هزینه های مبادله می تواند سبب ارتقا دانش و بهبود نوآوری شود. به منظور دستیابی به به اهداف پژوهش نمونه از 113 کشور دنیا در بازه زمانی 2022-2013 و با استفاده از روش برآورد داده های تابلویی چندکی مورد بررسی قرار گرفت. برای مقایسه اثرات، کشورها در چهاردسته کشورهای کم درآمد، با درآمد کمتر از متوسط، درآمد بالاتر از متوسط، با درآمد بالا قرار گرفته و برای هر دسته، برآورد مجزا انجام شد. نتایج برآوردها نشان از آن دارد که جمعیت، دموکراسی، مخارج دولت عواملی مهم در خلق نوآوری هستند. اندازه تاثیر این عوامل بر نوآوری، در کشورهای پردرآمد بزرگتر است. نتایج مطالعه درباره تاثیر سرمایه اجتماعی نشان از آن دارد که اولاً، سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری دارد، ثانیاً این تاثیر در کشورهای پردرآمد بزرگتر است ثالثاً، برآوردهای چندکی نشان از آن دارد که اندازه اثر سرمایه اجتماعی بر نوآوری در دهکهای مختلف، تفاوت معناداری با هم دارند. بنابراین متغیرهای جانبی در کشورها وجود دارد که اندازه اثر سرمایه اجتماعی بر نوآوری را تعیین می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری؛ سرمایه اجتماعی؛ داده های تابلویی چندکی؛ دسته های درآمدی کشورها | ||
مراجع | ||
منابع
استاک، روح الله و عبدالملکی، جمال. (1393). بررسی و تبیین تأثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری با تأکید بر نقش میانجی مدیریت دانش. مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی، 1 (1)، 1-20.
خانی، ریحانه و نصراللهی, زهرا. (1396). بررسی نقش عوامل موثر بر نوآوری (مقایسه کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه). سیاستهای راهبردی و کلان، 5 (شماره 18), 1-25.
دلیری، حسن. (1401). کاربست نظریه سرمایه اجتماعی در توسعه اقتصادی، نشر دانشگاه گلستان، نشر نورعلم، ایران، گرگان.
غیور باغبانی، سید مرتضی، یگانه مفرد، منیره و حامد همراهیان، فائزه. (1402). بررسی تاثیرمولفههای سرمایه اجتماعی بر قابلیت نوآوری از طریق تبادل دانش ضمنی. فصلنامه مطالعات زیست بوم اقتصاد نوآوری، 3 (2)، 61-80
قادری، سامان و سعادتی پور، مصطفی. (1402). اثرات سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی بر نوآوری در کشورهای منتخب عضو اوپک: رهیافتPanel ARDL ، فصلنامه مطالعات زیست بوم اقتصاد نوآوری، 3 (3)، 17-34.
References:
Akçomak, S., Ter Weel, B. (2009). Social capital, innovation and growth: Evidence from Europe. European Economic Review, 53 (5), 544-567
Calderón. C.; Chong. A. and Galindo. A. (2001). Structure and Development of Financial Institutions and Links with Trust: Cross-Country Evidence. Inter-American Development Bank. Research Department Working Papers N° 444.
Canay, I.A., (2011). A simple approach to quantile regression for panel data. Econometrics Journal, 14, 368–386.
Castiglione, D. and J. W. Van Deth and Guglielmo Wolleb (2007). Social Capital’s Fortune: An Introduction, chapter book of ‘the handbook of Social Capital’ Edited by Castiglione, D. and J. W. van Deth and Guglielmo Wolleb, Oxford University Press.
Coleman, J (1998). The Creation and Destruction of Social Capital: Implication for the Law, Notre Dame Journal of Law, Ethics and Public Policy, Vol.3.
Coleman. J (1994), Foundation of Social Theory, Belknap Press, Cambridge MA.
Farr J. (2004). Social Capital: A Conceptual History. Political Theory. 32(1):6-33. doi:10.1177/0090591703254978.
Galvao Jr., A.F., (2011). Quantile regression for dynamic panel data with fixed effects. J. Econ. 164, 142–157.
Granovetter, M. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology 78:1360–1380.
Granovetter, M. (1985). Economic action and social structure: The problem of embeddedness. American Journal of Sociology 91, no. 3:481–510.
Guiso, L., P. Sapienza, and L. Zingales (2004). The role of social capital in financial development, American Economic Review, 94(3), 526–56.
Hansen, M. (1999). The search-transfer problem: The role of weak ties in sharing knowledge across organizational subunits. Administrative Science Quarterly 44:82–111.
Huysman Marleen and Volker Wulf (2004). Social capital and information technology, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England.
Kaasa, A. (2009). Effects of different dimensions of social capital on innovative activity: Evidence from Europe at the regional level. Technovation, 29(3), 218-233.
Khodadad Kashi, F., & Afsari, A. (2014). The Impact of Social Capital on Innovation in Selected Countries. Iranian Journal of Economic Studies, 3(2), 81-98. doi: 10.22099/ijes.2014.3671.
Koenker, R., (2004). Quantile regression for longitudinal data. J. Multivar. Anal. 9174–9189.
Krackhardt, D. (1992). The strength of strong ties: The importance of philos in organizations. In Networks and organizations: Structures, form and action, edited by N. Nohria and R. Eccles.
Lamarche, C., (2010). Robust penalized quantile regression estimation for panel data. J. Econ. 157, 396–408.
Lin, Nan. (1999a). Building a Network Theory of Social Capital. Connections 22(1): 28–51.
Lin, Nan. (2004). Social Capital A Theory of Social Structure and Action, Cambridge University Press.
Martinez, Maria-Soledad Castano, & Maria Jesus Ruiz Fuensanta & Isabel Martinez Rodriguez, A. (2013). The Influence of Socioeconomic Factors on Entrepreneurship and Innovation, Journal of Small Business Strategy, Vol. 23 No. 2.
Maskell, P., (2000). Social capital, innovation and competitiveness. In: Baron, S., Field, J., Schuller, T. (Eds.), Social Capital: Critical Perspectives. Oxford University Press, New York, pp. 111–123.
Murphy, L. Huggins, R. and Thompson, P. (2016) ‘Social capital and innovation: a comparative analysis of regional policies’, Environment and Planning C, 34(6), 1025-1057. doi: 10.1177/0308518X17692327.
Nahapiet, M., and Ghoshal, S. (1998). Social Capital, Intellectual Capital, and the Organizational Advantage, Academy of Management Review, 23/2: 242–66.
Putnam, R. (2000), Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community, Simon and Schuster, New York.
Putnam, R.D., Leonardi, R. and Nanetti, R.Y. (1993), Making Democracy Work, Princeton: Princeton University Press.
Svendsen, Gunner L.H and Svendsen, Gert T. (2000), Measuring Social Capital: The Danish Co-Operative Dairy Movement, Sociology Ruralis, vol. 40, No.1, PP.72-86.
Woolcock, Geoffrey. (2002). Social Capital and Community Development: Fad, Friend or Foe?, in Queensland Local Government Community Services Association Annual Conference. Rockhampton.
Woolcock, M. (1998). Social Capital and Economic Development: Towards a Theoretical Synthesis and a Policy Framework, Theory and Society, 27 (2): 151–208.
Yazdanifar, M. (2018). Effect of Social Capital on Innovation: A Mediating Role of Employee Motivation. Engineering, Technology & Applied Science Research, 8(4), 3098–3102. https://doi.org/10.48084/etasr.1730. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 266 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |