
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,719,363 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,048,310 |
تحلیل تراروایی نگاره «مرد ساربان و شتر مست» از کلیله و دمنه با رویکرد نشانه-معناشناختی | ||
مطالعات هنرهای تجسمی | ||
دوره 1، شماره 2، دی 1402، صفحه 177-198 اصل مقاله (993.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jart.2024.48748.1056 | ||
نویسندگان | ||
ایمان رئیسی* 1؛ حمیدرضا شعیری2؛ محمدکاظم حسنوند3 | ||
1گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فرانسه، عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشیار گروه نقاشی، عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، بررسی و تحلیل نحوهی انتقال روایت از متن کلامی به متن تصویری است. متن کلامی، روایتی است از کلیله و دمنه که در دورهی جلایری توسط نگارگران که به آنها گفتهپردازان تصویری میگوییم، تبدیل به متن تصویری شده است. این روایت، روایتِ «مرد ساربان و شتر مست» نام دارد. مبنای تحلیل این روایت، تحلیلی تراروایی است که با رویکرد نشانه-معناشناختی صورت میگیرد. بررسیها نشان میدهد گفتهپرداز تصویری در فرایند ترجمه و برگردانسازی از متن کلامی و نوشتاری به متن دیداری، توجه کامل به نشانهها داشته و خود در جایگاه مؤلفی مستقل از مؤلف کلامی اثر، با استفاده از تکنیکهای خلاقانه مربوط به حوزه هنرهای تجسمی، به خصوص، جهان خیالی نگارگری ایرانی، فضایی حائلی میان عالم خیال و عالم واقعیت خلق نماید. در فرایندی درزمانی، گفتهپردازان تصویر یا نگارگران نشان دادهاند که در بیشمتن یا بیشروایت تصویری از پیشمتنها یا پیشروایتهای کلامی تأثیرات کاملی پذیرفتهاند. فرایند مربع معنایی نشان میدهد که کنشگر در فضایی تنشی و حسی-ادراکی از سویه زندگی به سویهی نه-زندگی کشش مییابد و سپس به مرگ دچار میشود. جهت رسیدن به هدف مقاله از منابع کتابخانهای استفاده شده و نگارهها از کتابخانههای بریتانیا، پاریس، و استانبول دریافت گردیدهاند. روش پژوهش نیز توصیفی و تحلیلی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیش روایت؛ بیش روایت؛ تراروایت؛ مکتب جلایری؛ نگارگری ایرانی؛ کلیله و دمنه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |