
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,264 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,979,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,168,637 |
برندسازی کارکنان دانشی؛ تعیین مؤلفههای برند شخصی اعضای هیأت علمی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 65، مهر 1403، صفحه 167-198 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2024.46055.6035 | ||
نویسندگان | ||
یوسف رمضانی1؛ سیدمجتبی موسوی نقابی* 1؛ فرناز شریعت2 | ||
1استادیار گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی گناباد، ایران. | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
با توجه به کاهش تعداد دانشجویان و افزایش رقابت بین دانشگاهها و تغییر رویکرد جذب دانشجو به روش استادمحور، نقش اساتید شناخته شده و معتبر در موفقیت دانشگاهها و جذب دانشجویان مستعد رو به افزایش است. پژوهش حاضر در پی شناسایی مؤلفههای مؤثر بر برند شخصی اعضای هیأت علمی است. روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی است. در گام اول با استفاده از روش کیفی تحلیل مضامین، مؤلفههای برند شخصی اعضای هیأت علمی از طریق مصاحبه با خبرگان شناسایی و شبکه مضامین آن ترسیم شد. در گام دوم پژوهش، با توزیع پرسشنامه محققساخته بین 54 عضو هیأت علمی، تأثیر مولفههای شناسایی شده بر برند شخصی اعضای هیأت علمی رتبهبندی شدند. پایایی ابزار مصاحبه از طریق آموزش مصاحبهگر و تدوین راهنما مصاحبه تحقق یافت. پایایی ابزار پرسشنامه نیز با آزمون کرونباخ تأیید شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که استفاده از شبکههای اجتماعی علمی، انگیزه درونی، روابط بینفردی، تألیفات، هوش و استعداد، جایگاه علمی، فنبیان، دانش فردی و روش تدریس بر برند شخصی اعضا هیأت علمی دانشگاهها تأثیرگذار است. براساس این یافتهها، پیشنهاد میشود که اعضای هیأت علمی ضمن ارتقای دانش فردی و تألیف کتابها و مقالات معتبر، از طریق توسعه روابط بینفردی بهطور فعال در شبکههای علمی برخط و مجامع علمی و صنعتی مشارکت فعال داشته باشند. همچنین، با توسعه مهارات فن بیان و استفاده از راهبردهای مؤثر در تدریس، برند شخصی خود را ارتقا دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعضای هیأت علمی؛ برند شخصی؛ برندسازی شخصی؛ دانشگاه | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
بهنامفر، رضا. (1392). فن بیان در تدریس؛ عنصر فراموش شده. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،13 (7):623-625.
حسیننژاد، غلامرضا و آخش، سلمان. (1392). بررسی میزان بهرهگیری اساتید دانشگاه از روشهای فعال تدریس. فصلنامه علمی - تخصصی دانش انتظامی پلیس پایتخت، 6(2): 7-20.
رحیمیان، اشرف. (1400). شناسایی مولفههای تقویت برند شخصی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها؛ راهبرد نوین اعتلای سرمایههای فکری نظام آموزش عالی، نشریه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 10(21)، 43-58.
شفیعی، فاطمه صغری؛ نادری، ابوالقاسم؛ ابیلی، خدایار؛ سبحانی، حسن. (1397). تحلیل و تبیین عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی با رویکرد آمیخته و الگوسازی چند سطحی، مطالعه موردی: دانشگاه تهران. مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 7(13)، 97-120. doi: 10.22080/eps.2018.2024
شیرپور، محسن؛ ستاری، صدرالدین؛ وظیفه، رسول. (1400). چارچوب مفهومی صلاحیتهای بازاریابی شخصی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز, 12(3), 690-702. doi: 10.22118/edc.2021.266231.1670
شیرپور، محسن؛ ستاری، صدرالدین؛ وظیفه، رسول. (1401). مدل بازاریابی شخصی اعضای هیات علمی (مورد مطالعه: دانشگاههای استان اردبیل). خطمشیگذاری عمومی در مدیریت, 13(46), 115-132. doi: 10.30495/ijpa.2022.65925.10840
صائمیان، صدیقه. (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگیهای برند شخصی در حوزه سرمایههای انسانی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی(3): 13-153.
صفار، یاسر، عظیمزاده، سیدمرتضی،کفاشپور، آذر. (1393). تحلیل عوامل مؤثر در شکلدهی تصویر برند ورزشکاران حرفهای، دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش؛5 (1):85-102.
اناری نژاد، عباس؛ حاتمی آبادشاپوری، زهرا؛ حاتمی آبادشاپوری، حانیه. (1399). بررسی ویژگی های خلاقانه استادان دانشگاه فرهنگیان و میزان استفاده آنها از روش های تدریس خلاق، مجله رویکردی نو در علوم تربیتی، 2(2)، 61-71.
موسوی نقابی، سید مجتبی؛ انوشه، مرتضی. (1400). تدوین الگوی افزایش مصرف کالای داخلی بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی. اقتصاد اسلامی, 21(81), 127-156.
واعظینژاد، حجتاله؛ موسوی نقابی، سید مجتبی. (1399). تبیین معیارهای بکارگیری بهینه کارکنان وظیفه بر اساس تحلیل مضامین فرامین مقام معظم رهبری. مطالعات بینرشتهای دانش راهبردی, 10(39), 178-151.
محمدی، مجتبی؛ یوزباشی، علیرضا؛ اسکندر، فاطمه. (1400). تبیین نقش اخلاق تدریس در نیت وفاداری و ارزش برند، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 27(2)، 227-199.
References
Amoako, G., & K. Okpattah, B. (2018). Unleashing salesforce performance: The impacts of personal branding and technology in an emerging market. Technology in Society.
Anarinejad, A., Hatami Abad Shapouri, Z., & Hatami Abad Shapoori, H. (2020). Investigating the creative characteristics of Farhangian University professors and their use of creative teaching methods, Journal of New Approaches in Educational Sciences, 2(2), 61-71. (In Persian)
Aslami, M., & Ojaghi, N. (2022). Identifying the Competency Components of Instructors in E-learning Environment Based on a Constructivist Approach. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 28(4), 143-169. doi: 10.22034/irphe.2022.705233
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Behnamfar R. (2013) Rhetoric in teaching: A Neglected element (letter to editor). Iranian Journal of Medical Education; 13 (7) :623-625. [In Persian]
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Braun, V., Clarke, V., Hayfield, N., & Terry, G. (2019). Thematic analysis. Handbook of Research Methods in Health Social Sciences, 843-860.
Conley, L. (2008) OBD: Obsessive Branding Disorder. Philadelphia, PA, Public Affairs.
Guest, G., MacQueen, K. M., & Namey, E. E. (2011). Applied thematic analysis. Sage Publications.
Jacobson, J. (2020). You are a brand: social media managers’ personal branding and “the future audience”. Journal of Product & Brand Management, 29(6), 715-727.
Johnson, K. (2017). The Importance of Personal Branding in Social Media: Educating Students to Create and Manage their Personal Brand. International Journal of Education and Social Science, Vol. 4 No. 1:21-27.
Karaduman, I. (2013).The effect of social media on personal branding efforts of top level executives. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 99: 465 – 473.
Khedher, M. (2019). Conceptualizing and researching personal branding effects on the employability. Journal of Brand Management, 26(2), 99-109.
Kucharska, W. (2022). Personal branding in the knowledge economy: The inter-relationship between corporate and employee brands. Taylor & Francis.
Kucharska, W., & Mikołajczak, P. (2018). Personal branding of artists and art-designers: necessity or desire?. Journal of Product & Brand Management, 27(3), 249-261.
Mantulenko, V.V., Yashina, E.Z., Ashmarina, S.I. (2020). Personal Brand of University Teachers in the Digital Age. In: Ashmarina, S., Vochozka, M., Mantulenko, V. (eds) Digital Age: Chances, Challenges and Future. ISCDTE 2019. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 84. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-27015-5_8
Mitchell P. J. (2020) Personal branding for academic faculty: a new social phenomenon for Russian higher education? / P. J. Mitchell, E. V. Trusov // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. № 38. С. 94-98, DOI: 10.17223/22220836/38/9.
Mohammadi, M., Youzbashi, A., & Eskandar, F. (2021). The role of teaching ethics in student intentions and brand value. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 27(2), 199-227. (In Persian)
Moussavi Neghabi, S.M., & Anoosheh, M. (2021). Develop a model for increasing the consumption of Domestic Products Based on Social Marketing Approach. Islamic Economics, 21(81), 127-156. [In Persian]
Noble, C., Bentley, J, Campbe P., D & J. Singh, J. (2010). In Search of Eminence: A Personal Brand-Building Perspective on the Achievement of Scholarly Prominence in Marketing. Journal of Marketing Education: 32(3) 314–327.
Panda, S., Pandey, S. C., Bennett, A., & Tian, X. (2019). University brand image as competitive advantage: a two-country study. International Journal of Educational Management, 33(2), 234-251.
Park, J., Williams, A., & Son, S. (2020). Social media as a personal branding tool: A qualitative study of student-athletes’ perceptions and behaviors. Journal of Athlete Development and Experience, 2(1), 4.
Pawlak, K. M., Lui, R. N., Bilal, M., & Siau, K. (2023). How to use social media for scientific advocacy and personal branding. United European Gastroenterology Journal, 11(5), 488–91. 10.1002/ueg2.12404
Perera, C. H., Nayak, R., & Nguyen, L. T. V. (2022). The impact of social media marketing and brand credibility on higher education institutes’ brand equity in emerging countries. Journal of Marketing Communications, 1-26. https://doi.org/10.1080/13527266.2022.2086284.
Peter, A. J., & Gomez, S. J. (2019). Building Your Personal Brand: A Tool for Employability. IUP Journal of Soft Skills, 13(2), 7-20.
Pootrakul, P., Jinnge, P., & Chomphupart, C. (2017). Personal and University Brand: The Case of Personal Branding via Facebook among University Lecturers. Journal of Behavioral Science, 23. (2).
DOI: 10.14456/jbs.2017.20
Rahimian, A. (2023). Designing Digital University Conceptual Framework; Grounded Theory Approach. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 29(2), 69-86. (In Persian)
Rahimian, A. (2021). Identify Components of Strengthening Personal Brand of University Faculty Members; New Strategy For Improving Intellectual Assets of Higher Education. , 10(21), 43-58. doi: 10.22034/miu.2021.1098 (In Persian)
Saemian, S. (2015). Identification of Effective Factors on Competencies of Personal Brand in Human Capital, Iranian Society for Training and Development, 1(3), 131. (In Persian)
Safar, Y., Azimzadeh, S. M., & Kafashpoor, A. (2016). Analyzing the Factors to Affect the Formation of the Professional Athlete’s Brand Image. Sport Management and Development, 5(1), 85-102. (In Persian)
Sari, I. T. P., & Sylvia, E. (2020). The Effect of Brand Trust and Brand Image Toward University Selection. Almana: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 4(3), 362-370.
Schawbel, D. (2016) Me 2.0: 4 steps to building your future. New York: Kaplan Publishing.
Scheidt S, Gelhard C and Henseler J (2020) Old Practice, but Young Research Field: A Systematic Bibliographic Review of Personal Branding. Front. Psychol. 11:1809. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01809
Sedereviciute-Paciauskiene, Z. (2018). Personal branding on Facebook: how teachers stage themselves on social media. In INTED2018 Proceedings (pp. 3968-3972). IATED.
Shafiee, M., Gheidi, S., & Khorrami, M. S. (2020). Proposing a new framework for personal brand positioning. European research on management and business economics, 26(1), 45-54.
Shafiee, F.S., Naderi, A., Abeili, K., & Sobhani, H. (2018). Analyzing and explaining the research performance of faculty members with mixed approach and multilevel modeling, case study: University of Tehran. Journal of Educational Planning Studies, 7(13), 97-120. doi: 10.22080/eps.2018.2024 (In Persian)
Sharma, A., Rao, V. R., & Popli, S. (2013). Measuring customer-based brand equity for Indian business schools. Journal of Marketing for Higher Education, 23(2), 175-203.
Shiri, A., & Heidarinejad, Z. (2023). Designing a faculty members professional care framework: a case study at Chamran University. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 27(4), 143-172. doi: 10.52547/irphe.27.4.143. (In Persian)
Shirpour, M., sattari, S., & Vazifeh, R. (2021). Conceptual framework of personal marketing competencies of university faculty members. Educational Development of Judishapur, 12(3), 690-702. doi: 10.22118/edc.2021.266231.1670 . (In Persian)
Shirpour, M., Sattari, S., & Vazifeh, R. (2022). Presenting a Model for Identifying the Dimensions and Components of Personal Marketing Skills of Faculty Members (Case Study: Ardabil Universities). Public Policy In Administration, 13(46), 115-132. doi: 10.30495/ijpa.2022.65925.10840. (In Persian)
Shyle, I. (2022). Personal Branding of Professors in Social Media: A Choice or a Necessity in Our days?. In: Kaswengi, J., Ingarao, A. (eds) Brand, Label, and Product Intelligence. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95809-1_10
Taşkıran, H. B. (2019). Uses and Gratifications Approach, Social Media and Personal Branding: A Study On Social Media Users In Turke. Communication Today, 10(1), 142-155.
Tien, N. H., Minh, H. T. T., & Dan, P. V. (2019). Branding building for Vietnam higher education industry-reality and solutions. International Journal of Research in Marketing Management and Sales, 1(2), 118-123.
Vaezinejad, H., & Mousavi Neghabi, S.M. (2020). Explaining the criteria of optimal employing of public military service draftees based on thematic analysis of the Supreme Leader’ Orders. Strategic Management Studies of National Defence Studies, 10(39), 178-151. (In Persian)
Venciute, D., April Yue, C. & Thelen, P.D. Leaders' personal branding and communication on professional social media platforms: motivations, processes, and outcomes. J Brand Manag 31, 38–57 (2024). https://doi.org/10.1057/s41262-023-00332-x
Waller, T. (2020). Personal Brand Management. Management for Professionals, Springer.
Zamani, A., & Pouratashi, M. (2022). Teamwork in faculty members' research activities: Difficulties and solutions. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 28(3), 85-111. doi: 10.52547/irphe.28.3.85 (In Persian)
Zarkada, A. (2012) Concepts and Constructs for Personal Branding: An Exploratory Literature Review Approach (January 28, 2012). [Online] Available from: https://ssrn.com/abstract= 1994522 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1994522.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 221 |