
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,325 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,141,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,291,823 |
چالشهای قابلیتهمکاری سازمانی در سیستم خدمات الکترونیکی یکپارچه قضایی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 65، مهر 1403، صفحه 199-230 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2024.46687.6064 | ||
نویسندگان | ||
روح اله نوری* 1؛ مجتبی فرخ2؛ سمیه محبتی دستجردی3 | ||
1گروه مدیریت منابع انسانی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت عملیات و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
3کارشناسیارشد مدیریت عملیات و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در مسیر قابلیت همکاری سیستمهای الکترونیکی دادسراها برای ایجاد خدمات یکپارچه قضایی، چالشها و موانع بسیاری وجود دارد که رفع آنها میتواند به نظام دادرسی و قضایی در ایجاد خدمات موثر و کارآمد یاری نماید. هدف این پژوهش، بررسی و اولویتبندی چالشهای قابلیت همکاری، از نظر ایجاد اخلال در تبادل اطلاعات بین دادسراها، در سیستم مدیریت پروندههای قضایی، از دید مدیران دفتر قضات است. این تحقیق در سال 1401 در استان البرز انجام شدهاست. فرآیند تحلیل سلسهمراتبی بعنوان روش استفاده شده است. پرسشنامه محققساخته با استفاده از مبانی نظری و تحقیقات پیشین طراحی و به تایید اساتید و تعدادی از کارشناسان سیستم مدیریت پروندههای قضایی رسید. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی تحلیل شد. بر اساس نظرات مدیران دفتر قضات به ترتیب چالشهای فرهنگی، سازمانی، هزینه، مدیریتی و فناوری در اولویت قرار داشتند. بعد از آنها چالشهای فرایندی، قانونی، مشارکتی، عملکردی و مفهومی در اولویتهای بعدی قرار گرفتند. با توجه به اینکه چالشهای فرهنگی و سازمانی بیشترین وزن را داشتند، میتوان نتیجه گرفت که در تبادل اطلاعات در سیستمهای الکترونیکی دادسراها، در جهت ارائه خدمات الکترونیکی یکپارچه قضایی، تأثیر عوامل انسانی و سازمانی باید در نظر گرفتهشود. | ||
کلیدواژهها | ||
دولت الکترونیک؛ قابلیتهمکاری سازمانی؛ سیستم خدمات الکترونیکی یکپارچه؛ فرایند تحلیل سلسله مراتبی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
حقیقی نسب، منیژه و خسروی، سامیه. (1390). ارزیابی سطح بلوغ تعامل پذیری سازمانی مؤسسه تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 3، شماره 6: 1-20.
جبارزاده کرباسی، بهرام؛ رحمان سرشت، حسین؛ خاشعی، وحید؛ خلیل نژاد، شهرام. (1400). عناصر موثر بر همکاری میان سازمانی در مراحل پیش آیندی. پژوهش های مدیریت در ایران،23(2): 77-55.
میرزایی، نیما؛ محمدی، پرستو. (1392). تعیین راهبرد انتقال فناوری اتیلن با استفاده از روشAHP ، نشریه بینالمللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، ۲۴ (۲) :۲۳۷-۲۵۵.
مرادی، محمد؛ رمضانیان، محمدرحیم؛ سلطانی، فاطمه. (1393). شناسایی مؤلفهها و شاخصهای تعاملپذیری در زنجیره تأمین. فصلنامه علمی ترویجی مدیریت زنجیره تامین. 16(4): 29-16.
گلستان، فرشاد؛ حسنقلیپور، طهمورث؛ نجفی، زهرا. (1400). بررسی جایگاه مرکز آمار ایران با استفاده از روشAHP ، پژوهش های مدیریت در ایران، 18(3): 2-205.
References
Arief, A., Ayub Wahab, I., & Muhammad, M. (2020). Barriers and Challenges of e-Government Services: ASystematic Literature Review and Meta-Analyses. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering.
Axelsson, K., & Melin, U. (2008). An inter-organisational perspective on challenges in one-stop government. International Journal of Electronic Governance, (1), 3, 296-314.
bekkers, v. (2007). The governance of back-office integration: Some Dutch Experiences. Public Management Review.
Carboni, N., & Velicogna, M. (2012). Electronic Data Exchange Within European Justice: e-CODEX Challenges,Threats and Opportunities. International Journal For Court Administration, 1-17.
Chen, D., Vallespir, B., & Daclin, N. (2008). An Approach for Enterprise Interoperability Measurement. Proceedings of MoDISE-EUS, 1-12.
Chituc, C.-M., Azevedo, A., & Toscano, C. (2009). A framework proposal for seamless interoperability in a collaborative networked environment. Computers in Industry 60 , 317–338.
Daclin, N., Chen, D., & Vallespir, B. (2006). Enterprise interoperability measurement - Basic concepts. EMOI-INTEROP., 110-115,.
dos Santos, E., & Reinhard, N. (2012). Electronic Government Interoperability: Identifying the Barriers for Frameworks Adoption. Social Science Computer Review30(1), 71-82.
Elmir, B., & Bounabat, B. (2010). Integrated Public E-Services Interoperability Assessment. International Journal of Information Science and Management, 1-13.
Gil-Garcia, J., & Sayogo, D. (2016). Government inter-organizational information sharing initiatives:Understanding the main determinants of success. Government Information Quarterly, 1-11.
Goldkuhl, G. (2008). The challenges of Interoperability in E-government:Towards a conceptual refinement. pre-ICIS 2008 SIG eGovernment Workshop, 1-6.
Gottschalk, P. (2009). Maturity levels for interoperability in digital government. Government Information Quarterly , 26, 75–81.
Guerdia, W. (2012). A Contribution to Enterprise Interoperability Maturity Assessment. 1-247.
Haghighinasab, M., & Khosravi, S. (2011). Evaluating the Organizational Interoperability Maturity Level in ICT Research Center. joural of information technology management, Volume 3(Issue 6), 1-2. (In Persian)
Halligan, J., & Moore, T. (2006). E-government in Australia:The challenges of moving to integrated services. University of Canberra, 1-22.
Jabbarzadeh karbasi, B., Rahmanseresht, H., khashei, V., Khalil Nezhad, S. (2021). Factors Affecting Inter-organizational cooperation at the front-end phase. Management Research in Iran, 23(2), 55-77. (In Persian)
Klischewski, R., & Askar, E. (2012). Linking service development methods to interoperability governance: The case of Egypt. Government Information Quarterly, 29, 22–31.
Lanfang Fei. (2023). Regulation under administrative guidance: The case of China's forcing interoperability on digital platforms. Computer Law & Security Review. 48, 126-136. https://doi.org/10.1016/j.clsr.2022.105786.
Leal, G., Guédria, W., & Panetto, H. (2020). Enterprise interoperability assessment: A requirements engineering approach. International Journal of Computer Integrated Manufacturing, Taylor & Francis, 33(3), 265-286.
Legner, C., & Lebreton, B. (2007). Business Interoperability Research:Present Achievements and Upcoming Challenges. International Journal of Electronic Markets, 17(3), 176-186.
LIU, L., LI, W., ALJOHANI, N., D. LYTRAS, M., HASSAN, S.-U., & NAWAZ, R. (2020). A Framework to Evaluate the Interoperability of Information Systems –Measuring the Maturity of the Business Process Alignment. International Journal of Information Management, 54. 102153, 3-40.
Manda, M., & Backhouse, J. (2016). An analysis of the barriers to e-government integration, interoperability andinformation sharing in developing countries: a systematic review of literature. Proceedings of ACIST, (pp. 42-54). Accra, Ghana.
Milo Bianchi, Matthieu Bouvard, Renato Gomes, Andrew Rhodes, Vatsala Shreeti. (2023). Mobile payments and interoperability: Insights from the academic literature, Information Economics and Policy, 65, 296-314.
Mohammadi, p., & mirzaee, n. (2013). Determining the transfer strategy of ethylene technology using the AHP method. international journal of Industrial Engineering and Production Management, 24(2), 238-255. (In Persian).
Moradi, m., ramezanian, m., & soltani, f. (2014). indenfying the components and indicatores of interoperability in the supply chain. journal of modiriate zanjire taamin,volume16,issue43, 16-29. (In Persian)
Mugumya, s. (2019). E-government systems interoperability challenges case of public sectore in rwanda.
Najafi, z., hasangholipour, t., & golestan, f. (2014). positioning the statistical center of iran as customers evaluate it on the AHP model. journal of management research in iran, 18(3): 205-225. (In persian)
Noori, R., & Mohamadhossein, H-R. (2021). Toward Islamic-Iranian public administration theory: A comparative historical study. Public Policy and Administration, 20(4), 543–558. DOI: https://doi.org/10.13165/VPA-21-20-4-14
Oliveira, A., & Eler, M. (2017). Interoperability in e-Government Solutions:The Case of Brazilian Federal Universities. XIII Brazilian Symposium on Information Systems, Lavras, Minas Gerais, 324-331.
Rahman Rinty, M., Prodhan, U. K., Rahman, & Mijanur, M. (2022). A prospective interoperable distributed e-Health system with loose couplingin improving healthcare services for developing countries. elsevier, 1-15.
Rosa, J., Teixeira, C., & Pinto, J. (2013). Risk factors in e-justice information systems. Government Information Quarterly , 30, 241–256.
Sulehat, N., & Taib, C. (2016). E-Government Information Systems Interoperability in Developing Countries: The Case of Jordan. Journal of Business and Social Review in Emerging Economies, 2(1), 38-49.
Vasiliki Margariti, Teta Stamati, Dimosthenis Anagnostopoulos, Mara Nikolaidou, Anastasia Papastilianou. (2022). A holistic model for assessing organizational interoperability in public administration, Government Information Quarterly, 39(3), 134-145.
Zutshi, A., Grilo, A., & Jardim-Goncalves, R. (2012). The Business Interoperability Quotient Measurement Model. Computers in Industry, 63, 389–404. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 203 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |