
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,730,384 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,055,210 |
ارائه الگوی توصیه الکترونیکی در شبکه اجتماعی اینستاگرام (مورد مطالعه صنعت رستوران داری) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 9، دوره 17، شماره 65، مهر 1403، صفحه 259-280 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.40997.5686 | ||
نویسندگان | ||
رحیم زارع* 1؛ محمدمهدی پورسعید2؛ شیما عظیمی زاده3؛ کیمیا قاسمی4 | ||
1استادیار مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2استادیار مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. | ||
3کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
با ظهور فناوریهای اینترنتی، ارتباطات سنتی دهان به دهان به شکل ارتباطات دهان به دهان الکترونیکی یا EWOM درآمده است. تاثیر EWOM در صنعت مهماننوازی بسیار قوی است. خدمات هتلداری مانند : هتلها و رستورانها را نمیتوان قبل از بازدید و دریافت خدمات از آنها ارزیابی کرد. بنابراین، خرید محصولات و خدمات ناملموس ریسک بیشتری دارد، بنابراین مشتریان بیشتر به تبلیغات شفاهی متکی هستند. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارائه EWOM در شبکه اجتماعی اینستاگرام در صنعت رستورانداری و ارائه مدلی محلی از این عوامل انجام شده است. رویکرد تحقیق، کمی است . مدل با توزیع پرسشنامه بین 384 کاربر اینستاگرام مورد آزمایش قرار گرفت و روابط بین متغیرها توسط نرم افزار3 Smart PLS و26 Spss مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که خدمات رستوران، شهرت برند و عوامل فردی، فناوری و اجتماعی تبلیغات دهان به دهان الکترونیک در صنعت رستورانها و در شبکه اجتماعی اینستاگرام مؤثر هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
توصیه الکترونیکی؛ شبکههای اجتماعی؛ اینستاگرام؛ صنعت رستوران؛ معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران( 1397). https://www.cbi.ir
سعیدنیا، حمیدرضا؛ قربانزاده، داوود. (1396). بررسی عوامل موثر بر نگرش و دهان به دهان مثبت در بین کاربران تلگرام.
References
Boyd , D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
Bronner, F., & De Hoog, R. (2011). Vacationers and eWOM: Who posts, and why, where, and what? Journal of Travel Research, 50(1), 15-26.
Cantallops, A.S. and Salvi, F. (2014), “New consumer behavior: a review of research on eWOM and hotels”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 36, pp. 41-51.
Chan , Y. Y., & Ngai, E. W. (2011). Conceptualising electronic word of mouth activity: An input-process-output perspective. Marketing Intelligence & Planning, 29(5), 488-516.
Chen , C. W., Chen, W. K., & Hsu, Y. Y. (2013). The Study of eWOM Adoption Model. Marketing Review/Xing Xiao Ping Lun, 8(2).
Do Espírito Santo Serra, D., & Soto-Sanfiel, M. T. (2014) When the user becomes a publicist: motivations for EWOM on Facebook. Revista Brasileira de Marketing, 13(1).
Flynn, L. R., Goldsmith, R. E., & Eastman, J. K. (1996). Opinion leaders and opinion seekers: Two new measurement scales. Journal of the academy of marketing science, 24(2), 137-147.
Gupta, P., & Harris, J. (2010). How e-WOM recommendations influence product consideration and quality of choice: A motivation to process information perspective. Journal of business research, 63(9-10), 1041-1049.
Goyette, I., Ricard, L., Bergeron, J., & Marticotte, F. (2010). e‐WOM Scale: word‐of‐mouth measurement scale for e‐services context. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 27(1), 5-23.
Hennig-Thurau, T., Gwinner, K. P., Walsh, G., & Gremler, D. D. (2004). Electronic word-of-mouth via consumer-opinion platforms: what motivates consumers to articulate themselves on the internet? Journal of interactive marketing, 18(1), 38-52.
Henseler, J., Dijkstra, T. K., Sarstedt, M., Ringle, C., Diamantopoulos, A., Straub, D., Calantone, R. (2016). Common Beliefs and Reality about Partial Least Squares : Comments on Rönkkö and Evermann.
Jeong, E., & Jang, S. S. (2011). Restaurant experiences triggering positive electronic word-of-mouth (eWOM) motivations. International Journal of Hospitality Management, 30(2), 356-366.
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2018). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, 59-68.
King, C. W., & Summers, J.O. (1970). Overlap of opinion leadership across consumer product categories. Journal of Marketing Research, 43-50.
Kim, H. S. (2016). Menopause-associated lipid metabolic disorders and foods beneficial for postmenopausal women. Nutrients, 12(1), 202.
Park, D. H., Lee, J., & Han, I. (2007). The effect of on-line consumer reviews on consumer purchasing intention: The moderating role of involvement. International journal of Eelectronic commerce, 11(4), 125-148.
Park, D. H., & Lee, J. (2008). eWOM overload and its effect on consumer behavioral intention depending on consumer involvement. Electronic Commerce Research and Applications, 7(4), 386-398.
Park, J., Hyun, H., & Thavisay, T. (2021). A study of antecedents and outcomes of social media WOM towards luxury brand purchase intention. Journal of Retailing and Consumer Services, 58, 102272.
Phelps, J. E., Lewis, R., Mobilio, L., Perry, D., & Raman, N. (2004). Viral marketing or electronic word-of-mouth advertising: Examining consumer responses and motivations to pass along email. Journal of advertising research, 44(4), 333-348.
Saeidnia, H. R., & Ghorbanzadeh, D. (2017). Examining Factors affecting Attitude and Positive Word of Mouth among the Telegram Users. (In Persian)
Smith, T., Coyle, J. R., Lightfoot, E., & Scott, A. (2007). Reconsidering models of influence: the relationship between consumer social networks and word-of-mouth effectiveness. Journal of advertising research, 47(4), 387-397.
Sun, S. Y., & Chen, L. S. (2014). exploring the servicing effectiveness of social media incustomers'electronic word of mouth (eWOM). International Journal of Organizational Innovation (Online), 6(3), 63.
Tan, C. C., Jamil, B., Aryty, A., & Daud, A. (2016). Electronic Word of Mouth (eWOM) on restaurants in Sarawak. Geografia-Malaysian Journal of Society and Space, 12(13).
Taylor, D. G., Strutton, D., & Thompson, K. (2012). Self-enhancement as a motivation for sharing online advertising. Journal of Interactive Advertising, 12(2), 13-28.
https://www.cbi.ir/. Report of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran,2018. (In Persian).
Zaglia, M. E. (2013). Brand communities embedded in social networks. Journal of business research, 66(2), 216-223. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |