
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 776 |
تعداد مقالات | 7,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,637,000 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,530,583 |
طراحی مدل برند مکان مبتنی بر حس تعلق به برند (مطالعه موردی :جزیره کیش) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 17، شماره 65، مهر 1403، صفحه 281-310 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.37958.5431 | ||
نویسندگان | ||
خدیجه قائم مقامی1؛ اصغر مشبکی* 2؛ عبدالله نعامی3؛ ناصر آزاد3 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه «برند مکان» بهعنوان ابزار قدرتمند، توانایی خلق جاذبههای احساسی و تصویر برند را در بر دارد و از دید گردشگران، عاملی ضروری برای تمایز مکان در میان بازارهای متعدد گردشگری به شمار میرود. این تحقیق با هدف ارائه مدلی برای برندسازی جزیره کیش در راستای افزایش رقابتپذیری این مکان با سایر مکانهای گردشگری در جنوب غرب آسیا انجام شده است. تحقیق پیشرو با استفاده از رویکرد ترکیبی (کیفی و کمّی) انجام شده است. بخش کیفی با استفاده از تئوری زمینهای سیستماتیک و از طریق نمونهگیری نظری انجام شده است. تحلیل دادهها کیفی با بهرهگیری از نرمافزار "Maxqda18" انجام شده است. با استفاده از متغیرهای استخراج شده، پرسشنامهای طراحی و دادهها از گردشگران با روش نمونهگیری تصادفی ساده (266 عددپرسشنامه) جمعآوری شد، دادههای کمّی از طریق معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار"PLS SMART-" تحلیل شد. در نهایت مدل با استفاده از شاخصهای مدلسازی تأیید و بهصورت الگویی نوآورانه برای برندسازی جزیره کیش مبنی برحس تعلق بهکار گرفته شد. بررسی فرضیه های تحقیق نشان داد، فرآیند برندسازی، تحتتأثیر شرایط علّی که مدیریت استراتژیک برند نامیده میشوند، شکل میگیرد. برندسازی از طریق راهبرد بازاریابی حس تعلق و با تقویت عوامل زمینه ای به پیامدهای مطلوب آن از جمله دلبستگی به مکان، ارزش مکان و توسعه اقتصادی - فرهنگی میانجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
برند مکان؛ مدل برند مکان؛ برندسازی؛ تعلق به برند؛ جزیره کیش | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
بازرگان، عباس، 1373، مقدمه ای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته رویکردهای متداول در علوم رفتاری، نشر دیدار.
دانایی فرد، حسن، الوانی، مهدی، آذر، عادل، 1398 روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، رویکردی جامع، تهران، انتشارات صفار-اشراقی.
روستا، احمد، قره چه، منیژه، حمیدی زاده، محمدرضا، محمدی فر، یوسف، 1396، مدلی برای برندسازی شهری در ایران بر اساس نظریه داده بنیاد، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 3(1)، 41-68.
کشاورز ،یوسف، 1393، مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از آموس، انتشارات کتاب مهربان. چاپ اول.
کلانتری ،خلیل، (1388)، "مدل سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی"، نشر فرهنگ صبا، تهران، چاپ اول.
هومن، حیدر علی ، (1384)، "مدل یابی معادلات ساختاری "، نشر سمت، تهران، چاپ اول.
References
Almeida-Santana, A., & Moreno-Gil, S. (2018). Effective island brand architecture: promoting island tourism in the Canary Islands and other archipelagos. Island Studies Journal, 13(2), 71-92.
Ashworth, G. (2009). The instruments of place branding: How is it done? European Spatial research and policy, 16(1), 9-22.
Bazargan, A, (1999), an introduction to qulaitive and mix method current approach in behavioural science, Didar publication. (In Persian)
Bashokouh, M., Seifollahi, N., Beigi firoozi, A. (2020). The Impact of Brand Consumer Relationships on Brand Loyalty in Social Business: The Modifying Role of Characteristics Related to parasocial Interaction. Management Researches, 13(48), 137-167. (In Persian)
Boisen, M., Terlouw, K., Groote, P., & Couwenberg, O. (2018). Reframing place promotion, place marketing, and place branding-moving beyond conceptual confusion. Cities, 80, 4-11.
Byrne, B. M. (1998). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programming. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Cai, L. A. (2002). Cooperative branding for rural destinations. Annals of tourism research, 29(3), 720-742.
Danaeefard, H. &Alvani, M., Azar, A. (2019), the methodology of qualitive research in Management comperehensive approach, Safar - Esharghi Publication, Tehran. (In Persian)
Davoodi, K., Faghihi, A., Mirsepasi, N., Azar, A. (2020). Design of Development Management Model in Iran Using Structural Equation Modeling Method. Management Researches, 13(49), 59-82. (In Persian)
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). "Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics". Journal of marketing research, pp382- 388.
Lafzi Ghazi, E., & Goede, M. (2017). Creative economy assessment: A case study of Kish Island. International Journal of Social Economics, 44(12), 1940-1956.
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sartedt, M. (2013). "A Primer on Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM)". SAGE Publications.
Homan, H. (2005), Structural Equation Modeling by Lisrel, Samt Publication, Tehran, First edition. (In Persian)
Hu, L.T. and Bentler, P.M., 1999. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), pp.1-55.
Hulland, J. (1999). "Use a partial least square (PlS) in strategic management research: a review of four recent studies". Strategic management Journal, 20(2), pp195-204.
Keshavarz, Y. (2015), Structural Equation Modeling by AMOS, Mehraban book Publication, Tehran, First edition. (In Persian)
Kalantari, K. (2010), Structural Equation Modeling in social -economical research, Farhang Saba Publication, Tehran, First edition. (In Persian)
Lynch, K, (1997), the image of the city, Tehran University Publication, First edition. (In Persian)
Moilanen, T., & Rainisto, S. K. (2009). How to brand nations, cities and destinations. London: Palgrave Macmillan UK.
Pike, S. (2009), Destination brand positions of a competitive set of near-home destinations, Tourism management, Vol. 30 No. 6, pp. 857-866.
Qu, H., Kim, L. H., & Im, H. H. (2011). A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image. Tourism management, 32(3), 465-476.
Ringle, C.M., Wende, S. and Becker, J.-M. (2015), “SmartPLS 3”, available at: www.smartpls.com, (accessed 3 March 2017).
Rousta, A., Ghare che, M., Hamidizadeh, M., Mohammadifar, Y. (2016). A Model for City Branding in Iran Based on the Grounded Theory. Quarterly Journal of Brand Management, 3(1), 41-68. (In Persian)
Shahabi, F., Sanayei, A., Kazemi, A., & Teimouri, H. (2018). Developing an island destination brand equity model: the case of Kish Island in Iran. In Journal of Convention & Event Tourism, Vol. 19, No. 4-5, pp. 420-445.
Skinner, Heather, (2021), Place branding—the Challenges of Getting It Right: Coping with Success and Rebuilding from Crises Place branding The Challenges of Getting It Right: Coping with Success and Rebuilding from Crises. Tourism and Hospitality, 2(1), pp.173-189.
Sekaran, U. (1992), Research Method in Management, Institute for management and planning studiesPublication, Tehran, Fifth edition. (In Persian)
Tiago, F., Oliveira, C., Brochado, A., & Moro, S. (2020). Mapping island tourism research. In Strategic Innovative Marketing and Tourism: 8th ICSIMAT, Northern Aegean, Greece, 2019, pp.71-79. Springer International Publishing.
Ujang, N., Kozlowski, M., & Maulan, S. (2018). Linking place attachment and social interaction: towards meaningful public places. Journal of Place Management and Development, 11(1), 115-129.
Zhang, S. I., Wang, Y., Liu, N. X., & Loo, Y. M. (2021). Ningbo city branding and public diplomacy under the belt and road initiative in China. Place Branding and Public Diplomacy, 17, 127-139.
Zelenskaya, E., & Elkanova, E. (2021). Designing place brand architecture: the potential of a sub-brands strategy. Journal of Product & Brand Management, 30(1), 167-179.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 369 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |