
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,325 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,142,081 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,291,923 |
بررسی ساختار معنایی روایتهای حماسی و اساطیری ایران، هند، یونان و بینالنهرین برپایۀ نردبان معنایی | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقاله 15، دوره 17، شماره 48، فروردین 1404، صفحه 263-282 اصل مقاله (903.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2024.48805.2439 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی محمودی* 1؛ فاطمه ثواب2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
الگوی «نردبان معنایی» که از مربعهای معنایی متوالی تشکیل شده است، مراحل تولید معانی موجود در ژرفساختِ روایت را از معنای اولیه تا معنای نهایی، به تصویر میکشد؛ به گونهای که این معانی از حالت ایستایی در مربع معنایی گریماس عبور کرده و شکلی پویا یافتهاند. در این مقاله برای اثبات این مسئله، به تجزیهوتحلیل چند روایت در ژانر حماسی و اساطیریِ ایران، هند، یونان و بینالنهرین پرداخته شدهاست تا با بررسی معانی موجود در ژرفساختِ روایتها، ویژگی پویایی معنا در نردبان معنایی و ساختار معنایی این روایتها بررسی شود. پس از تجزیهوتحلیل روایتهای «ضحاک»، «فرود»، «رامایانا»، «گیلگمش» و «اودیسیوس»، مشخص شد که فرایند نردبان معنایی به کمک مربعهای معنایی متوالی، معانی موجود در ساختار روایت را به شکلی پویا و سیال به نمایش میگذارد و در ژانرهای مختلف، قابلتطبیق و اجراست. همچنین با نردبان معنایی میتوان الگوی طرحِ حرکت فاعلِ روایت در مسیر دستیابی به هدف را بهوضوح مشاهده کرد و ساختار معنایی این روایتها را بررسی و ترسیم کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه-معناشناسی؛ مربع معنایی گریماس؛ نردبان معنایی؛ روایتهای اساطیری و حماسی ایران هند یونان و بینالنهرین | ||
مراجع | ||
ثواب، فاطمه. (1394). بررسی ساختار روایی منظومههای غنایی بر پایۀ نظریۀ گریماس (ویس و رامین، خسرو و شیرین، جمشید و خورشید، همای و همایون، لیلی و مجنون)، استاد راهنما دکتر محمدعلی محمودی، رسالۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
ثواب، فاطمه؛ محمودی، محمدعلی. (1394). عبور از مربع معنایی گریماس و صعود با نردبان معنایی. فصلنامۀ تخصصی نقد ادبی، دانشگاه تربیت مدرس. 8(31)، 63-41.
فردوسی، ابوالقاسم. (1391). شاهنامه (براساس نسخۀ مسکو). تحت نظر یوگنی ادواردویچ برتلس. چاپ چهارم. تهران: پیام عدالت.
گرین، راجر لنسین. (1392). اساطیر یونان. ترجمۀ عباس آقاجانی. چاپ ششم. تهران: سروش.
محمودی، محمدعلی؛ ثواب، فاطمه. (1401). ساختار روایی و معنایی متون ادبی (نشانهشناسی روایی گریماس). زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان.
والمیکی. (1378). رامایانا. ترجمۀ محسن عبایی. تهران: الست فردا.
Assaf, D., Cohen, Y., Danesi, M., & Neuman, Y. (2015). Opposition theory and computational semiotics. Sign Systems Studies, 43(2/3), 159-172.
Greimas, A. J. (1987a). De l'imperfection. Publisher: p. Fanlac.
Greimas, A. J. (1987b). On meaning: Selected writings in semiotic theory. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Greimas, A. J. (1988). Maupassant: The semiotics of text. Practical exercises. Tradução de Paul Perron (Semiotic Crossroads 1). Amsterdam & Philadelphia: Benjamin.
Greimas, A. J., & Courtés, J. (1982). Semiotics and language: An analytical dictionary (Vol. 10). Indiana University Press.
Greimas, A. J., Ricoeur, P., Perron, P., & Collins, F. (1989). On narrativity. New Literary History, 20(3), 551-562.
Mahmoodi, M. A., & Savab, F. (2023). Semiotic ladder: the schema of producing meanings in narrative. Semiotica, 2023(253), 51-70.
Martin, B. & F. Ringham (2000). Dictionary of Semiotics. London and New York: Cassell.
Mcquillan, M. (2002). The Narrative Reader. London and Newyork: Taylor & Francis e-Library.
Nöth, W. (1990). Handbook of semiotics. Indiana University Press.
Robichaud, D. (2002). Greimas' Semiotics and the Analysis of Organisational Action. Kluwer Academic Publishers.
Rosenberg, Donna. (1999). World Mythology: An Anthology of the Great Myths and Epics. Lincolnwood, IL: NTC Pub. Group.
Saidova, R. A. (2020). semiotic square and binary opposition. theoretical & applied science, (2): 201-205. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |