
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,325 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,142,004 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,291,895 |
تاثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی کارکنان در شرکتهای دانش بنیان نوپا با نقش میانجی پاداش سازمانی اداراک شده | ||
فصلنامه مطالعات زیست بوم اقتصاد نوآوری | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2، شهریور 1402، صفحه 19-37 اصل مقاله (447.67 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/INNOECO.2024.47916.1086 | ||
نویسندگان | ||
ملیحه شاه بیکی1؛ عالمه کیخا* 2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، زاهدان. ایران | ||
2گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
توسعه کسب و کارهای دانشبنیان و فناوری محور یکی از راهبردهای مهم توسعه پایدار محسوب میشود، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی کارکنان شرکتهای دانش بنیان نوپا با نقش میانجی پاداش سازمانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکتهای دانش بنیان نوپا مستقر در پارک علم و فناوری زاهدان بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد 167 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد بازاریابی داخلی، تعهد سازمانی و پاداش سازمانی استفاده گردید که روایی صوری و محتوایی با تایید صاحبنظران و پایایی نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی در حد مطلوب و بزرگتر از 7/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نیز از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بازاریابی داخلی بر تعهدسازمانی کارکنان شرکتهای دانش بنیان نوپا تاثیرگذار است و همچنین پاداش سازمانی ادراک شده در رابطه بین بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی نقش میانجیگری جزئی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی داخلی؛ تعهد سازمانی؛ پاداش سازمانی ادارک شده؛ شرکتهای دانش بنیان نوپا | ||
مراجع | ||
ابزری، مهدی؛ رنجبریان، بهرام؛ فتحی، سعید؛ قربانی، حسن.(1388). تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری. فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی. 8(31). 25-42.
احمدپور، فاطمه؛ اسمعیلی گیوی، محمدرضا؛ فهیم نیا، فاطمه.(1393). مطالعه تاثیر بازاریابی داخلی بر رفتارهای فرانقش:واکاوی نقش میانجی تعهد سازمانی. چشم انداز مدیریت دولتی. 18، 117-144.
احمدیان، داما؛ صائب نیا، سمیه.(1399). بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات در گروه خودروسازی سایپا. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. 3(12). 48-58.
اکبرزاده، نجمه (1394)، شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد و توسعه کسبوکارهای دانشبنیان (مطالعه موردی مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری دانشگاههای شهر تهران)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه زاهدان.
اکبری، پیمان؛ نظری، کامران.(1399). تحلیل نقش میانجیگیری سرمایه فکری و کارافرینی سازمانی در تاثیرگذاری مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی . دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی. 9(17). 45-67.
امیرکبیری، علیرضا؛ میرابی، وحیدرضا، صالحی صدقیانی، پانته آ.(1391). بررسی تأثیر گذاری فعالیت های بازاریابی داخلی بر عناصر تعهد سازمانی. مطالعات مدیریت بهبودو تحول. 21(65). 27-47.
بریمیزاد، الهام (1395)، شناسایی و اولویتبندی قابلیتها و مهارتهای ضروری برای بازاریابی شرکتهای دانشبنیان در پارک علم و فناوری کرمانشاه، فصلنامه تعاون و روستا، 5(14)،39- 52.
بصیرت، مهدی؛ ایمانی، صاحب؛ زراءنژاد، منصور؛ دهقاننجمآبادی، عامر (1394)، بررسی تأثیر میانجی گرایش کارآفرینانه بر رابطه بین بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی (مورد مطالعه: ادارات ستادی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری)، مدیریت بهره وری، 8(32)،147-169.
حسنقلی پور، طهمورث؛ انصاری، منوچهر؛ الهی گل، اکرم؛ رحمانی، حسین.(1391). تاثیر بازاریابی درونی بر بازارگرایی با وجود متغیر های میانجی تعهدسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بنگاههای مالی: موردکاوی بانک ملت شهر تهران، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 2(1)، 25-46.
حسینی، سید یعقوب و رحمانی، سحر. (1391). تأثیر بازاریابی درونی بر عملکرد سازمانی در شرکتهای خدمات مسافرتی شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین،1(2)، 111-128.
حمیدی، فاطمه؛ شمس قارنه، ناصر.(1397). مدلسازی معادلات ساختاری ارزش خلق شده در کسب و کارها. دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی. 8(16). 49- 71.
خیاطیان، محمد صادق؛ طباطبائیان، سید حبیب اله؛ الیاسی، مهدی.(1393). تحلیلی بر عوامل مؤثر بر رشد و پایداری شرکت های دانش بنیان در ایران. نشریه نوآوری و ارزش آفرینی.6(3). 57-74.
درودی، هما؛ شرف پور، مسعود.(1396). تأثیر همکاری متقابل کارکردی بر عملکرد تجاریسازی فناوری با توجه به نقش خلق دانش و حمایت مدیریت ارشد، فصلنامه مدیریت نوآوری، 6(1)، 45-72.
شیرازی، حسین؛ هاشم زاده خوارسگانی، غلام رضا، رادفر، رضا؛ ترابی، تقی.(1397). نقش منابع سازمانی و قابلیت نوآوری در خلق مزیت رقابتی شرکت های دانش بنیان نوپا با تعدیل گری عملکرد تجاری سازی فناوری. فصلنامه مدیریت نوآوری. 7(4). 115-134.
صالحی صدقیانی، پانته آ؛ تاج زاده نمین، ابوالفضل؛ داروئیان، سهیلا.(1393). اثرات بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی هولدینگ اتکا. مطالعات کمی در مدیریت. 5(1)، 195-224.
صفری، علی؛ رادی، فائزه.(1393). بررسی تاثیربازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتارشهروندی و تعهد سازمانی. مطالعات بهبود مدیریت. 23(76). 81-116.
عربیون، ابوالقاسم؛ عامر، دهقان نجمآبادی؛ رضازاده، آرش؛ حاجی فتحعلی، عباس (1392)، بررسی تأثیر میانجی گرایش کارآفرینانه بر رابطه بین رهبری تحولآفرین و عملکرد سازمانی، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی،5(1)، 55-74.
فاطری، حمیدرضا و صباغیان، علی،(1394)،بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر عناصر تعهد سازمانی مطالعه موردی؛ شرکت تقطیران کاشان،کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت و مهندسی صنایع،تهران.
کریمی، آصف؛ ولایتی شکوهی، رضوان؛ شعبانی نژاد، اسماعیل؛ گیلانی، الهام.(1395). رابطه میان بازاریابی داخلی و عملکرد سازمانی: نقش تعدیل گری جنسیت. زن در توسعه و سیاست. 14(3). 289-308.
مسرور، غلامعلی؛ نیکدل، امیر؛ نعمتیان، محمود.(1397). بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی با تاکید بر هویت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان .فصلنامه بررسی های بازرگانی . 97، 115- 128.
نصراصفهانی، علی؛ امیری، زینب؛ فرخی، مجتبی (1392)، تأثیر بازاریابی داخلی بر نوآوری سازمانی: نقش میانجی خود کارآمدی کارکنان (مورد مطالعه: شرکت امرسان)، توسعه کارآفرینی، 6(3)، 27-45.
نیکخواه تکمه داش، یونس؛ معصومی، مهداد..(1397). تأثیر بازاریابی داخلی و گردش شغلی بر بهرهوری منابع انسانیبا نقش میانجی تعهد سازمانی. دوماهنامه مطالعات کاربردی درعلوم مدیریت و توسعه، 3(1). 41-54.
قلیچ لی، بهروز و مکانی، عاطفه،(1395)،شایستگی های کارآفرینانه، نوآوری و عملکرد شرکت های دانش بنیان،فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 7(27): 89-106.
اللهی، صفورا؛ رستگار، عباس علی؛ شفیعی نیک آبادی، محسن. (1393). بررسی تأثیر قابلیتهای فرایندی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری با اثر میانجی فرایند نوآوری در سازمانها با فناوری پیشرفته. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری, 2(1), 105-129.
Ahmed, P.K., Rafiq, M. and Saad, N.M. (2003). Internal marketing and the mediating role of organizational competencies. European Journal of Marketing, 37(9), 1221-41. Andersen, S., & Hanstad, D. (2013). Knowledge development and transfer in a mindful project-organization. International Journal of Managing Projects in Business, 6(2), 236-250. Bailey, A.A., Mishra, A. and Tiamiyu, M.F. (2016), "GREEN consumption values and Indian consumers’ response to marketing communications", Journal of Consumer Marketing, 33)7(. 562-573.https://doi.org/10.1108/JCM-12-2015-1632. Chasanah U, Hidayat A, Mustafa Z, (2020). Internal Marketing: Study of Lecturer Organizational Commitments on Private University in Indonesia, European Journal of Business and Management,12(2),40-57. Chen HM, Hsieh YH. (2006). Key trends of the total reward system in the 21st Century. Compensation Benefits Review; 38(6):64-70. Chen, Jiun-Shiu., Lovvorn, Al S. (2012). The speed of knowledge transfer within multinational enterprises: the role of social capital. International Journal of Commerce and Management, 21(1), 46-62. Cooper, J. & Cronin, J. J. (2004). Internal marketing: A competitive strategy for the long-term care industry. Journal of Business Research, 48(3): 177-181. Doukakis, I. &; Kitchen, P. J. (2004), Internal marketing in UK banks: conceptual legitimacy or window dressing? International Journal of Bank Marketing, 22(6), 421-452. Greenslade JH, Jimmieson NL. (2011). Organizational factors impacting on patient satisfaction: a cross sectional examination of service climate and linkages to nurses' effort and performance. International journal of Nurse Study.48 (10):1188-98. Hellriegel D, Slocum JW, Woodman RW. (1995). Organizational behavior. New York: West Publishing Company. Holzer, A, Kocher,B, Bendahan,S, Vonèche Cardia ,I, Mazuze, J, Gillet D. (2020) Gamifying knowledge sharing in humanitarian organizations: a design science journey. European Journal of Information Systems .29:2,153-171. Hume.C,Hume.M,(2015). The Critical Role of Internal Marketing in Knowledge Management in Not-for-Profit Organizations, Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 27(1).22-38. Jiang, K., Lepak, D. P., Hu, J. & Baer, J. C. (2012). How does human resource management influence organizational outcomes? A meta-analytic investigation of mediating mechanisms. Academy of management Journal, 55(6), 1264-1294. Lawler EJ. (2005). Reward practices and performance management system effectiveness. Organizational Dynamics; 32(4): 396-404. Lings, I. N. & Greenley, G. E. (2010). Internal market orientation and marker-orientation behaviors. Journal of Service Management, 21(3), 322-324. Meyer, J. P. and Allen, N. J., (1991). A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment. Human Resource Management Review. Vol: 1, pp: 61-88. Nemteanu,M.S& Dabija,D.C.(2021). The Influence of Internal Marketing and Job Satisfaction on Task Performance and Counterproductive Work Behavior in an Emerging Market during the COVID-19 Pandemic. Int. J. Environ.Res. Public Health, 18, 3670. https://doi.org/10.3390/ijerph18073670 Porter, L, W., Steer, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). "Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians", Journal of Applied Psychology, 59, 603-309. Robins SP. (1996). Organizational Behavior Concepts Controversies Applications. 7thed.USA: Prentice Hall. Rodriguse, P., Carlos,J.& Pinho,M.(2010). Marketing Orientation, Job Satisfaction, Commitment and Organisational Performance: the Special Case of Local Public Sector, Transforming Government: People,Process and Policy,172-192. Shiu, Y. M., & Yu, T. W. (2010). Internal marketing, organizational culture, job satisfaction, and organisational performance in non-life insurance. The Service Industries Journal, 30(6), 793-809. Tsai, Y., & Wu, S. W. S. (2010). Internal Marketing, Organizational Commitment and Service Quality. Wu, N., Hoque, K. & Bacon, N. (2011). Exploring high performance work systems and performance: the importance of firm size in British. Academy of Management Conference, September, Birmingham. Zebal .M, Ahmed. F, Colin Ch. (2019). An integrated model of marketing knowledge – a tacit knowledge perspective, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 21(1):1-18. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 742 |