
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,264 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,978,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,168,470 |
شیوائیسم و عرفان اسلامی در درّۀ کشمیر: با تکیه بر مقایسۀ اندیشه های لِلّادِد و شیخ نورالدّینِ رِیشی | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2024.49777.2454 | ||
نویسندگان | ||
سمیه خادمی* 1؛ سلوی رخساری دولت آبادی2 | ||
1استادیار، گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
درّۀ کشمیر، یکی از مناطق مهم فرهنگی و دینی در آسیا محسوب می شود،که همواره سکونتگاه ادیان و آیینهای مختلف، از جمله شیوائیسم کشمیری و اسلام بوده است.پژوهش حاضر،به شیوه توصیفی – تحلیلی، به تبیین آراء و مقایسۀ اندیشه های لِلّادِد،به عنوان یکی از شخصیتهای مهم آیین شیوائیسم کشمیری، با شیخ نورالدّین رِیشی، پرداخته است.آراء عرفانی لِلّادِد و نورالدّین را میتوان به صورت کلی،در سه حوزۀ خداشناسی، سلوک عملی و رویکرد اجتماعی دسته بندی نمود. نتایج پژوهش حاکی از تعامل و ارتباط شیخ نورالدّین رِیشی با للِّادِد است. چنانکه نورالدّین از واژۀ دِوا و اسم شیوا که خدای اصلی آیین شیوایی می باشد، در کنار لفظ الله استفاده نموده است. همچنین برخی عبارات مشابه در اشعار هر دو شخصیت دیده می شود.البته مضامین مشترک دیگری در اشعار شیخ نورالدّین و لِلّادِد وجود دارد که مختص به آیین شیوائیسم کشمیری و طریقت رِیشیّه نیست؛ بلکه در سایر سنتها و طریقتهای عرفانی نیز چنین اندیشه هایی وجود دارند. از جمله این اعتقادات می توان به ریاضتهای شدید، ترک خانواده، تجرّد، امتناع از مصرف گوشت، آزار نرساندن به حیوانات، مراقبه، سیر انفسی، سیر و سلوک، انتقاد از ظاهر پرستی و توجه به باطن اعمال و روحیه تسامح و مدارا با دیگران، اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
درّۀ کشمیر؛ شیوائیسم؛ شیخ نورالدّین رِیشی؛ طریقت عرفانی رِیشیّه؛ لِلّادِد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 108 |