
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 764 |
تعداد مقالات | 7,395 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,239,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,352,009 |
ارزیابی و تحلیل مؤلفههای مؤثر بر مزیتهای رقابتی گردشگری (نمونۀ موردی: استان گیلان) | ||
جغرافیا و آمایش شهری منطقهای | ||
دوره 14، شماره 53، بهمن 1403، صفحه 1-24 اصل مقاله (1019.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gaij.2024.49195.3216 | ||
نویسندگان | ||
حمید برقی* 1؛ احمد حجاریان2 | ||
1دانشیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2پسا دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
در سالیان اخیر، رقابت بهعنوان یک مفهوم اقتصادی مطرح میباشد و این مفهوم، بر توسعة پایدار صنعت گردشگری تأثیرگذار است. اگرچه امروزه مطالعاتی پیرامـون مزیـت رقـابتی در مقصـدهای گردشـگری جهـان صورت گرفته اما مطالعات جـامع وکـاربردی چنـدانی در کشـور ما صـورت نگرفتـه اسـت و ایـن امر لـزوم انجـام چنـین مطالعاتی را بیشازپیش نمایان مـیسـازد. پژوهش حاضر دارای ماهیتی توسعهای-کاربردی و روشی توصیفی- تحلیلی میباشد و با هدف ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر مزیتهای رقابتی گردشگری استان گیلان انجام شده است. دادههای مورد نیاز با استفاده از مطالعات کتابخانهای و بررسی میدانی در سطح خانوار جمعآوری گردید. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران معادل 379 خانوار برآورد شد. با بهرهگیری از روشهای کمی و آماری از جمله؛ رگرسیون چندگانه در محیط نرمافزار «SPSS»، معادلات ساختاری در محیط نرمافزار «Smart Pls» و تحلیل چند متغیرة فازی در محیط «GIS»، به بررسی میزان مزیتهای رقابتی گردشگری و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر در منطقة مد نظر پرداخته شده است. یافتهها نشان میدهد که شاخصهای مزیتهای رقابتی گردشگری به ترتیب اولویت شامل؛ شاخصهای مدیریت مقصد، منابع و جاذبههای محوری، عوامل تقویتکننده و عوامل و منابع پشتیبان و برنامهریزی و خط مشی توسعة مقصد با 511/0، 456/0، 287/0، 276/0 و 266/0 درصد بیشترین نقش را در مزیتهای رقابتی گردشگری استان گیلان دارند که نشانگر مهم بودن بعد مدیریت مقصد نسبت به بقیة ابعاد است. استان گیلان دارای مزیتهای رقابتی گردشگری متوسط رو بالا است بهطوریکه بیشترین مساحت مربوط به طبقة زیاد با مقدار 3900 کیلومتر مربع میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مزیتهای رقابتی گردشگری؛ معادلات ساختاری؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی؛ استان گیلان | ||
مراجع | ||
اسلامی مرزنکلاته، محمدمهدی؛ شجاعی، وحید؛ حامی، محمد. (1400). طراحی مدل توسعة مزیت رقابتی در صنعت گردشگری ورزشی شمال کشور، پژوهشنامة مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 17(34)، 118-99. doi: 10.22080/jsmb.2018.13966.2837
امامی، سیده فاطمه؛ دربان آستانه، علیرضا؛ رضوانی، محمد رضا؛ قدیری، مجتبی. (1400). تبیین نقش مؤلفههای مؤثر بر توسعة گردشگری اجتماعمحور (مطالعة موردی: روستاهای استان گیلان). برنامهریزی و توسعه گردشگری، 10(36) ، 1-27.doi: 10.22080/JTPD.2021.20175.3406
برومند، بابک؛ کاظمی، علی؛ رنجبریان، بهرام. (1397). توسعة مدل بومی سنجش رقابتپذیری گردشگری مقاصد گردشگری ایران. تحقیقات بازاریابی نوین، 8(2)، 105-122. doi: 10.22108/nmrj.2018.105465.1339
پاپزن، عبدالحمید؛ قبادی، پرستو؛ زرافشانی، کیومرث؛ شهپر گراوندی. (1389). «مشکلات و محدودیتهای گردشگری روستایی با استفاده از نظریه بنیانی (روستای حریر، استان کرمانشاه)»، فصلنامه پژوهشهای روستایی، 1(3)، 25-52.https://jrur.ut.ac.ir/article_22179.html
حمیدیزاده، محمدرضا؛ جاویدی، حمید؛ مجرد، فایق. (1395). مزیت رقابتی بازاریابی گردشگری پزشکی ایران. مدیریت اطلاعات سلامت، 13(5)، 373-379.https://him.mui.ac.ir/article_11538.html
حیدری، رحیم. (1389). مبانی برنامهریزی صنعتگردشگری، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.
دلبری، سید علی؛ رجبی، محمد هادی. (1390). مدیریت مقصد توریسم، چاپ اول، تهران: انتشارات مهکامه.
سلطانی، ناصر؛ سلامی، هادی. (1392). نگرش گردشگران به شاخصها و راهکارهای توسعة گردشگری در مناطق مرزی آذربایجان غربی با تأکید بر رویکرد تحلیل سلسله مراتب فازی- دلفی، فصلنامه جغرافیا و توسعه، 33(3) ، 113 – 130.doi: 10.22111/gdij.2013.1326
شاکرمی، نعمت؛ اجزا شکوهی، محمد؛ منصورزاده، علی محمد. (1397). برنامهریزی راهبردی گردشگری کردستان بر پایة هویت رقابتپذیری منطقهای با استفاده از تکنیک Meta-SOWT. فصلنامه مطالعات شهری، 7(26)، 17-30. doi: 10.34785/J011.2018.030
ضرغام بروجنی، حمید، و بذرافشان، مرتضی. (1395). چارچوب تدوین سیاست های گردشگری جمهوری اسلامی ایران. مطالعات اجتماعی گردشگری 4(8 )، 51-77. http://journalitor.ir/Article/35221/FullText
فرزین، محمدرضا؛ نادعلیپور، زهرا. (1389). عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی مقصدهای گردشگری در ایران (مورد مطالعه: منطقۀ چابهار). فصلنامة مطالعات مدیریت گردشگری، 5(14)، 40-67. 20.1001.1.23223294.1389.5.14.2.4
گلچوبی دیوا، شهربانو؛ صالحی، اسماعیل. (1397). بررسی پتانسیلهای اکوتوریسمی مناطق مرزی با استفاده ازGIS و MCDM (مطالعه موردی: شهرستان مرزی پاوه). فصلنامه علمی- ترویجی علوم و فنون مرزی، 7(3)، 147-171.http://bst.jrl.police.ir/article_20236.html
محمدی، سعدی؛ طلعتی، مرضیه؛ اسدی، سیوان؛ سوران منوچهری. (1397). تبیین اثرات گسترش گردشگری در تغییر سطح معیشت روستاهای کوهستانی (مطالعه موردی: دهستان اورامان-غرب استان کردستان) ، مجله تحقیقات جغرافیایی، 33(1)، 191-208.URL: http://georesearch.ir/article-1-209-fa.html
مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1400. استان گیلان.
ملکی، سعید؛ سجادیان، مهیار. (1397). آسیبشناسی کیفیت رقابتآمیز مدیریت مقصد گردشگری کویر (مطالعۀ موردی: کویر شهداد کرمان). فصلنامه جغرافیا و توسعه، 16(51)، 81-98. doi: 10.22111/gdij.2018.3855
یغفوری، حسین؛ اسکندری ثانی، محمد؛ اکبری، فاطمه. (1397). نقش بافت تاریخی در ارتقای مؤلفههای رقابتپذیری شهری (مورد مطالعه: شهر بیرجند). برنامهریزی فضایی (جغرافیا)، 7(3)، 63-84. doi: 10.22108/sppl.2017.106274.1111
Azmi, E., Che Rose, R. A., Awang, A., & Abas, A. (2023). Innovative and Competitive: A Systematic Literature Review on New Tourism Destinations and Products for Tourism Supply. Sustainability 2023, Vol. 15, Page 1187, 15(2), 1187. https://doi.org/10.3390/SU15021187
Bui, H. T., Jones, T. E., Weaver, D. B., & Le, A. (2020). The adaptive resilience of living cultural heritage in a tourism destination, 28(7), 1022–1040. https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1717503
Cillo, V., Rialti, R., Del Giudice, M., & Usai, A. (2019). Niche tourism destinations’ online reputation management and competitiveness in big data era: evidence from three Italian cases. Https://Doi.Org/10.1080/13683500.2019.1608918, 24(2), 177–191.https://doi.org/10.1080/13683500.2019.1608918
Cossío-Silva, F. & Ángeles Revilla-Camacho, M. & Vega-Vázquez, M. (2018) The tourist loyalty index: A new indicator formeasuring tourist destinat, Journal of Innovation & Knowledge, Vol.1, pp. 1-9.https://doi.org/10.1016/j.jik.2017.10.003
Crouch, G.I., Ritchie, J.R.B. (1999) Tourism, competitiveness, and social prosperity, Journal of Business Research, 44: 132-137. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(97)00196-3Get rights and content
Doris Anna Carson (2018), Challenges and opportunities for rural tourism geographies: a view from the ‘boring’ peripheries, Tourism Geographies, 20(4), 737-741. https://doi.org/10.1080/14616688.2018.1477173
El-Said, O., & Aziz, H. (2019). Egypt’s competitiveness: Empirical examination of the relationship between destination attributes, tourist satisfaction, and behavioral intentions among the hotel guests. Tourism and Hospitality Management, 25(1), 53–73. https://doi.org/10.20867/THM.25.1.2
Font, X., Torres-Delgado, A., Crabolu, G., Palomo Martinez, J., Kantenbacher, J., & Miller, G. (2021). The impact of sustainable tourism indicators on destination competitiveness: the European Tourism Indicator System.Https://Doi.Org/10.1080/09669582.2021.1910281.
Gretzel, U. (2022). The smart dmo: A new step in the digital transformation of destination management organizations. European Journal of Tourism Research, 30, 1–12. https://doi.org/10.54055/EJTR.V30I.2589
Icoz, O., & Gunlu, E. (2010, January). Sport Tourism Destinations As Brand And Factors Affecting Destination Choices Of Soccer Teams. International Congress On Business, Economic And Management.
Lin, C. L. (2019). The analysis of sustainable development strategies for industrial tourism based on IOA-NRM approach. Journal of Cleaner Production, 241, 118281. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118281
Martinez, J. M. G., Martín, J. M. M., & Fernández, J. A. S. (2019). Innovation in the measurement of tourism competitiveness. Analyzing the Relationship Between Innovation, Value Creation, and Entrepreneurship, 268–288. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-1169-5.CH013
Pascariu, G. C., Ibănescu, B.-C., Nijkamp, P., & Kourtit, K. (2021). Tourism and Economic Resilience: Implications for Regional Policies. In Tourism and Regional Science (Vol. 53, pp. 129–147). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-3623-3_8
Scowsill, David. (2017) Travel & Tourism Economic Imact, World Travel & Tourism Council : 1-14.
UNWTO. (2017) World Tourism Organization, Annual report:1-80.
Van Der Zee, E. L. (2011). Image improvement as a tangible legacy of Hallmark events; the case of the 2010 World Cup in South Africa (Master's thesis). https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6838
World Economic Forum. (2017) Travel and Tourism Competitiveness Report 2017. Paving the way for a more sustainable and inclusive future. https://doi.org/10.3390/su151813700
Woyo, E., & Slabbert, E. (2021). Tourism destination competitiveness: A view from suppliers operating in a country with political challenges. South African Journal of Economic and Management Sciences, 24(1), 1–10. https://doi.org/10.4102/SAJEMS.V24I1.3717
Wu, Sh. (2015) Construction and Comparison of Relationship Models of Urban Tourism Development, Internatio-23. http://140.128.95.1/handle/987654321/5920
Yilmaz, B. S. (2008). Competitive Advantage Strategies for SMEs: A case study in tourist sector. Management of innovative business & education systems, 3(1), 157-171. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |