
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 776 |
تعداد مقالات | 7,514 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,601,607 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,522,444 |
تجربیات نوآورانه گردشگران کسب و کارهای غذایی بر تمایلات رفتاری آنان (مورد مطالعه: شرکت کنندگان جشنواره های غذایی در ایران) | ||
فصلنامه مطالعات زیست بوم اقتصاد نوآوری | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 83-100 اصل مقاله (1014.04 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/innoeco.2024.47686.1085 | ||
نویسندگان | ||
امیر غفوریان شاگردی1؛ مجتبی پور سلیمی* 2؛ امید بهبودی3 | ||
1دانشیار گروه حسابداری دانشکده علوم اداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران | ||
2ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
تمایلات رفتاری، تمایل افراد به انجام رفتارهای مختلف است. تمایلات رفتاری مطلوب، با توانایی ارائه دهنده خدمات برای رسیدن مشتریان به بیان چیزهای مثبت درباره آن ها، پیشنهاد آن ها به سایر مشتریان، وفادارماندن آن ها ارتباط دارد. تمایلات رفتاری مشتریان، نتیجه ارزیابی خدمتی که مشتری دریافت کرده است. یکی از مسائل مهم برای برگزارکنندگان و کسب و کارهای گردشگری غذایی در جشنواره، بررسی عوامل و ویژگی های کلیدی است که به شدت بر تمایلات رفتاری آن تأثیر می گذارد، زیرا این ویژگی ها بازخورد مهمی در مورد کیفیت جشنواره ارائه می دهند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تجربیات نوآورانه گردشگران کسب و کارهای غذایی جشنواره های غذا بر تمایلات رفتاری آنان از طریق خاطرات و رضایت از جشنواره بودهاست. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه شرکت کنندگان در جشنواره های غذا بودند که تعداد آنها نامشخص بوده است؛ بر اساس جدول مورگان، تعداد اعضای 384 نفر به روش غیرتصادفی در دسترس انتخاب شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد برگرفته از پژوهشهای پیشین بوده که برای آزمودن روایی از روایی محتوا و تایید خبرگان و جهت روایی سازه از روایی سازه، همگرا و واگرا بهره گرفته شده است. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ و پایایی مرکب (بیش از 7/0) انجام شده است. تجزیه و تحلیل دادهها به روش معادلات ساختاری با نرم افزار پی ال اس 4 انجام شده است. نتایج نشان داد تاثیر تجربیات شرکت کنندگان جشنواره های غذا بر تمایلات رفتاری آن ها از طریق نقش میانجی خاطرات و رضایت شرکت کنندگان معنادار بوده است. همچنین تجربیات شرکت کنندگان بر رضایت، خاطرات و تمایلات رفتاری آن ها معنادار گزارش شده است. همچنین خاطرات و رضایت شرکت کنندگان بر تمایلات رفتاری آن ها تاثیر معناداری داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربیات شرکت کنندگان؛ تمایلات رفتاری؛ خاطرات تجربه جشنواره؛ رضایت شرکت کنندگان | ||
مراجع | ||
منابع
ابراهیمی، عبدالحمید و عالی، صمد. (1395). بررسی تأثیر کیفیت رابطه بر پاسخهای رفتاری مشتریان در مراحل مختلف چرخهی عمر رابطهی مشتری (مطالعهی موردی: بانک کشاورزی تبریز). مدیریت بازرگانی. (3)8 ، 528- 503.
بهبودی، امید، عربشاهی، معصومه، و غفوریان شاگردی، امیر. (1402). تأثیر حافظۀ خودزندگینامهای بر قصد سفر: تحلیل نقش همخوانی مقصد با تمایلات گردشگران، رضایت و دلبستگی به مقصد گردشگری. فصلنامه ارزش آفرینی در مدیریت کسب و کار، 3(3)، 23-1.
بهبودی، امید، آقاجانی، فرید، و دهقان ذکرآباد، فهیمه. (1402). بررسی تأثیر تجربیات گردشگر در قصد خرید و بهاشتراکگذاری تجربیات از طریق رضایتمندی گردشگر: کاربست نظریه اقتصاد تجربه. گردشگری و توسعه، 12(3)، 188-172.
رامینمهر، حمید و چارستاد، پروانه. (1395). روش تحقیق کمی با کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار لیزرل). تهران: انتشارات ترمه.
رضایی، فائزه و حیدرزاده هنزایی، کامبیز. (1399). بررسی نقش تعدیل کننده تنوع طلبی، نوآوری و مستعد بودن مصرف کننده بر رابطه بین رضایت با وفاداری رفتاری مشتری. مدیریت بازاریابی، (49)، 23-1.
سعیدنیا، حمیدرضا و همت یار، محمد. (1395). بررسی تاثیر تجربه برند، اعتماد و رضایت بر وفاداری به برند در بنگاه های اقتصادی شهرها؛ مطالعه موردی: محصولات لبنی کاله. مدیریت شهری، (42)، 368-355.
سیدعباسزاده، میرمحمد، امانیساریبگلو، جواد، خضریآذر، هیمن. (1391). مقدمهای بر مدلیابی معادلات ساختاری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری با معرفی نرمافزارهای SmartPLS، VisualPLS، PLS-Graph.ارومیه، انتشارات دانشگاه ارومیه.
علیپور، وحیده، نیرومند، محسن و منصوری، علی. (1395). بررسی تاثیر تجربه برند مقاصد گردشگری بر تمایلات رفتاری گردشگران (مورد مطالعه: استان اردبیل). پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، سن پترزبورگ، روسیه.
علی زاده جورکویه، ابراهیم، دل افروز، نرگس، شبگو منصف، محمود و رحمتی، یلدا. (1402). طراحی مدل عوامل تاثیرگذار در تمایلات رفتاری گردشگران غذا در استان گیلان با استفاده از نظریه داده بنیاد. گردشگری و توسعه، (2)12، 65-49.
قربان زاده، داود، سعیدنیا، حمیدرضا و راه حق، آتنا. (1399). بررسی تاثیر کیفیت تجربه بر تمایلات رفتاری گردشگران در بازدید از مقاصد گردشگری تاریک. برنامه ریزی و توسعه گردشگری، (35)9، 262-242.
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم. (1396). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار Smart-PLS. تهران: کتاب مهربان نشر.
محمدشفیعی، مجید، طبائیان، ریحانه السادات و توکلی، هدی. (1397). تاثیر تجربه خاطره انگیز از مقصد گردشگری در عشق به برند مقصد با نقش میانجی هویت یابی مشتری با برند؛ مطالعه گردشگران اصفهان. گردشگری و توسعه، (3)7، 141-127.
میرزاپورحسن قشلاقی، زهرا و روستا، علیرضا. (1400). بررسی اثر سن بر ارتباط بین عوامل روانشناختی با یادآوری تجربه خاطره انگیز گردشگری، زنده کردن تجربه گردشگری و تمایل به بازدید (مطالعه موردی: گردشگران ایرانی استان مازندران)، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت.
نیکخواه، فرناز، کیانی فیض آبادی، زهره و نجارزاده، محمد. (1400). تاثیر تجربه گردشگری بر خاطرات، رضایتمندی و نیات رفتاری گردشگران مطالعه موردی: شهر شیراز. گردشگری شهری، (1)8، 97-83.
همتیان لرکی، زینب، سواری، مسلم و یزدان پناه، مسعود. (1401). ترجیحات و تمایلات رفتاری گردشگران روستایی به استفاده از غذای محلی در مناطق روستایی شهرستان شوش. مطالعات علوم محیط زیست، (4)7، 5681-5665.
References:
Andersson, T. D., Armbrecht, J., & Lundberg, E. (2017). Linking event quality to economic impact: A study of quality, satisfaction, use value and expenditure at a music festival. Journal of Vacation Marketing, 23(2), 114–132
Andriyani, N., & Hidayat, Z. (2021). The Influence Factors on Customer Satisfaction and Loyalty in Distribution: An Empirical Study on Sushi Tei Restaurant, Jakarta. Journal of Distribution Science, 19(6), 51-64.
Ayob, N., Wahid, N. A., & Omar, A. (2013). Mediating effect of visitors’ event experiences in relation to event features and post-consumption behaviors. Journal of Convention & Event Tourism, 14(3), 177–192.
Çevrimkaya, M., & Zengin, B. (2023). The mediating role of memorable tourism experience on tourist behavior: A perspective on organized tours. Tourism & Management Studies, 19(2), 61-72.
Chang M, Kim J-H, Kim D. (2018). The Effect of Food Tourism Behavior on Food Festival Visitor’s Revisit Intention. Sustainability, 10(10), 3534. https://doi.org/10.3390/su10103534
Chayomchai, A. (2021). effects of service quality, satisfaction and perceived loyalty in technology use of genneration consumers during the COVID-19 situation. Journal of Southwest Jiaotong University, 56(4), 300-310.
Choo, H., Ahn, K., & Petrick, J. F. (2016). An integrated model of festival revisit intentions. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(4), 818–838.
Culha, O. (2020). The effect of food festival quality on place attachment and destination recommendation intention through festival experience and festival satisfaction: The case of the Didim International Olive Festival. Journal of Convention & Event Tourism, DOI: 10.1080/15470148.2020.1775743
Danthanaryana, C. P., & Arachchi, R. S. S. W. (2020). Impact of restaurant attributes on customer perceived value and customer satisfaction: special reference to Beach restaurants an Southern Coastal Area, Sri Lanka. 7th conference on hospitality and tourism management, 2(1), 1-20.
Hahm, J. J., Kwun, D. J., & Kang, J. (2023). Analysis of environmental stimuli, satisfaction, and behavioral responses: An extended Mehrabian-Russell model to alternative golf. International Journal of Hospitality Management, 109, 1-10.
Kalkan, A., & C¸ulha, O. (2017). Immortal flavours of the “eternal tree”: Local foods prepared with olive and olive oil in Didim. The Journal of Academic Social Science, 5(52), 252–286.
Khan, I., Hollebeek, L. D., Fatma, M., Islam, J. U., & Rahman, Z. (2019). Brand engagement and experience in online services. J. Serv. Market., 34(2), 163-175.
Lu, Y., Lai, I. K., Liu, X. Y., & Wang, X. (2022). Influence of memorability on revisit intention in welcome back tourism: mediating role of nostalgia and destination attachment. Consumer Psychology in Tourism and Hospitality, 13, 1-11.
Reitsamer, B. F., Brunner-Sperdin, A. B., & Stokburger-Sauer, N. E. (2016). Destination attractiveness and destination attachment: The mediating role of tourists' attitude. Tourism Management Perspectives, 19, 93–101.
Wang, C., Liu, J., Wei, L., & Zhang, T. C. (2020). Impact of tourist experience on memorability and authenticity: a study of creative tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 37(1), 48-63.
Zeithaml, V. A. & Berry, L. L. (1996). The behavioural consequences of service quality. The journal of Marketing. (60), 31-46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |