تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 719 |
تعداد مقالات | 7,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,554,491 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,911,996 |
رابطه ترومایکودکی با افکار خودکشی در دانشآموزان: نقش میانجی ذهنی سازی و ذهنآگاهی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 21، شماره 56، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.49554.5798 | ||
نویسندگان | ||
لیلا حفاظی طرقبه1؛ محمود نجفی* 2 | ||
1گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
2دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، . | ||
چکیده | ||
پژوهـش حاضـر بـا هـدف رابطـه ترومـایکودکـی بـا افـکار خودکشـی بـا توجـه بـه نقـش میانجی ذهنیسازی و ذهنآگاهی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستان دوره متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1403- 1402بود که تعداد 330 دانشآموز به عنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیر های پژوهش از پرسشــنامه ترومایکودکی (2003)، پرسشـنامه افـکار خودکشـی بک (1998)، مقیاس کنــشوری تأملــی (2016)، پرسشنامه پنج وجهی ذهنآگاهی (2006)، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارهای SPSS25 ، AMOS24 استفاده شد. یافتهها نشان داد ترومایکودکی (21/0 =β)، ذهنآگاهی (32/0- =β) ذهنیسازی- اطمینان (25/0- =β)، ذهنی سازی- غیراطمینان (18/0=β)، اثر مستقیم و معناداری بر افکارخودکشی داشت (01/0> P). همچنین ترومایکودکی بر ذهناگاهی (85/0- =β)، ذهنیسازی- اطمینان (81/0- =β)، ذهنیسازی- اطمینان (81 /0=β)، اثر مستقیم و معناداری داشت (01/0> P). در نهایت ترومایکودکی از طریق ذهنآگاهی (27/0 =β)، ذهنیسازی- اطمینان (20/0 =β)، ذهنیسازی- غیر اطمینان (14/0 =β) بر افکار خودکشی اثر غیر مستقیم و معنادار داشت (01/0> P). برنامهریزی در جهت تقویت ظرفیت ذهنیسازی و مهارت های ذهنآگاهی میتواند افکار خودکشی را در این گروه از دانشآموزان آسیب دیده کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترومایکودکی؛ افکارخودکشی؛ ذهنیسازی؛ ذهنآگاهی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 |