تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 719 |
تعداد مقالات | 7,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,554,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,911,835 |
تحلیل الزامات مهارتی برای توسعه کشاورزی و موانع آموزش آن (مورد مطالعه: نواحی روستایی شهرستان فاریاب) | ||
نشریه جغرافیا و توسعه | ||
دوره 23، شماره 78، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij.2024.47506.3605 | ||
نویسندگان | ||
محمود فال سلیمان* 1؛ محمد حجی پور2؛ سمانه حیدری3 | ||
1دانشیار گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2استادیار گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
3کارشناسی ارشد گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
توسعه کشاورزی از ضرورتهای بنیادین تحول در فضاهای جغرافیایی است که در گرو اقدامات اساسی از جمله بهبود و روزآمد نمودن آموزش و مهارتها است. آشنایی با موانع ارائه آموزشهای مهارتی بخش کشاورزی هر ناحیه جغرافیایی میتواند در زمینه بهره وری عوامل تولید نقش مهمی را ایفا نماید، مساله ای که در این پژوهش در بستر جغرافیایی شهرستان فاریاب استان کرمان به آن پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری با توجه به موضوع تحقیق در دو گروه مشتمل بر گروه اول، کارشناسان و خبرگان بخش کشاورزی و گروه دوم، بهره برداران کشاورزی در روستاهای شهرستان فاریاب بوده است. با توجه به بالا بودن حجم روستاها در شهرستان فاریاب، روستاهای بالای 100 خانوار انتخاب شد. تعداد کل جامعه آماری در گروه بهره برداران کشاورزی 5109 خانوار بوده است که از این تعداد با کمک فرمول کوکران 357 خانواربه عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. نتایج تحقیق نشان داد در فعالیتهای باغداری ضریب نفوذ آموزشهای مهارتی به ترتیب مربوط به دهستانهای گلاشگرد، مهروئیه، زهمکان وحور میباشد. در فعالیت دامداری ضریب نفوذ آموزشهای مهارتی به ترتیب مربوط به دهستانهای گلاشگرد، مهروئیه، زهمکان وحور ودر فعالیتهای زراعی نیز ضریب نفوذ آموزشهای مهارتی به ترتیب مربوط به دهستانهای گلاشگرد، مهروئیه، زهمکان وحور میباشد. همچنین موانع موجود در دستیابی به مهارت های کشاورزی به موانع فردی، اجتماعی، اقتصادی و زیرساختی و مکانی تقسیم بندی گردید و برای ارزیابی هریک از این موانع گویههایی ملاک ارزیابی قرار گرفت. به طور کلی نیز می توان گفت باتوجه به معناداری موانع فردی با ضریب مسیر 999/0 ، موانع اجتماعی با ضریب مسیر 612/0 ، موانع اقتصادی با ضریب مسیر 001/1 و موانع زیر ساختی و مکانی با ضریب مسیر 898/0 بر آموزشهای مهارتی کشاورزان تأثیرگذار بوده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه روستایی؛ توسعه کشاورزی؛ نیازسنجی آموزش مهارتی؛ شهرستان فاریاب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |