
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 770 |
تعداد مقالات | 7,474 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,463,561 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,475,978 |
مدل عوامل زمینه ساز هم تخریبی ارزش مشتری در پلتفرم اقتصاد اشتراکی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 66، دی 1403، صفحه 63-90 اصل مقاله (1009.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2024.47410.6121 | ||
نویسندگان | ||
زهره دهدشتی شاهرخ* 1؛ وحید ناصحی فر2؛ محمدرضا کریمی علویجه2؛ یزدان رحمت آبادی3 | ||
1استاد، عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
با توجه به اینکه اینترنت و پیشرفت تکنولوژی موجب ایجاد زیرساختهای بسیار پیشرفته جهت تعامل میان سازمانها و مشتریان شده است و هم آفرینی ارزش و همچنین هم تخریبی ارزش دو جزء تفکیک ناپذیر از ارتباط مشتری با سازمان و فرایند تعاملی بین این دو میباشد، موضوع اصلی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است عوامل زمینه ساز هم تخریبی ارزش در پلتفرم های اقتصاد اشتراکی است که امروزه بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفتهاند. در این پژوهش با بررسی 157 مقاله به روش فراترکیب بر اساس مدل هون (2013) و مصاحبه نیمه ساختار یافته با 21 خبره صنعت و دانشگاه در قالب تحلیل مضمون، متغیرهای ایجاد کننده هم تخریبی ارزش مشتری شناسایی شده و با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری جهت تأثیر هریک از متغیرها مشخص شده و با استفاده از روش میک مک میزان تأثیر متغیرها بر یکدیگر مشخص شده است. با توجه به نتایج این پژوهش، عوامل کلان، زیرساخت نامناسب، فقدان مهارت فنی، فقدان اطلاعات صحیح، توصیه شفاهی و فقدان کنترل عملیات عواملی هستند که زمینه ساز هم تخریبی ارزش مشتری شده و با ایجاد تغییر در این متغیرها می توان از بروز هم تخریبی ارزش مشتری جلوگیری نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
هم تخریبی ارزش مشتری؛ پلتفرم های اقتصاد اشتراکی؛ هم آفرینی ارزش مشتری | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
حاجی ابادی، جواد؛ محمدشفیعی، مجید و کاظمی، علی. (1399). تأثیر تجربه برند مقصد گردشگری بر خلق مشترک ارزش با تمرکز بر نقش میانجی عشق به برند مقصد، مدیریت برند، 7(4)، 89-118.
رضایی حاجیآبادی، جواد؛ محمدشفیعی، مجید و کاظمی، علی. (1400). تدوین الگوی خلق مشترک ارزش مقصد گردشگری با تمرکز بر نقش تعدیلگر ویژگیهای شخصیتی گردشگر (مطالعۀ موردی: مقاصد منتخب گردشگری ایران). گردشگری و توسعه. 11(1)، 105-127.
طبائیان، ریحانه السادات و محمدشفیعی، مجید. (1400). انگیزش کاربر و تاثیر آن بر نگرش به بازی های خدماتی و تمایل به خرید آنلاین در شبکه های اجتماعی و وبسایت ها، هفتمین کنفرانس بین المللی بازی های رایانه ای، فرصت ها و چالش، اسفند، اصفهان.
طبائیان، ریحانه سادات و محمدشفیعی، مجید. (1401) عوامل مؤثر بر انگیزش کاربران بازیها در شبکههای اجتماعی و تأثیر آن بر نگرش کاربر و قصد خرید، تحقیقات بازاریابی نوین، 12(47)، 51-68.
محمدشفیعی، مجید و رضایی حاجی آبادی، جواد. (1402). تاثیر تصویر ذهنی گردشگر از مقصد گردشگری بر خلق مشترک ارزش با تاکید بر نقش میانجی عشق به مقصد: مطالعه مقاصد منتخب گردشگری ایران، تحقیقات بازاریابی نوین.
محمدشفیعی، مجید؛ رحمت آبادی، یزدان و سلیمان زاده، امید. (1398). تأثیر ارتباطات بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند، ارزش ویژه ارتباطی و پاسخ مشتری، مطالعات رفتار مصرف کننده، 6 (1)، 105-124.
محمدشفیعی، مجید؛ طبائیان، ریحانه سادات و توکلی، هدی. (1394). درگیری ذهنی با برند در رسانه های اجتماعی و تاثیر آن بر اعتماد و وفاداری به برند (مطالعه موردی کابران شبکه اجتماعی اینستاگرام)، اولین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت در هزاره سوم، 2 دی، رشت.
References
Arıca, R., Polat, I., Cobanoglu, C., Çorbacı, A., Chen, P. -J., & Hsu M. -J. (2022). Value co-destruction and negative e-WOM behavior: The mediating role of tourist citizenship, Tourism Review, 32(3), 5–23. http://dx.doi.org/10.1108/TR-05-2021-0219
Assiouras, I., Vallström, N., Skourtis, G., & Buhalis, D. (2022). Value propositions during service mega-disruptions: Exploring value co-creation and value co-destruction in service recovery, Annals Of Tourism Research, 97(4), 103501. https://doi.org/10.1016/j.annals.2022.103501
Camilleri, J. & Neuhofer, B. (2017), Value co-creation and co-destruction in the Airbnb sharing economy, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29 (9), pp.2322-2340, https://doi.org/10.1108/IJCHM-09-2016-0492
Cao, J.T., Alford, B.L., & Krey, N. (2018). Examining value Co-Destruction: Toward a typology of resource disintegration: An abstract, developments in marketing science: Proceedings Of The Academy Of Marketing Science, 53(4), 1–18. https://doi.org/10.1007/978-3-319-68750-6_25
Chen, X.M.S., Schuster, L., & Luck, E. (2023). The well-being outcomes of multi-actor inter-organisational value co-creation and co-destruction within a service ecosystem, Journal Of Services Marketing, 34(2), 26-39. https://doi.org/10.1108/JSM-03-2022-0082
Cheung, M. & To, W. (2021), Effect of customer involvement on co-creation of services: A moderated mediation model, Journal of Retailing and Consumer Services, 63(4), 102-111. https://doi.org/10.1016/j.jretconser. 2021.102660
Echeverri, P., & Skålén P. (2021). Not so ‘Eco’ service ecosystems: Value Co-destruction practices affecting vulnerable patients in special transport, Journal Of Creating Value, 25(3), 1–17. https://doi.org/10.1177/23949643211012137
Echeverri, P., & Skålén, P. (2011). Co-creation and co-destruction: A practice-theory based study of interactive value formation. Marketing Theory, 11(3), 351–373. http://dx.doi.org/10.1177/1470593111408181
Engen, M., Fransson, M., Quist, J. & Skalen, P. (2020). Continuing the development of the public service logic: A study of value co-destruction in public services, Public Management Review, 23(2), 1-21. DOI: 10.1080/14719037.2020.1720354.
Gohary, A., Hamzelu, B. & Pourazizi, L. (2016). A little bit more value creation and a lot of less value destruction! Exploring service recovery paradox in value context: A study in travel industry, Journal of Hospitality and Tourism Management, 29 (3), 189-203. http://dx.doi.org/10.1016/j.jhtm.2016.09.001
Hansen, A. (2019), Value co-creation in service marketing: A critical (re)view, International Journal of Innovation Studies, 19(3), 73-83. https://doi.org/10.1016/j.ijis.2019.12.001
Järvi, H., Keränen, J., Ritala, P., & Vilko, J. (2020). Value co-destruction in hotel services: Exploring the misalignment of cognitive scripts among customers and providers. Tourism Management, 77(1), Article 104030. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.104030
Kim, K., Byon, K. & Beak, W. (2019), ). Customerto-customer value co-creation and co-destruction in sporting events, The Service Industries Journal, 12(1), 1-24. http://dx.doi.org/10.1080/02642069.2019.1586887
Laud, G., Bove, L., Ranaweera, C., & Leo, W.W.C., Sweeney J., & Smith S. (2019). Value co-destruction: A typology of resource misintegration manifestations, Journal Of Services Marketing, 34(3), 3–22. https://doi.org/10.1108/JSM-01-2019-0022
Lintula, J., Salo, M., Tuunanen, T., & Myers, M.D. (2018). When value co-creation turns to co-destruction: Users' experiences of augmented reality mobile games, . International Conference on Information Systems 2018, ICIS 2018, 4(4), 1–13. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811194777
Liu, X., Li, H., Zhou, H., & Li, Z. (2023). Reversibility between ‘cocreation ’ and ‘codestruction’: Evidence from chinese travel livestreaming, Current Issues In Tourism, 10(2), 1–24. DOI: 10.1080/13683500.2021.2015298
Lund, N.F., Scarles, C., & Cohen, S.A. (2020). The brand value continuum: Countering Co-destruction of destination branding in social media through storytelling, Journal Of Travel Research, 21(3), 15–32. http://dx.doi.org/10.1177/0047287519887234
Luyen, T., Shabbir, H., & Dean, D. (2022). A multidimensional practice-based framework of interactive value formation, Journal Of Service Research, 14(3), 16–32. http://dx.doi.org/10.1177/10946705211025606
Mengcheng, L., & Tuure, T. (2022). Information technology–supported value Co-Creation and Co-Destruction via social interaction and resource integration in service systems, Journal Of Strategic Information Systems, 31(312), 1-19. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2022.101719
Mohammad Shafiee, M., & Rezaei Hajiabadi, J. (2023). The impact of Tourist mental image of tourist destination on the value co-creation by focusing on the mediating role of destination love: Study of selected tourist destinations of Iran. New Marketing Research Journal, doi.org/10.22108/nmrj.2023.136598.2848 (In Persian)
Mohammad Shafiee, M., Rahmatabadi, Y., & Soleymanzadeh, O. (2019). The impact of social networks marketing communication on brand equity, relationship equity and customer responses. Consumer Behavior Studies Journal, 6(1), 105-124. (In Persian)
Mohammad Shafiee, M., Tabaeeian, R., & Tavakoli, H. (2016). The effect of destination image on tourist satisfaction, intention to revisit and WOM: An empirical research in Foursquare social media. In 10th International Conference on e-Commerce in Developing Countries: With Focus on e-Tourism (pp. 1-8), Isfahan, April, IEEE.
Mohammad Shafiee, M., Tabaeeian, R., and Tavakoli, H. (2014). Mental involvement with the brand in social media and its impact on brand trust and loyalty, a case study: Instagram users, The first international conference on accounting and management in the third millennium, Rasht. (In Persian)
Nadeem, W., Juntunen, M., Shirazi, F. & Hajili, N. (2020), Consumers’ value co-creation in sharing economy: The role of social support, consumers’ ethical perceptions and relationship quality, Technological Forecasting & Social Change, 151(3), 119-132. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119786
Neuhofer, B., Magnus, B., & Celuch, K. (2021). The impact of artificial intelligence on event experiences: A scenario technique approach, Electronic Markets, 14(3), 1–18. https://doi.org/10.1007/s12525-020-00433-4
Pl´e, L., (2017). Why do we need research on value Co-destruction. Journal Of Creating, Value 3 3(2), 162–169. https://doi.org/10.1177/2394964317726451.
Plé, L., & Cáceres, R.C. (2010). Not always co-creation: Introducing interactional co-destruction of value in service-dominant logic, Journal Of Services Marketing, 14(1), 1–20. http://dx.doi.org/10.1108/08876041011072546
Plé, L., & Demangeot, C. (2020). Social contagion of online and offline deviant behaviors and its value outcomes: The case of tourism ecosystems, Journal Of Business Research, 15(2), 4–17. DOI: 10.1016/j.jbusres.2019.06.002
Rezaei Hajiabadi, J., Mohammad Shafiee, M., & Kazemi, A. (2022). Developing a model of destination value co-creation by focusing on the role of the tourist personality traits as a moderator: case study of selected destinations in Iran. Journal of Tourism and Development, 11(1), 105-127. (In Persian)
Smith, A.M., Simões, C., Bakewell, C., & Wilson, F. (2019). A Cross-Cultural exploration of resource misuse and value (Co) destruction: An abstract, developments in marketing science: Proceedings Of The Academy Of Marketing Science, 25(2), 1–21. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114105
Solakis, K., Pena-Vinces, J. & Lopez-Bonilla, J. (2022), Value co-creation and perceived value: A customer perspective in the hospitality context, European research on management and business economics, 28(4), 175-185. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2021.100175
Sthapit, E., & Bjørk, P. (2021). Interactive value formation: Drivers and outcomes from airbnb guests’ perspectives, Scandinavian Journal Of Hospitality And Tourism, 41(2), 26–42. http://dx.doi.org/10.1080/15022250.2020.1828163
Sthapit, E., Stone, M.J., & Björk, P. (2022). Sources of value co-creation, co-destruction and co-recovery at airbnb in the context of the COVID-19 pandemic, International Journal Of Hospitality And Tourism Administration, 26(4), 1–18. http://dx.doi.org/10.1080/15256480.2022.2092249
Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2016). Institutions and axioms: An extension and update of service-dominant logic. Journal Of The Academy Of Marketing Science, 8(1), 12–23. http://dx.doi.org/10.1007/s11747-015-0456-3
Wang, W., Zhang, H. & Gupta, S. (2022), Research on value co-creation elements in full-scene intelligent service, Data Science and Management, 5(3), 77-83. https://doi.org/10.1016/j.dsm.2022.05.001
Xie, C., Yu, J., Huang, S.S., Zhang, K., & Ou Yang, D. (2023). The ‘magic of filter’ effect: Examining value co-destruction of social media photos in destination marketing, . Tourism Management, 41(4), 1-18. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2023.104749
Yen, C., Kim, E., Rebecca, L. & Bosselman, R. (2019), Customer Perceptions of Innovativeness: An Accelerator for Value Co-Creation, Journal of Hospitality & Tourism Research, 43(6), 807-838. http://dx.doi.org/10.1177/1096348019836273
Yen, C., Teng, H. & Tzeng, J. (2020), Innovativeness and customer value co-creation behaviors: Mediating role of customer engagement, International Journal of Hospitality Management, 88 (2), 102-124. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102514
Zhang, T., Lu, C., Torres, E., & Chen, P.J., (2018). Engaging customers in value co-creation or co-destruction online. J. Serv. Mark,. 32 32(1), 57–69. https://doi.org/10.1108/JSM-01-2017-0027.
Zhu, X., & Zolkiewski, J. (2015). The value co-destruction process: A customer resource perspective, European Journal Of Marketing, 12(2), 1–14. http://dx.doi.org/10.1108/EJM-08-2011-0420
Zimmermann, S., Ikonomou, G., Schulz, T., & & Gewald, H. (2020). Impediments of intermodal mobility: A service-dominant logic perspective, Proceedings Of The 24th Pacific Asia Conference On Information Systems: Information Systems (IS) for the Future, PACIS 2020, 32(3), 24–41. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.120926 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 250 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 196 |