
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 771 |
تعداد مقالات | 7,477 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,474,505 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,478,619 |
الزامات طراحی و آفرینش روش در دانش مدیریت و علوم پیچیده، با درنظر گرفتن چالش مواجهه مدبرانه با ارزشهای دینی | ||
حکمرانی و توسعه | ||
دوره 2، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 3-16 اصل مقاله (586.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jipaa.2022.358086.1074 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر پورعزت* 1؛ علیرضا اسدزاده2 | ||
1استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در گذر تاریخ علم، روششناسیهای گوناگونی طراحی و توصیه شدهاند که گاهی سالها بلکه قرنها بر سنتهای علمی دانشگاهها، سیطره افکندهاند. با توسعه دانش و افزایش تنوع تخصصها و رویکردها و شکلگیری علوم میانرشتهای و چندرشتهای، نوعی سردرگمی در روشها و شیوههای آزمون دستاوردهای علمی ایجاد شده است که پیامد آن، در مواردی نفی اعتبار روش و در مواردی تقلیل تلاشهای علمی به تکرار روشهای مکانیکی برای تولید انبوه دانش است. در دانش مدیریت به لحاظ سروکار داشتن با انسانهای در حال پدیداری و بازیگر، معنیگریزی در مواجهه مدیران دولتی با واقعیتهای لازم، معنیپردازی کاذب یا دروغین در مدیریت دولتی، پدیدهای آنی برخی از مسائل مدیریت دولتی، چالشهای روششناسی تشدید میشوند. همچنین، سروکار داشتن با ارزشهای دینی بر دشواری تحلیل مسائل مدیریتی میافزاید. بنابراین چالش آفرینش روش، فراخور شرایط حل مسئله و پژوهش درباره آن مطرح میشود. بدین ترتیب که باید دانشپژوهان این رشته را با فراگردهای سالم ساخت روش و آزمون آن آشنا ساخت تا بتوانند فراخور هر وضعیت خاص «مسئله موقعیت»، روش مطلوب برای پژوهش درباره آن را توسعه دهند. این امر بهویژه در مواجهه با ارزشها پیچیدهتر میشود؛ تا حدی که میتوان گفت، یکی از مهمترین دلایل پیچیدگی علوم انسانی، ضرورت مواجهه مدبرانه با ارزشهاست. بنابراین، مقوله چالش علم و دین در ساختاردهی به دانش و ارزش در تصویرپردازی از مسیر توسعه دانش، بسیار مهم جلوه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیچیدگی رفتار انسان؛ معنیگریزی؛ معنی پردازی کاذب؛ پیچیدگی امور مدیریتی؛ کلاننگری در اداره امور عمومی؛ پدیدآیندگی آنی مسائل اداره امور عمومی؛ روششناسی؛ طراحی روش؛ ارزشمداری | ||
مراجع | ||
-برزگر، ابراهیم. (۱۳۸۲) «پیشبینی در علم سیاست؛ مقایسه علوم دقیقه و علوم انسانی»، سخن سمت، شماره ۹، ۴۷-۴.
-پورعزت، علیاصغر. (۱۳۸۲). «علم و پیشبینی؛ تأملی بر مراتب قطعیت نظریههای علمی و پیشبینی رفتار سیستمهای اجتماعی»، سخن سمت، شماره ۹، ۲۸-۱۵.
-پورعزت، علیاصغر. (۱۳۸۷). «گذار از حصارهای شیشهای معرفتشناسی با تأکید بر الزامات زبانشناختی علوم میانرشتهای»، مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، ۱ (۱)، ۱۰۹-۹۱.
-پورعزت، علیاصغر. (۱۳۹۳). درآمدی بر روش پژوهش علمی (فراگرد تدوین رساله پژوهشی و دفاع از آن). تهران: میدانچی.
-پورعزت، علیاصغر. (۱۳۹۶). مبانی دانش اداره دولت و حکومت، چ (۳). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
-پورعزت، علیاصغر. (۱۳۹۷). مبانی مدیریت دولتی، چ (۷). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
-داناییفرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی؛ آذر، عادل. (۱۳۹۶). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، چ (۵). تهران: صفار.
-رضایان قیهباشی، احد؛ پورعزت، علیاصغر. (۱۳۹۷). «ساخت اجتماعی واقعیت آینده در پرتو مطالعات میانرشتهای». مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، ۱۰(۴)،۲۲-۱.
-لیتل، دانیل. (۱۳۷۳). تبیین در علوم اجتماعی؛ درآمدی بر فلسفه علمالاجتماع. ترجمه عبدالکریم سروش. تهران: مؤسسه فرهنگی صراط (کتاب به زبان اصلی ۱۹۹۱ م).
-محمدپور، احمد. (۱۳۹۷). ضد روش: زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روششناسی کیفی، چ (۱)، ویراست (۲). قم: لوگوس.
References -Boulding, K. E. (1951), "General Systems Theorythe Skeleton of Science, in Peter P. Schoderbek, Management Systems, Second edition, John Wiley & Sons, Inc., 1971. -Bryman, A. (1988). Quantity and quality in social research. London: Unwin Hyman. -Cook. (1979). Quasi Experimentation: design and analysis issues for field settings. Boston: Houghton Mifflin. -Mosher, F. C. (1956). Research in Public Administration. Public Administration Review. Vol. 16. Summer, p. 177. -Rosenbloom, D. H. (1998); Public Administration: Understanting Management, Politics, and Law in the Public Sector; 4th ed., McGrawHill, Inc. -Saunders, M. N.K.; Lewis, Ph.; Thornhill, A (2016). Research Methods for Business Students (7th Edition). Publisher: Pearson. -Stein, L (1897), La Scienza della pubblica amministrazione, Torino, UnioneTipograficoEditrice (Italian edition). -Van den Besselaar, P. and Heimeriks, G. (2001). “Disciplinary, Multidisciplinary, Interdisciplinary Concepts and Indicators“, Paper for the 8th conference on Scientometrics and Informetrics, Sydney, Australia. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |