
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 771 |
تعداد مقالات | 7,477 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,474,611 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,478,657 |
تأثیر مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر توان رقابتی بانک با میانجیگری اعتماد الکترونیک کارکنان شعب بانک مسکن زاهدان | ||
حکمرانی و توسعه | ||
دوره 2، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 17-42 اصل مقاله (927.98 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jipaa.2022.349100.1060 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه افراسیابی* 1؛ نورمحمد یعقوبی2؛ مریم راشکی3 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
2استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3دکترای مدیریت رفتاری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف مطالعه و بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر توان رقابتی بانک با میانجیگری اعتماد الکترونیک در بین کارکنان شعب بانک مسکن شهر زاهدان صورت گرفته است. جامعه آماری، 300 نفر از کارکنان شعب بانک مسکن شهر زاهدان میباشند. نمونهگیری با استفاده از جدول مورگان 169 نفر برآورد شد. ابزار جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد مدیریت منابع انسانی طاهری و همکاران (1390)، پرسشنامه توان رقابتی بانک امیرحسینی و زاد پایدار (1395) و پرسشنامه اعتماد الکترونیک برادران نیکو و همکاران (1396) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS 26 وSmartPLS3 استفاده شده است. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد بین مدیریت منابع انسانی الکترونیک، توان رقابتی و اعتماد الکترونیک بین کارکنان شعب بانک مسکن تأثیر مثبت و معنادای وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که به ترتیب مدیریت منابع انسانی بر اعتماد الکترونیک، سپس مدیریت منابع انسانی بر توان رقابتی و در نهایت توان رقابتی بر اعتماد الکترونیک بیشترین تاثیر را دارا بود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت منابع انسانی الکترونیک؛ توان رقابتی بانک؛ اعتماد الکترونیک | ||
مراجع | ||
منابع
- ابونوری، اسماعیل؛ صفری، نفیسه؛ مهرگان، نادر. (1397). بررسی توان رقابتی صنعت بانکداری کشورها با استفاده از شاخصهای لرنر تعدیل شده و بون. پژوهشهای پولی- بانکی، 10 (34): 591-620.
- امیرحسینی، زهرا؛ زاد پایدار، محمد علی. (1395). عوامل موثر بر رقابت بین بانکهای خصوصی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شعر قدس، دانشکده علوم انسانی.
- برادران نیکو، امیر؛ مقدسی، علیرضا، بهبودی، امیر .(1396). بررسی تاثیر ویژگیهای کارکردی و رابطهای وب سایتها بر وفاداری مشتریان از طریق اعتماد الکترونیکی مورد مطالعه : شرکت کارگزاری مفید، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی (گروه مدیریت) بین المللی امام رضا.
- پناهی، حسین؛ امیدینژاد، محمد و نوری، محمد. (۱۳۹۴). برآورد هزینههای اجتماعی توان بازاری بانکها در نظام بانکداری ایران، پژوهشها و سیاستهای اقتصادی. 23(73): 24-7.
- حسینی، سید یعقوب؛ یداللهی، شهر بانو و خسروی لقب، زهره (1392). مطالعه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان، سرویسهای رایانامه: بررسی کیفیت خدمات، رضایت و اعتماد الکترونیکی. تحقیقات بازاریابی نوین، 4(11): 92-77.
- دهقانیان، حامد و رحمتى، کریم .(1395). عوامل موثر بر موفقیت مدیریت منابع انسانى الکترونیک. مطالعات مدیریت تحول و بهبود، 25(82): 123-145.
-رحیم نیا، فریبرز؛ امینی، مرجان و نبی زاده، طاهره. (1390). ارائه چارچوبی برای فرآیند ایجاد اعتماد الکترونیک و توسعه تجارت الکترونیک، ششمین همایش ملی اقتصاد و تجارت الکترونیکی.
- سرفرازی، مهرزاد؛ معمارزاده طهران، غلامرضا؛ الوانی، سیدمهدی و افشار کاظمی، محمدعلی (1398). ارائه مدل بهینه سازى استقرار مدیریت الکترونیک منابع انسانى. پژوهشهای مدیریت انتظامی، 14(1): 151-174.
- صفری، سعید و ابراهیمی، عباس. (۱۳۹۱). اندازهگیری توان رقابتی بانکها در نظام بانکداری ایران، پژوهشنامه بازرگانی، 16(64): 222-187.
- طاهری، سیروس؛ موغلی، علیرضا و طالبی، سیروس. (1390). بررسی رابطه مولفههای مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر اثر بخشی مدیریت منابع انسانی الکترونیک در شرکت توزیع نیروی برق، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی پیام نور استان فارس.
- طباطبایی جعفری، سیده فائزه؛ یزدانی، ناصر و قاضیزاده، مصطفی. (1398). بررسی تأثیر ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک بر رقابتپذیری بانکها: (مطالعه موردی: بانکهای اقتصاد نوین، پاسارگارد، تجارت و ملت)، مدیریت کسب و کار، 11 (42): 215-192.
- عرفانیان خانزاده، حمید؛ نجف بیگی؛ رضا و دانش فرد، اگرم الله. (1395). مدیریت منابع انسانی الکترونیک ابزار تحول در بهره وری سازمان، 8 (32): 35-7.
- علی پور، لطفاله؛ نرگسیان، عباس؛ بودلایی، حسن و محمدی مقدم، یوسف. (1399). ارائه مدل مدیریت منابع انسانی الکترونیک در صنعت بانکداری. علمی مدیریت سازمانهای دولتی، 8 (3): 82-69.
- فارسیجانی، حسن و عارف نژاد، محسن.(1390). رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای مدیریت منابع انسانیالکترونیک، جهت دستیابی به کلاس جهانی. چشم انداز مدیریت دولتی، 2(6): 94-75.
-کلدى، آرمان و خوش الحان، فرید. (1388). شناسایى و اولویتبندى عوامل پذیرش مدیریت الکترونیکى منابع انسانى، ششمین کنفرانس بینالمللى مدیریت فناورى اطلاعات و ارتباطات، تهران: موسسه مدیریت فناورى اطلاعات.
- ناطق پور، محمد جواد و گلابی، فاطمه .(۱۳۸۴). تاثیر اعتماد اجتماعی بر مشارکت با تاکید بر نقش و عملکرد شورای اسلامی، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز، ۱۹: ۳۴-۱.
- لطیفی، فریبا و مومن کاشانی، نوشین(1389). اعتماد الکترونیکی: بررسی نقش تجربه خرید اینترنتی و دانش مشتری نسبت به کاربری اطلاعات و مکانیزم های ایجاد امنیت. بازرگانی، 14(55): 267-235.
- موسی خانى، محمد؛ مانیان، امیر؛ حسن قلیپور، طهمورث؛ میربهاء، امیر و آبتین، عبدالعزیز (1390). ارائه مدلى براى توسعه مدیریت الکترونیک منابع انسانى در سازمانهاى دولتى ایران، پژوهشهاى مدیریت عمومى، 4 (14): 62-41.
- نظریان، رافیک؛ فرهادیپور، محمدرضا و فرجی، علی. (۱۳۹۲). تاثیر رقابت در صنعت بانکداری بر اثربخشی انتقال آثار سیاست پولی از طریق کانال وامدهی بانک، روند،20 (61-62): 74-43.
- یوسفزاده جهرمی، مؤمن؛ ناصحیفر، وحید؛ افجهای، سید علی اکبر. (1394). رابطه ابزارهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک با عملکرد مدیریت منابع انسانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری علامه طباطبایی تهران.
References -Adams, G.L. & Lamont, B.T. (2003). Knowledge management systems and developing sustainable competitive advantage. Journal of knowledge management, 7(2), 142-154. -Alwis,a. chamaru,d. (2010). The impact of electronic human resource management on the role of HRM. Ekonomika management 4: 47-60. -Barney, J. B. (2012). Purchasing, supply chain management and sustained competitive advantage: The relevance of resource‐based theory. Journal of Supply Chain Management, 48(2), 3-6. -Bennett, D., & Higgins, M. (1998). Quality means more smiles. ABA Banking Journal. 80(6). 46. -Bourgeois et al, (1999). Strategic Management, Dryden. -Cedar C, (2005). Workforce Technologies and Service Delivery Approaches Survey, 8th Annul Edition. -Chou, S., Chen, C.W., Lin, J.Y. (2015). Female online shoppers: examining the mediating roles of e-satisfaction and e-trust on e-loyalty development. Internet Research, (25)4, 542-561. -Fungacova, Z., Shamshur, A., & Weill, L. (2017). Does Bank Competition reduce cost of credit? Cross-Country evidence from Europe, Journalof Banking & Finance. 83, 104-120. -Golbeck, J. (2005). Computing and Applying Trust in Web-based Social Networks. Unpublished doctoral dissertation, University of Maryland, College Park. -Iliyas, m.(2019).The impact of electronic human resource management on the role of human resource managers, 4(4),47-60. -Jian, G. O. N. G., & Wan-dong, G. (2015). Analyze the Effect of Developing the Green Gredit of Bank Competitiveness——Industrial Bank as an Example. Journal of Changchun Finance College, 2(3),47-59. -Lazzarini, S. G. (2015). Strategizing by the government: Can industrial policy create firm‐level competitive advantage? Strategic Management Journal, 36(1), 97-112. -Lepak, P. David and Snell A. Scott (1998). Virtual HR: Strategic Human Resource Management for The 21st Century, Human Resource Management Review, Vol., No. 3, 1998, PP. 215-234. -Ma, Hao, (1999). Anatomy of competitive advantage, management decision , Vol. 37, No. 9, pp: 709-718 -Moshref Javadi, M و Zanganeh, J (2013). Study of the Relation between e-HRM Indicators and Job Satisfaction a Case study, 7th International Conference on e- Commerce whit focus on e-Security,Kish Island,https://civilica.com/doc/203679. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |