
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 776 |
تعداد مقالات | 7,514 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,601,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,522,428 |
تولید مشترک ارزش عمومی: راهی برای توسعه جامعه | ||
حکمرانی و توسعه | ||
دوره 2، شماره 2، تیر 1401، صفحه 3-24 اصل مقاله (808.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jipaa.2023.303580.1020 | ||
نویسندگان | ||
مجید نیکخواه* 1؛ رضا واعظی2 | ||
1گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2استاد، مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ارزشهای عمومی برآیندی از خطمشیهای عمومی، قوانین، مقررات عمومی، خدمات عمومی و سایر رفتارهای کارگزاران بخش عمومی هستند که در یک جامعه مردم سالار این ارزش ها توسط خود مردم تعیین میشوند. این ارزشهای عمومی تجلی رحجانها و خواستهای شهروندان یک جامعه است، لذا از آنجایی که تولید مشترک از طریق فرصت ایجاد همافزایی بین دولت و جامعه مدنی با تأثیر مثبت بر سرمایه اجتماعی و به دلیل پتانسیل آن برای مقابله با طیف وسیعی از عوامل بازدارنده ارائه خدمات عمومی موثر میباشد پژوهش حاضر در تلاش است بـا بهـرهگیری از روش اسنادی، کتابخانهای منابع و متون مدیریتی مـرتبط در ابتدا مروری بر مفاهیم اصلی، معانی متنوع و نوظهور ارزش عمومی و درنهایت نقش تولید مشترک ارزش عمومی را مورد بحث قرار دهد. پژوهش حاضر، درک بهتر مفهوم ارزش عمومی و نقش به سزایی تولید مشترک ارزشهای عمومی را در توسعه جامعه بیان میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزش عمومی؛ تولید مشترک؛ خدمات عمومی؛ مشارکت شهروندان؛ توسعه جامعه | ||
مراجع | ||
منابع:
-دانایی فرد، حسن، (1395). گفتارهای جدید در خط مشی گذاری عمومی؛ تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
-دانایی فرد، حسن، (1397). جلد دوم نهضتهای مدیریتی در بخش دولتی گذشته، حال و آینده؛ تهران: سمت
-رهنورد، فرج اله، (1390). الگوی مدیریت دولتی برای تحقق حاکمیت تراز چشم انداز 1404. چشم انداز مدیریت دولتی، 2 (6)، 58-43. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=186432
-سالارزهی، حبیب الله. (1399). مدیریت ارزش عمومی: پارادایم نوین در مدیریت دولتی بر پایه ارزشهای عمومی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 13 (47)، 189-218. doi:10.22111/jmr.2020.33851.5036
-نرگسیان، عباس. (1387). نگاهی به سیر تطور مدیریت دولتی. مدیریت فرهنگ سازمانی. 6 (17)، 195-157.
-واعظی، رضا و قیطرانی، فاطمه. (1398). حکمرانی همکارانه؛ رویکردی نو در مدیریت ارزش عمومی، توسعه علوم انسانی؛ دوره اول، شماره 2؛ 61-83 .
References: -Alford J, Douglas, S, Geuijen ,K & Hart Paul, ‘t. (2017). Ventures in public value management: introduction to the symposium, Public Management Review, 19:5, 589-604. -Alford, J. (2008), The Limits to Traditional Public Administration, or Rescuing Public Value from Misrepresentation. Australian Journal of Public Administration,67:357-366. -Alford, J. O'Flynn, J. (2009) Making Sense of Public Value:Concepts, Critiques and Emergent Meanings, International Journal of Public Administration, 32:3-4, 171-191. -Benington, J. (2011). From Private Choice to Public Value. In M. M. H. Benington J. (Ed.), Public Value Theory & Practice (pp. pp. 31-51). -Bovaird, T., Stoker, G., Jones, T., Loeffler, E., & Pinilla Roncancio, M. (2016). Activating collective co-production of public services: influencing citizens to participate in complex governance mechanisms in the UK. International Review of Administrative Sciences, 82(1), 47–68. -Bozeman, B. (2007). Public values and public interest: Counterbalancing economic individualism. Georgetown University Press. -Bozeman, B., & Johnson, J. (2015). The Political Economy of Public Values: A Case for the Public Sphere and Progressive Opportunity. The American Review of Public Administration, 45(1), 61–85. -Brandsen, T., Steen, T., & Verschuere, B. (2018). Co-production and co-creation: Engaging citizens in public services (p. 322). Taylor & Francis. -Brandsen,T. & Honingh, M. (2016), Distinguishing Different Types of Coproduction: A Conceptual Analysis Based on the Classical Definitions. Public Admin Review, 76: 427-435. -Bryson, J.M., Crosby, B.C. and Bloomberg, L. (2014), Public Value Governance: Moving Beyond Traditional Public Administration and the New Public Management. Public Admin Review, 74: 445-456. -Bryson.J. Alessandro Sancino, John Benington & Eva Sørensen (2017), Towards a multi-actor theory of public value co-creation, Public Management Review, 19:5, 640-654. -Dahl, A. & Soss, J. (2014), Neoliberalism for the Common Good? Public Value Governance and the Downsizing of Democracy. Public Admin Review, 74: 496-504. -Davies S.C. Closs, , Bartels, K.P.R. & Merkl-Davies, D.M. (2020), "“The frog in the pan”: relational transformation of public values in the UK tax authority", Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. -Epstein, S. (1989). Values from the perspective of cognitive-experiential self-theory. Social and moral values: Individual and societal perspectives, 3-22. -Farr, M. C. (2012). Understanding participation and power within collaborative processes: Jointly involving staff and citizens in changing public services (Doctoral dissertation, University of Bath). - Frederickson, H. G. (1991). Toward a Theory of the Public for Public Administration. Administration & Society, 22(4), 395–417. -Jacobs, L.R. (2014), The Contested Politics of Public Value. Public Admin Review, 74: 480-494. -Jørgensen, T. B., & Bozeman, B. (2007). Public Values: An Inventory. Administration & Society, 39(3), 354–381. -Jørgensen, T. B., & Rutgers, M. R. (2015). Public Values: Core or Confusion? Introduction to the Centrality and Puzzlement of Public Values Research. The American Review of Public Administration, 45(1), 3–12. -Kalambokidis, L. (2014), Creating Public Value with Tax and Spending Policies: The View from Public Economics. Public Admin Review, 74: 519-526. -Loeffler E., Bovaird ,T. (2021). User and Community Co-production of Public Value. In: Loeffler E., Bovaird T. (eds) The Palgrave Handbook of Co-Production of Public Services and Outcomes. Palgrave Macmillan, Cham. -Marshall MJ. (2004). Citizen participation and the neighborhood context: A new look at the coproduction of local public goods. Political Research Quarterly ,57(2): 231–244. -Meynhardt, T. (2009). Public value inside: What is public value creation? , Intl Journal of Public Administration, 32(3-4), 192-219. -Meynhardt, T. (2015). Public value: Turning a conceptual framework into a scorecard. -Moore, M. H. (2000). Managing for Value: Organizational Strategy in for-Profit, Nonprofit, and Governmental Organizations. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 29(1_suppl), 183–204. -Moore, M. H. (2013). Recognizing public value. Harvard University Press. -Moore, M.H. (2014), Public Value Accounting: Establishing the Philosophical Basis. Public Admin Review, 74: 465-477. -Moulton, S. (2009), Putting Together the Publicness Puzzle: A Framework for Realized Publicness. Public Administration Review, 69: 889-900. -Moynihan, D.P. (2009), “Our Usable Past”: A Historical Contextual Approach to Administrative Values. Public Administration Review, 69: 813-822. -Nabatchi ,T .(2011), Exploring the public values universe: Understanding values in public administration. Public Management Research Conference Maxwell School, Syracuse University. -O’Flynn, J. (2007). From New Public Management to Public Value: Paradigmatic Change and Managerial Implications. The Australian Journal of Public Administration, 66(3): 353-366. -Ostrom E (1996) Crossing the great divide: Coproduction, synergy, and development. World Development ,24(6): 1073–1087. -Ostrom, E. )1986(.An Agenda for the Study of Institutions. Public choice, 48 (1): 3-25. -Parks RB, Baker PC, Kiser L, Oakerson R, Ostrom E, Ostrom V, Percy SL, Vandivort MB, Whitaker GP and Wilson R .(1981), Consumers as coproducers of public services: Some economic and institutional considerations. Policy Studies Journal ,9(7): 1001–1011. -Pestoff .V (2009). Towards a paradigm of democratic participation: Citizen participation and co-production of personal social services in Sweden. Annual of Public and Cooperative Economics. 80(2): 197–224. -Pestoff V. S. P. Osborne & T. Brandsen. (2006). Patterns of Co-Production in Public Services: Some Concluding Thoughts. Public Management Review , 8(4): 591-595. -Pestoff, V. (2012). Co-production and Third Sector Social Services in Europe: Some Concepts and Evidence. 23(4), 1102-1118. doi:10.1007/s11266-012-9308-7. -Sancino, A. The Meta Co-production of Community Outcomes: Towards a Citizens’ Capabilities Approach. 27, 409–424 (2016). -Sicilia, M., Guarini, E., Sancino, A., Andreani, M., & Ruffini, R. (2016). Public services management and co-production in multi-level governance settings. International Review of Administrative Sciences, 82(1), 8–27. -Stoker, G. (2006). Public Value Management: A New Narrative for Networked Governance? The American Review of Public Administration, 36(1), 41–57. -Verschuere, B., Brandsen, T., & Pestoff, V. (2012). Co-production: The State of the Art in Research and the Future Agenda. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 23(4), 1083–1101. -Wilson, W. (1887). The study of administration. Political Science Quarterly , 2(2): 197-222. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |