
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,712,399 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,037,615 |
تاثیر یادگیری سازمانی بر رفتارهای فرامسئولیتی کارکنان در ادارات دولتی شهر اردبیل: نقش واسطه ای مشارکت کارکنان. | ||
حکمرانی و توسعه | ||
دوره 2، شماره 2، تیر 1401، صفحه 153-174 اصل مقاله (927.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jipaa.2023.379224.1092 | ||
نویسندگان | ||
سجاد حسین زاده1؛ باقر عسگرنژاد نوری* 2؛ حبیب ابراهیم پور3؛ امل البوغبیش4 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی شمیم دانش نوین اردبیل | ||
2دانشیار مدیریت بازرگانی ، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3استاد مدیریت دولتی ، گروه مدیریت دولتی وگردشگری، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل ، ایران | ||
4کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش قصد بر این است تا تأثیر یادگیری سازمانی بر رفتارهای فرامسئولیتی کارکنان با در نظر گرفتن نقش واسطهای مشارکت کارکنان بررسی شود. جامعه آماری کارکنان ادارات دولتی شهر اردبیل به تعداد 500 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 218 نفر با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی سهمیهای به عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامهها در بین 218 نفر با مراجعه حضوری به این ادرات توزیع شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مشارکت کارکنان اکرامی و همکاران (1389) و پرسشنامه یادگیری سازمانی احمدی و همکاران (2013) استفاده شد. همچنین در سنجش رفتارهای فرامسولیتی برای بعد به اشتراک گذاشتن دانش از پرسشنامه بهلول (1392)، برای بعد خلاقیت از پرسشنامه فرخنده (1394) و برای بعد وظیفهشناسی از پرسشنامه مک کرا و کاستا (1992) استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامهها، از ضریب آلفای کرونباخ و برای برآورد مدل مفهومی تحقیق از شاخصهای برازش مدل استفاده گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد که که یادگیری سازمانی بر مشارکت کارکنان و رفتارهای فرا مسئولیتی تأثیر مثبت دارد. مشارکت کارکنان بر رفتارهای فرا مسئولیتی تأثیر مثبت دارد. همچنین مشارکت کارکنان در ارتباط بین یادگیری سازمانی و رفتارهای فرا مسئولیتی از نقش واسطهای برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سازمانی؛ مشارکت کارکنان؛ رفتارهای فرامسئولیتی؛ ادارات دولتی شهر اردبیل | ||
مراجع | ||
منابع:
-اکرامی، محمود؛ رهبر آبکنار، ناهید و شیر نژاد،، رقیه. (1389). ارزیابی مشارکت کارکنان در تصمیمگیری مدیران. فرایند مدیریت و توسعه، 23(2)، 81-95.
-آقاجانی، مینا؛ مهداد، علی. (1398). تأثیر رهبری تحولآفرین بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتارهای نوآورانه در کارکنان دانشگاه آزاد اصفهان: نقش میانجیگرانه اشتیاق شغلی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 2(1)، 35-46.
-بهلول، مجید. (1392). بررسی رفتار اشتراک دانش معلمان دوره راهنمایی شهر رشتخوار و عوامل مؤثر بر آن. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
-تقی زاده، هوشنگ؛ ضیائی حاجی پیرلو، مصطفی و شکری، عبدالحسین (1394). بررسی رفتارهای فرا نقشی مبتنی بر آموزههای اسلامی با رویکرد سیستمی. مدیریت اسلامی، 23(3)، 168-14.
-حسین زاده، سجاد. (1398). بررسی نقش میانجیگری مشارکت کارکنان در ارتباط بین یادگیری سازمانی و رفتارهای فرامسئولیتی کارکنان در ادارات دولتی شهر اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشتهی مدیریت بازرگانی، گرایش استراتژیک، موسسه آموزش عالی نوین اردبیل.
-زوار، تقی؛ یار محمدزاده، پیمان؛ آرامی، مریم (1398). نقش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر سوء اخلاق سازمانی کارکنان. اخلاق در علوم و فناوری، 14(4): 68-75.
-طهرانی، مریم؛ هادیزاده مقدم، اکرم؛ بازیار حمزه خانی، اسماعیل؛ نظری ساروقی، منصور (1397). بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر رفتار شهروند سازمانی با توجه به نقش میانجی بازاریابی داخلی و یادگیری سازمانی. چشمانداز مدیریت دولتی، 33(25): 15-39.
-عزتی، میترا؛ دیالمه، نیکو؛ افضلی قادی، منا. (1398). رفتارهای فرانقشی در سازمانهای آموزشی، تحلیل تطبیقی مؤلفهها با تأکید بر آموزههای تربیتی اسلام. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(10): 87-116.
-عسگری، ناصر؛ نیکوکار، غلامحسین و امینی، محمد. (1393). بررسی رابطه اخلاق اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی (فرا نقشی). مدیریت اسلامی. 22(3)، 12-1.
-عقیقی، مهدی؛ ذوالفقاری زعفرانی، رشید؛ مشعلی، بهزاد. (1401). بررسی تأثیر مهارت، تخصص و منابع سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در محیط رقابتی با در نظر گرفتن تیمهای کاری و مشارکت. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت.
-فرخنده، یونس. (1394). بررسی تأثیر آموزش به شیوه معمول و ترکیبی بر خلاقیت، انگیزش و یادگیری زبان آموزان غیر ایرانی مرکز دهخدا. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری.
-مرادی، الهام؛ صفانیا، علی محمد؛ پورسلطانی زرندی، حسین. (1398). رابطه علی انواع سکوت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی: نقش میانجی هویت سازمانی. دستآوردهای روانشناختی، 26(1)، 131-150.
-مرادی، حبیب؛ بهزاد، فرخ سرشت؛ بهزاد؛ آقا احمدی، قربانعلی؛ سلیمیان، معصومعلی. (1398). شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت کارکنان در ادره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران: رویکرد کیفی (1). پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 38(34): 111-114.
-مهارتی، یعقوب؛ صابری، الهه؛ نکودری، امیر (1399). اثرات رهبری فراگیر بر رفتار شهروندی: نقش میانجی عدالت سازمانی و فرهنگ یادگیری سازمانی. چهارمین کنفرانس بین المللی مطالعات نوین مدیریت و حسابداری در ایران.
References: -Acaray, A., & Akturan, A. (2015). The relationship between organizational citizenship behavior and organizational silence. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207, 472-482. -Ahmadi Teymourlouy, A.; Seyedin, H.; Vatankhah, S.; Shabanineghad, H.; Imaninasab.M.H.(2013). Organizational Learning in a General Hospital. Life Science Journal ,10(11s), 242-248. -Boniface, B.; Gyau, A. & Stringer, R. (2012). Linking price satisfaction and business performance in Malaysia's dairy industry. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24(2), 288 – 304. -Chi-Chang, C., Meng-Chen, T & Meng-Shan, T. (2011). The organizational citizenship behaviors and organizational commitments of organizational members influences the effects of organizational learning. International Journal of Trade, Economics and Finance, 2(1), 61-66. -Chin, C.O. & Gaynier, L.P. (2011). Global leadership competence: A cultural intelligence perspective, In MBAA Conference. -Colin, j. (2017). Leadership and its relates with organizational behavior and performance. Dol.10, 107/978-3-319-56955-9-2. -Demerouti, E. & Cropanzano, R. (2010). From thought to action: employee work engagement and job performance, in Bakker, A.B. and Leiter, M.P. (Eds),Work Engagement: A Handbook of Essential Theory and Research, Psychology Press, New York. -Egan, T.M., Yang, B. & Bartlett, K. (2004). The effects of organizational learning culture and job satisfaction on motivation to transfer learning and turnover intention, Human Resource Development Quarterly, 15(3), 279-301. -Eisenberg, A., Davidova, J., & Kokina, I. (2018). The interrelation between organizational learning culture and organizational citizenship behavior. Rural Environment, Education, Personality, 11, 11-12. -Eldor, L., & Harpaz, I. (2016). A process model of employee engagement: The learning climate and its relationship with extra-role performance behaviors. Journal of Organizational Behavior, 37(2), 213–235. -Fairlie, P. (2011). Meaningful work, employee engagement, and other key employee outcomes: Implications for human resource development, Advances in Developing Human Resources, 13(4), 508–525. -Fredrickson, B. L., & Losada, M. F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing, American Psychologist, 60(7), 678–686. -Griffin, M. A., Neal, A., & Parker, S. K. (2007). A new model of work role performance: Positive behavior in uncertain and interdependent contexts, Academy of Management Journal, 50(2),327–347. -Islam, T., Ahmed, I., & Ahmad, U.N.U. (2015). The influence of organizational learning culture and perceived organizational support on employees’ affective commitment and turnover intention. Nankai Business Review International, 6(4), 417-431. -Islam, T., Khan, M. M., & Bukhari, F. H. (2016). The role of organizational learning culture and psychological empowerment in reducing turnover intention and enhancing citizenship behavior. The Learning Organization, 23(2/3), 156-169. -Jimenez- Jimenez, D.; Sanz-Valle, R. (2011). Innovation, organizational learning, and performance, Journal of Business Research, 64(4), 408-417. -Kennedy, F., Carroll, B., & Francoeur, J. (2013). Mindset not skill set: Evaluating in new paradigms of leadership development", Advances in Developing Human Resources, 15(1),10 -26. -Lpez-Dom nguez, M.; Enache, M.; Sallan, J.M.; Simo, P.(2013). Transformational leadership as an antecedent of change-oriented organizational citizenship behavior. Journal of Business Research, 6(66), 2147-2152. -Marsick, V. J., & Watkins, K. E. (2003). Demonstrating the value of an organization’s learning culture: The dimensions of learning organizations questionnaire, Advances in Developing Human Resources, 5(2), 132–151. -McCrae, R. & Costa.P.T. (1992). Validation of Five-Factor model of personality across instruments and observers. Journal of personality and social psychology,6 (52), 81-90. -Moh, I. R. M., & Indiyati, D. (2022). The effect of learning organizational practices and job satisfaction on employee engagement in an agile environment at PT XYZ. In Sustainable Future: Trends, Strategies and Development (pp. 263-266). Routledge. -Nohe, CH., Hertel, G. (2017). Transformational Leadership and Organizational Citizenship Behavior: A Meta-Analytic Test of Underlying Mechanisms. ORIGINAL RESEARCH. published: 10 August 2017. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01364. -Schaufeli, W.B., Salanova, M., Gonzalez-Roma, V. & Bakker, A.B. (2002). The measurement of engagement and burnout: a two sample confirmatory factor analytic approach, Journal of Happiness Studies,1(3), 71-92. -Somech, A & Drach Zahavy, A. (2004). Exploring organizational citizenship behavior from an organizational learning and organizational citizenship behavior. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77(3), 281-298. -Swee, C. G.; Catherine, E., & Tony, K. Q. (2012). The relationship between learning capability and business performance. 18 (3), 275-283. -Tariq, J. & Talat, I. (2018). Learning organizational environment and extra-role behaviors: The mediating role of employee engagement. Journal of Management Development, 37(3), 258-270. -Vardaman, J. M., Allen, D. G., & Rogers, B. L. (2018). We are friends but are we family? Organizational identification and nonfamily employee turnover. Entrepreneurship Theory and Practice, 42(2), 290-309. -Zhou, J., & Shalley, C. E. (2008). Expanding the scope and impact of organizational creativity research, In J. Zhou, & C. E. Shally (Eds.), Handbook of organizational creativity (pp.347–368). New York: Lawrence Erlbaum and Associates. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |