
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 771 |
تعداد مقالات | 7,477 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,474,427 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,478,605 |
ضرورت بازنگری در نظام آموزشی دانشجویان رشته مدیریت: بررسی تجربه زیسته دانشجویان مدیریت دانشگاه تهران | ||
حکمرانی و توسعه | ||
دوره 3، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 39-70 اصل مقاله (828.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jipaa.2023.392121.1112 | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین وظایف حکمرانی آموزشی، بازنگری به موقع نظامها و فرآیندهای آموزشی به ویژه در حوزه نظام آموزشعالی است. به نظر میرسد فرصت و تجربیات کسبشده در دوران همهگیری کویید 19 این روند را تشدید کرده است. به همین منظور هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته دانشجویان مدیریت دانشگاه تهران از آموزش مجازی در دوران همهگیری ویروس کرونا و ارائه راهکارهایی جهت بهبود نحوه آموزش می باشد. روشی که در این پژوهش کیفی مورد استفاده قرار گرفته است، تحلیل پدیدارشناختی میباشد. با استفاده از تحلیل پدیدارشناختی میتوان دریافت که جامعه هدف دنیای پیرامون خود را چگونه درک می کند و تجارب خاص مورد نظر برای آنها چه معنایی دارد. جامعه آماری در این پژوهش، شامل آن دسته از دانشجویان مدیریت دانشگاه تهران میباشد که سابقه مشارکت در کلاسهای غیرحضوری و مجازی و توام را به صورت همزمان با فراگیری ویروس کرونا در دانشگاه را داشتهاند. پژوهشگران این پژوهش با انجام 29 مصاحبه از بین دانشجویان واجد شرایط به اشباع نظری رسیدهاند. یافته پژوهش حاضر نشان میدهد که کلاسهای غیرحضوری و مجازی دارای مزایا و معایبی به صورت توامان میباشد که به تفکیک به موارد آن پرداخته می شود. نهایتا این مطالعه با تحلیل محتوای دادههای پژوهش، روش آموزش ترکیبی فزاینده را جهت افزایش و بهبود بهرهوری فرایند آموزش توصیه و پیشنهاد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه زیسته؛ پدیدارشناسی؛ دانشجویان؛ آموزش مجازی؛ دوران کرونا | ||
مراجع | ||
منابع
- پورمند، حسنعلی و فلاح، حسن. (1392). پدیدارشناسی مکان (بازخوانی هویت مکانی بافت تاریخ). اطلاع رسانی و کتابداری. کتاب ماه هنر. شماره 181، 16-.21.
- ساسانی، لیدا؛ ناجی، سید علی و عابدی، حیدر علی. (1392). توسل، نیازی تجربه شده در بیماران مبتلا به ایدز (یک مطالعه پدیدار شناسی). طب و تزکیه. 22(1)، 33-40.
- جعفری، اسماعیل؛ همایونی بخشایش، نسرین و علم الهدی، جمیله. (1400). تجربه زیسته دانشجویان از عدالت در دورههای آموزش مجازی، فناوری آموزش، 15(2)،222-238.
- خوری، پروانه.(1401). روشهای تدریس کارآمد در آموزش مجازی. اورمزد، 58(2)، 56-67.
- رستمی، رضا و مصطفوی، زینب السادات. (1400). یادگیری الکترونیکی با رویکرد علوم شناختی، اولین جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال، 1(6)، 29-34.
- رنج دوست، شهرام. (1397). مقایسه میزان رضایتمندی از برگزاری آزمونهای الکترونیکی و سنتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، طب و تزکیه، 27(1 )، 38-55.
- عباس زاده، محمد، موسوی، سید حکیمه و زردموی، شاپور. (1394)، فهم استفاده از چادر ملی با رویکرد پدیدارشناسی، فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، سال دهم، شماره31.
- عباسی کسانی، حامد؛ شمس مورکانی، غلامرضا؛ سراجی، فرهاد؛ و رضایی زاده، مرتضی(1398). ابزارهای ارزشیابی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی. رشد فناوری، 16(61 )، 23-33.
- علایی، مرضیه؛ جلیلیان، نسرین؛ پورنجف، عبدلحسین؛ اعظمی، عظیم و مهدی زاده، فریبا (1389). بررسی مقایسهای نتایج خودسنجی و ارزشیابی دانشجویان از عملکرد آموزشی اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام 86-1385. دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 18(4)، 50-55.
- قربانپور لفمجانی، امیر. (1400). بررسی تجربه زیسته دانشجویان از آموزش مجازی در دوران همه گیری کووید ۱۹، رویش روان شناسی، (۸) ، ۴۴-۳۳.
- قهرمانی تولابی و حدید، سحر محمدی. (1396). نقش آموزش هیبریدی به عنوان رویکردی نوین در یادگیری. کنفرانس پژوهشهای نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی حقوق و علوم اجتماعی.
- گنجی ارجنکی، بی نظیر(1396). بررسی کیفیت آزمونهای الکترونیکی بر میزان رضایت دانشجویان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،10(3) ،180-188.
- محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی: ضد روش، جلد اول. تهران: جامعه شناسان.
- معصومی، طیبه؛ شفارودی، نرگس؛ کمالی، محمد؛ حسنی مهربان، افسون و عمرانی پور، رامش (1392). پاسخهای روانی به دنبال سرطان پستان (مطالعه کیفی). دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. دوره .20(1)، 33-40.
- واعظی، سیدکمال (1400). آموزش الکترونیک در بحران کووید 19 فرصت به کارگیری فرایند یادگیری مبتنی بر ذهن فلسفی، اولین جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال، 1(19)، 96-99.
Refrence: - Abel, Jr. A.(2020), The phenomenon of learning at a distance through emergency remote teaching amidst the pandemic crisis, Asian Journal of Distance Education, Vol. 15 No. 1 (2020). - Afify, M. K. (2020). Effect of interactive video length within e-learning environments on cognitive load, cognitive achievement and retention of learning. Turkish Online Journal of Distance Education, 21(4), 68-89. - Akmayeva, G .(2017). Impact of access control and copyright in elearning from user’s perspective in the United Kingdom. Doctoral dissertation, Brunel University London. - Almajali, D., Al-Okaily, M., Barakat, S., Al-Zegaier, H., & Dahalin, Z. M. (2022). Students’ perceptions of the sustainability of distance learning systems in the post-COVID-19: A qualitative perspective. Sustainability, 14(12), 7353. - Bdair, I. A. (2021). Nursing students' and faculty members' perspectives about online learning during COVID-19 pandemic: A qualitative study. Teaching and Learning in Nursing, 16(3), 220-226. - Bustamante, J. C., Segura-Berges, M., Lizalde-Gil, M., & Peñarrubia-Lozano, C. (2022). Qualitative Analyses of e-Learning Implementation and Hybrid Teaching during the COVID-19 Pandemic at Spanish Universities. Sustainability, 14(19), 12003. - CARIUS, A. C. (2020), Network Education and Blended Learning: Cyber University concept and Higher Education post COVID-19 Pandemic. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 10, p. e8209109340, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i10.9340. - Cerimagic, S., & Hasan, M. R. (2019). Online exam vigilantes at Australian universities: Student academic fraudulence and the role of universities to counteract. Universal Journal of Educational Research, 7(4), 929-936. - Colfer, B. P., Johri, N., & Wagner, S. L. (2021). A case study of MHA faculty and student experiences in adapting learning modality options to hybrid flexible (HyFlex) during the COVID-19 pandemic. Journal of Health Administration Education, 38(1), 441-466. - Cluskey Jr, G. R., Ehlen, C. R., & Raiborn, M. H. (2011). Thwarting online exam cheating without proctor supervision. Journal of Academic and Business Ethics, 4(1), 1-7. - Coghlan, S., Miller, T., & Paterson, J. (2021). Good proctor or “big brother”? Ethics of online exam supervision technologies. Philosophy & Technology, 34(1), 1581– 1606. - Di Gennaro, R. (2020). E-learning as a tool for the recovery and promotion of meta-cognitive and affective aspects in university teaching. Quad. Ric. Didatt, 71-78 - Dianito, A. J., Espinosa, J., Duran, J., & Tus, J. (2021). A glimpse into the lived experiences and challenges faced of PWD students towards online learning in the Philippines amidst COVID-19 pandemic. International Journal Of Advance Research And Innovative Ideas In Education, 7(1), 1206-1230. - Dung, T.H. (2020). The Advantages and Disadvantages of Virtual Learning. Journal of Research & Method in Education, 10(3),45-48. - Hamdi, M. S. (2007). MASACAD: A multi-agent approach to information customization for the purpose of academic advising of students. Applied Soft Computing, 7(3), 746-771. - Hubler, S. (2020). Keeping online testing honest? Or an Orwellian overreach. The New York Times. - Jaap, A., Dewar, A., Duncan, C., Fairhurst, K., Hope, D., & Kluth, D. (2021). Effect of remote online exam delivery on student experience and performance in applied knowledge tests. BMC Medical Education, 21(1), 1-7. - Nuñez, J. (2021). Lived experience of overcoming the feeling of isolation in distance learning in the Philippines: A phenomenological inquiry. Pakistan Journal of Distance And Online Learning, 7(2), 55-68. - Kearns, L. R.(2012); Student assessment in online learning: Challenges and effective practices. Journal of Online Learning and Teaching, 8(3), 198. - Kunaviktikul, W., Ang, E., Baridwan, N. S., Bernal, A. B., Dones, L. B. P., Flores, J. L., ... & Shorey, S. (2022). Nursing students' and faculty members' experiences of online education during COVID-19 across Southeast Asia: A Photovoice study. Nurse education today, 111, 105307. - Lee, K. Fanguy, M. Bligh, B & Sophie Lu, X. (2022) Adoption of online teaching during the COVID-19 Pandemic: a systematic analysis of changes in university teaching activity, Educational Review, 74(3), 460-483. - Lee, K., & Fanguy, M. (2022). Online exam proctoring technologies: Educational innovation or deterioration? British Journal of Educational Technology, 53(1), 475– 490. - Lopez, K. A. & Willis, D. G. (2004). Descriptive versus interpretive phenomenology: Their contribution to nursing knowledge. Quality Health Research, 14(5), 726-735. - Meyer, K. A. (2002). Quality in Distance Education: Focus on On-Line Learning. ASHE-ERIC Higher Education Report. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. Jossey-Bass, 989 Market Street, San Francisco, CA 94103-1741. - Jun, M., Lee, S., & Shim, T. (2021). First-year college student life experiences during COVID-19 in South Korea. International journal of environmental research and public health, 18(18), 9895. - Islam, M. A., Nur, S., & Talukder, Md. S. (2021). E-learning in the time of COVID-19: Lived experiences of three university teachers from two countries. E-Learning and Digital Media, 18(6), 557–580. - Oncu, S., & Cakir, H. (2011). Research in online learning environments: Priorities and methodologies. Computers & Education, 57(1), 1098-1108. - Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online university teaching during and after the Covid- 19 crisis: Refocusing teacher presence and learning activity. Postdigital Science and Education, 2(3), 923– 945. - Shi, Y., Mi, Y., Li, J., & Liu, W. (2019). Concurrent concept-cognitive learning model for classification. Information Sciences, 496, 65-81. - Wani, T. A., Nabi, S., & Shah, H. (2022). Lived experience of virtual learning spaces amid COVID-19 Outbreak: A case of Public Secondary Schools in Kashmir. Journal of Positive School Psychology, 6(3), 7804-7815. - Wang, R., Lowe, R., Newton, S., & Kocaturk, T. (2020). Task complexity and learning styles in situated virtual learning environments for construction higher education. Automation in Construction, 113,103148. - Xiong, Y., & Suen, H.K.(2018). ssessment approaches in massive open online courses: Possibilities, challenges and future directions. Int Rev Educ, 64(1), 241-263. - Young, J. R. (2013). Online classes see cheating go high tech. The Education Digest, 78(1), 4– 8. - UNESCO, press release, March 24, 2020, 1.37 Billion Students Now Home as COVID-19 School Closures Expand. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |