
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,712,378 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,037,590 |
طراحی مدل عدم تمرکز (سیاسی-اقتصادی) در استانهای ایران در راستای حکمرانی مطلوب | ||
حکمرانی و توسعه | ||
دوره 3، شماره 4، دی 1402، صفحه 33-60 اصل مقاله (976.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jipaa.2024.420522.1139 | ||
نویسندگان | ||
امید جلیلی قاسم آقا1؛ فواد مکوندی* 1؛ سیروس کراهی مقدم2؛ وحید چناری1؛ آرش جمال منش1 | ||
1گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران. | ||
2گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این مطالعه با هدف طراحی مدل عدم تمرکز (سیاسی-اقتصادی) در استانهای ایران در راستای حکمرانی مطلوب انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات توسعهای و از نظر نوع روش، اکتشافی و از لحاظ روش جمع آوری دادهها روش کیفی محسوب میگردد. روش پژوهش: جامعه آماری شامل ۱۴ نفر از خبرگان اجرایی و دانشگاهی است که دارای سابقه آموزش در حوزه مدیرتی دولتی و مقالات علمی معتبر در این زمینه هستند. ابزار اصلی گردآوری دادهها در بخش میدانی شامل مصاحبه نیمهساختاریافته است. اعتمادپذیری مصاحبهها با روش توافق درون موضوعی و بازآزمون مورد تایید قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از تئوری داده بنیاد با استفاده از نرم افزار مکسکیودی استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کیفی شش دسته از عوامل شامل عوامل علی (برنامهریزی، شایستگی، و انعطافپذیری)، زمینهای (پاسخگویی، توانمندسازی عمومی، مسئولیتپذیری)، مداخلهگر (تمرکززدایی محیطی)، پدیده محوری (تمرکززدایی سیاسی- اقتصادی)، راهبردها (توسعه اجتماعی، مدیریت اقتصادی، و ارتقای مشارکت عمومی)، و پیامدها (تمرکززدایی مبتنی بر حکمرانی، کارایی و اثربخشی، شکلگیری وفاق عمومی عدالت طلبی) شناسایی شد. بر اساس مولفههای شناسایی شده، مدل پارادایمی عدم تمرکز سیاسی-اقتصادی توسعه داده شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج بدست آمده توانمندسازی عمومی، مسئولیتپذیری و پاسخگویی بعنوان شرایط زمینهای تحقق حکمرانی مطلوب شناسایی شد. رشد و توسعه هر جامعه و کشوری به عملکرد کارآمد و مطلوب سازمانها و نهادهای دولتی و به تبع آن عملکرد کارآمد و مطلوب افراد شاغل در این نهادها و سازمانها وابسته است. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمرانی مطلوب؛ تمرکززدایی؛ خطمشیگذاری؛ تصمیمگیری | ||
مراجع | ||
منابع
- اسدبک، مهدی، رضایی منش، بهروز و شریف زاده، فتاح. (۱۴۰۲). واکاوی ابعاد مشارکت اجتماعی شهروندان در تحقق حکمرانی خوب. حکمرانی و توسعه, (۲)۳، ۶۳-۸۸.
- اصغرپور، حسین، احمدیان، کسری و منیعی، امید. (۱۳۹۲). اثر بی ثباتی سیاسی بر رشد اقتصادی ایران: رهیافت غیرخطی APARCH. پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، (۶۸)۲۱، ۱۷۵-۱۹۴.
- برادران شرکاء، حمیدرضا و ملک الساداتی، سعید. (۱۳۹۷)، تأثیر حکمرانی خوب (براساس شاخصهای بانک جهانی) بررشد اقتصادی درکشورهای منتخب. مجله راهبرد، (۱)۴، ۲۷-۵۲.
- تابع افشار، ساسان و قهرمانی، مسعود. (۱۳۹۸). تاثیر تمرکززدایی دولت برکاهش فساد اداری با نقش میانجی استقرار دولت الکترونیک (مطالعه موردی: سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی). خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، ۱۰ (پیاپی۳۵ پاییز۱۳۹۸)، ۳۵-۵۲.
- دقتی، عادله و یعقوبی، نورمحمد. (۱۴۰۲). شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار اثربخش حکمرانی شبکهای درکشور. حکمرانی و توسعه، (۲)۳، ۳۷-۶۲.
- رشیدی، سعید؛ کمانی، سید محمدحسین و موغلی، علیرضا (۱۴۰۰). تأثیر بهکارگیری حکمرانی شبکهای، بر عناصر مدیریت بحران در بلایای طبیعی در سازمانهای مرتبط با بحران استان کهگیلویه و بویراحمد. مسکن و محیط روستا. (۱۷۳) ۴۰:۸۸-۷۵.
- عزیزی، منصور؛ درسخوان، رسول و پورمحمدی، محمدرضا (۱۴۰۰). ارزیابی چارچوب هنجاری برنامهریزی استراتژیک در تحقق حکمروایی خوب شهری در منطقه ۲۲ تهران. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی،۶۴: ۳۱-۵۴.
- قدردانی، سیدمحمدرضا و اسلامی، روح الله (۱۴۰۰). جایگاه مدیریت محله محور در حقوق اداری ایران. حقوق اداری. (۲۸)۹ :۲۱۲-۱۸۹.
- کشوردوست، سمانه (۱۴۰۰). واکاوی موانع و چالشهای تحقق تمرکززدایی در چارچوب شوراهای اسلامی در جمهوری اسلامی. سیاستگذاری عمومی، ۱۷۵-۱۹۷.
- کوزهگر، ل؛ رضایی، م.(۱۳۹۸).«رهیافت توسعه؛ تمرکززدایی از حکومت ملی به حکومت محلی»، توسعه پایدار محیط جغرافیایی،سال اول، شماره ۱، صفحات ۹۲ -۷۰
- محمدی، نریمان. (۱۴۰۰). تمرکز زدایی مالی و توسعه منطقهای در برنامههای توسعه کشور. فصلنامه پیشرفتوتوسعه استان کرمانشاه، (۲)۱، ۷۸-۹۳.
- نجفی، داوود، حاتمی، عباس و مسعودنیا، حسین. (۱۳۹۵). از ائتلاف اقتصادی تا انشعاب سیاسی: تحلیلی از رابطه سیاست و اقتصاد در دهه دوم انقلاب. رهیافت انقلاب اسلامی، (۳۶ )۱۰، ۳-۲۰.
- هاشمی پور نصری، زهرا؛ منصوری، فردین؛ غلامی جمکرانی، رضا و صفا، مژگان. (۱۴۰۲). تأثیر عوامل ناشی از ساختار سیاسی- اقتصادی کشور بر میزان چسبندگی هزینههای شرکتها. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی, (۵۷)۱۵، ۲۳۹-۲۵۸.
References - Beshi, T. D., & Kaur, R. (2020). Public trust in local government: Explaining the role of good governance practices. Public Organization Review, 20(2), 337-350. - Campanale, C., Mauro, S. G., & Sancino, A. (2021). Managing co-production and enhancing good governance principles: insights from two case studies. Journal of Management and Governance, 25(1), 275-306. - Canare, T., & Francisco, J. P. (2019). Decentralization, fiscal independence, and poverty in the Philippines. Public Budgeting & Finance, 39(4), 94-117. - Chaudhary, D. (2019). The decentralization, devolution and local governance practices in Nepal: The emerging challenges and concerns. Journal of Political Science, 19, 43-64. - Chen, S., Liu, X., & Lu, C. (2022). Fiscal decentralization, local government behavior, and macroeconomic effects of environmental policy. Sustainability, 14(17), 11069. - Chigbu, U. E. (2021). The quest for “Good Governance” of urban land in Sub-Saharan Africa: insight into Windhoek, Namibia. In Land Issues for Urban Governance in Sub-Saharan Africa (pp. 17-34). Springer, Cham. - Coccia, M. (2021). How a good governance of institutions can reduce poverty and inequality in society?. In Legal-Economic Institutions, Entrepreneurship, and Management (pp. 65-94). Springer, Cham. - Ding, Y., McQuoid, A., & Karayalcin, C. (2019). Fiscal decentralization, fiscal reform, and economic growth in china. China Economic Review, 53, 152-167. - Deghati, A., & Yaghoubi, N. (2023). Identifying Factors Affecting the Effective Establishment of Network Governance in the Country. Governance and Development Journal, 3(2), 37-62. doi: 10.22111/jipaa.2023.413209.1134 - Foa, R. S. (2022). Decentralization, historical state capacity and public goods provision in Post-Soviet Russia. World Development, 152, 105807. - Graham, R. R. (2019). Still Dispersed and Decentralized? Evaluating the Influence and Implementation of Smart Growth in Mid-Sized Canadian Cities. - Ghadrdani S, eslami R. The position of neighborhood-based management in administrative law in Iran. qjal 2021; 9 (28) :189-212. - Helliwell, J. F., Huang, H., Grover, S., & Wang, S. (2018). Empirical linkages between good governance and national well-being. Journal of Comparative Economics, 46(4), 1332-1346. - Jaja, T. C., & Aditya, Z. F. (2022). Promoting the Good Governance by Advancing the Role of Parliamentarians and the Term Offices Limitation (Comparing Nigeria and Indonesia). JILS, 7, 265-286 - Keping, Y. (2018). Governance and good governance: A new framework for political analysis. Fudan Journal of the Humanities and Social Sciences, 11(1), 1-8. - Kuzegar, L.; Rezaei, M. (2018). "Development approach; Decentralization from national government to local government", sustainable development of geographic environment, first year, number 1, pages 70-92. (in Persian) - Liu, J., Zhang, X., Lin, J., & Li, Y. (2019). Beyond government-led or community-based: Exploring the governance structure and operating models for reconstructing China's hollowed villages. Journal of Rural Studies. - Liwanag, H. J., & Wyss, K. (2018). What conditions enable decentralization to improve the health system? Qualitative analysis of perspectives on decision space after 25 years of devolution in the Philippines. PLoS One, 13(11), e0206809. - Madhani, P. M. (2020). Value Addition Through Good Governance in Corporate Sector: Role of Disclosure and Transparency. - Makara, S. (2018). Decentralisation and good governance in Africa: A critical review. African Journal of Political Science and International Relations, 12(2), 22-32. - Motilal, S., Maitra, K., & Prajapati, P. (2021). The Role of Public Practical Reasoning in Good Governance. In The Ethics of Governance (pp. 13-40). Springer, Singapore. - Naylor, R. L., Higgins, M. M., Edwards, R. B., & Falcon, W. P. (2019). Decentralization and the environment: Assessing smallholder oil palm development in Indonesia. Ambio, 48(10), 1195-1208. - Onofrei, M., Oprea, F., Iaţu, C., Cojocariu, L., & Anton, S. G. (2022). Fiscal Decentralization, Good Governance and Regional Development—Empirical Evidence in the European Context. Sustainability, 14(12), 7093. - Permai, S. D., Christina, A., & Gunawan, A. A. S. (2021). Fiscal decentralization analysis that affect economic performance using geographically weighted regression (GWR). Procedia Computer Science, 179, 399-406. - Rodríguez, V. E. (2018). Decentralization in Mexico: From reforma municipal to solidaridad to nuevo federalismo. Routledge. - Shahbaz, M., Rizvi, S. K. A., Dong, K., & Vo, X. V. (2022). Fiscal decentralization as new determinant of renewable energy demand in China: The role of income inequality and urbanization. Renewable Energy. - Steptoe, A., & Fancourt, D. (2019). Leading a meaningful life at older ages and its relationship with social engagement, prosperity, health, biology, and time use. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(4), 1207-1212. - Tselios, V. (2023). Does political decentralization affect income inequality? The role of governance quality. Regional Studies, 57(5), 829-843. - Zerbian, T., & de Luis Romero, E. (2023). The role of cities in good governance for food security: lessons from Madrid’s urban food strategy. Territory, Politics, Governance, 11(4), 794-812. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |