
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 776 |
تعداد مقالات | 7,515 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,609,771 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,524,144 |
ارائه الگوی خط مشیگذاری خوب در حوزه آموزش عالی | ||
حکمرانی و توسعه | ||
دوره 4، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 49-74 اصل مقاله (944.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jipaa.2024.425479.1146 | ||
نویسندگان | ||
ملیحه احمدی1؛ عبدالمجید ایمانی* 2؛ نورمحمد یعقوبی3 | ||
1گروه مدیریت دولتی.دانشکده مدیریت و اقتصاد. دانشگاه سیستان و بلوچستان. زاهدان.ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
ظهور مسائل جدید و پیچیدگی آنها، موجب شده است موضوعی با عنوان خط مشیگذاری خوب مطرح شود. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه الگوی خط مشیگذاری خوب در حوزه آموزش عالی میباشد. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه پژوهش، اساتید، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری گرایش تصمیمگیری و خط مشیگذاری عمومی است. نمونه آماری با توجه به حجم جامعه تحقیق و براساس جدول مورگان 80 نفر میباشند. ابزار سنجش پژوهش شامل مطالعات کتابخانهای و چهار پرسشنامه میباشد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. باتوجه به مطالعات کتابخانهای، پیشینه ادبیات و مصاحبه، مدل مفهومی پژوهش شامل عوامل بنیادی_ساختاری، زمینهای_موقعیتی، میانجی_واسطهای و پیامدهای خط مشیگذاری خوب شناسایی شد. در مرحله دوم پژوهش، به منظور آزمون مدل روابط بین متغیرها مورد آزمون قرار گرفت و نتایج پژوهش نشان داد که اثر متغیرهای بنیادی_ساختاری خطمشی بر متغیرهای میانجی_واسطهای خطمشی (277/0)، اثر متغیرهای زمینهای_موقعیتی خطمشی بر متغیرهای میانجی_واسطهای خطمشی (670/0) و اثر متغیرهای میانجی_واسطهای خطمشی بر پیامدهای خطمشیگذاری خوب (686/0) میباشد و میتوان گفت که متغیرهای بنیادین_ساختاری خطمشی و متغیرهای زمینهای_موقعیتی خطمشی بر پیامدهای خط مشیگذاری خوب از طریق متغیرهای میانجی_واسطهای خطمشی تاثیر مثبت و معناداری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
عوامل بنیادین_ساختاری؛ عوامل زمینهای_موقعیتی؛ عوامل میانجی_واسطهای؛ خط مشی گذاری خوب؛ آموزش عالی | ||
مراجع | ||
منابع آذر، عادل، غلامرضایی، داوود، دانایی فرد، حسن و خداداد حسینی، حمید ( 1392). طراحی مدل تحلیل سیاستهای آموزش عالی کشور با استفاده از پویایی سیستم؛ مورد برنامه پنجم توسعه؛ فصلنامه سیاست علم و فناوری؛ شماره 4. اسعدی، محمود، هادی پیکانی، مهربان و رشیدپور، علی ( 1396). الگویی برای اجرای اثربخش خطمشیهای عمومی در وزارت اقتصاد و دارایی: مطالعه موردی گمرک ج.ا. ایران؛ مدیریت دولتی ؛ دوره 9؛ شماره4.
اسکندینیا، نیما، دانشفرد، کرم الله و فقیهی، ابوالحسن ( 1399) . انتخاب رویکرد مناسب خط مشیگذاری عمومی در محیطهای مختلف : مطالعه فراترکیب؛ پژوهشهای مدیریت راهبردی ؛ سال 26؛ شماره 76. امیری فرح آبادی، جعفر، ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی، محمد ( 1397) . طراحی و اعتباریابی الگوی آسیب شناسی فرایند سیاست پژوهی در آموزش عالی ایران ؛ مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دوره 6، شماره 1. باقری مجد، روح الله، شاهی، سکینه و مهر علیزاده، یدالله ( 1392 ). چالشهای توسعهی آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی؛ مجلهی توسعهی آموزش در علوم پزشکی؛ دوره 6 ، شماره 12. حیدری، علیرضا( 1399). کارکردهای سیاستگذاری آموزشی در نظام تعلیم و تربیت ؛ سیاستگذاری عمومی؛ دوره 6؛ شماره 1. داداشکریمی، یحیی، میرسپاسی، ناصر و نجف بیگی، رضا ( 1398 ). طراحی مدل حکمرانی در آموزش عالی کشور ؛ فصلنامه علمی مدیریت سازمان های دولتی ؛ دوره 7؛ شماره 3. داناییفرد، حسن، شکری، زینب، فانی، علی اصغر و فروزنده، لطف الله ( 1395 ). ارائه الگوی عوامل تاثیرگذار بر ارزشیابی کیفیت خط مشیهای عمومی ایران ؛ فصلنامه مدیریت نظامی، شماره 4. داناییفرد، حسن، کرد نائیج ، اسد الله و لاجوردی، سمانه ( 1390 ). ارتقاء ظرفیت خط مشیگذاری کشور: گونه شناسی نقش کانونهای تفکر؛ مدیریت دولتی ؛ دوره 3، شماره 6. داودی، سیدعلی و یعقوبی، نورمحمد ( 1397). چهارچوبی برای استعدادیابی و جانشینپروری در نظام آموزش عالی؛ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین(ع) ؛ سال 10؛ شماره 1. سلیمی، جمال؛ قاسمی، مجید و عبدی، آرش ( 1398). چالشهای نوظهور آموزش عالی ایران و ارائه الگوی مفهومی: یک مطالعه گراندد تئوری؛ مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی ؛ 12( 2). سهرابی، بابک، رئیسی وانانی، ایمان و رسولی، هاتف ( 1389 ). ارزیابی شایستگی دانش محور در آموزش عالی؛ چشم انداز مدیریت دولتی ؛ شماره 2. شیخحسنی، علی؛فقیهی، ابولحسن؛ دانشفرد، کرم الله ( 1397). تحلیل خطمشیگذاری مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده ایران؛ فصلنامه مدیریت دولتی؛ 10( 1) . شکری، زینب؛ داناییفرد، حسن؛ خیرگو، منصور و فانی، علی اصغر ( 1397 ). چگونگی ارزشیابی کیفیت خطمشیهای عمومی در ایران: پژوهشی اکتشافی مبتنی بر روش شناسی ترکیبی؛ مدیریت سازمانهای دولتی ؛ دوره 6. شماره 2. طالبی، فهیمه؛ جاهد، حسینعلی و ساریخانی، ناهید ( 1400 ) . مولفهها و شاخصهای ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران ؛ خط مشی گذاری عمومی در مدیریت ؛ سال 12 ؛ شماره 41. عباسی، طیبه؛ قلیپور، رحمت الله؛ هادی، مهدی ( 1397 ). شناسایی عوامل تسهیلکننده شواهدمحورکردن فرآیند خط مشیگذاری در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری؛ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی ؛ 8( 26). عباسی، عباس، معتضدیان، رسول، میرزایی، محمد قاسم ( 1395 ). بررسی موانع اجراء خط مشیهای عمومی در سازمان های دولتی؛ پژوهش های مدیریت منابع سازمانی؛ دوره 6، شماره 2. قادری، مصطفی، محمدیان، کویستان، کشاورززاده، علی، قاسمی، مجید، ریگی، عاطفه، ساعد موچشی، لطف الله ( 1397). شناسایی مولفههای اثرگذار در سیاستگذاری مبتنی بر بازار کار در آموزش عالی ایران ؛ آموزش عالی ایران ؛ سال 10؛ شماره 3. قیطاسیوند، فاطمه؛ شریفزاده، فتاح ؛ حسینپور، داود؛ کاظمیان، غلامرضا ( 1399) ؛ واکاوی عوامل موثر بر موفقیت تدوین خطمشیهای عمومی مدیریت شهری تهران؛ فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی؛ 8(4). کشتکار رجبی، مهناز ، اعتباریان، اکبر، قیتانی، البرز و حسینعلی شیرازی، محمود آقا ( 1399 ). مدل سازی عوامل موثر بر استفاده از سیاست پژوهی در حوزه خط مشیگذاری بخش مسکن؛ چشم انداز مدیریت دولتی؛ سال 11 ؛ شماره 2. محمدی فاتح، اصغر، داناییفرد، حسن، رهنورد، فرج الله و فروزنده، لطف الله( 1395 ). طراحی مدلی برای ارتقاء ظرفیت خط مشیگذاری در قوه مجریه، فرایند مدیریت و توسعه ؛ دوره 29، شماره 3. محمدیفاتح، اصغر؛ پورصادق، ناصر و محمدی، داروش ( 1398). تعیینکنندههای ظرفیت سیاستگذاری در بخش دولتی ایران: یک مطالعه ترکیبی؛ مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی؛ سال 3؛ شماره 12. منوریان، عباس، محمدی، داریوش و محمدی فاتح، اصغر( 1395). خط مشیگذاری خوب در قوه مجریه مدل سازی نقش ظرفیتهای سازمانی و زمینه ملی؛ مدیریت دولتی؛ دوره 8، شماره 2. واعظی، سید کمال و عباسی هرفته، بهزاد ( 1397). ارائه الگوی تمرکززدایی در فرایند خط مشیگذاری نظامآموزشی ایران؛ راهبرد اجتماعی فرهنگی ؛ سال7؛ شماره 26. یعقوبی، نورمحمد؛ دهقانی، مسعود و امیدوار، ملیحه ( 1398). ارائه الگوی چابکی در دانشگاه کارآفرین با رویکرد مدیریت دانش؛ پژوهش های مدیریت عمومی؛ سال 12؛ شماره 43.
References
Bua, A., & Escobar, O. (2018). Participatory-deliberative processes and public policy agendas: lessons for policy and practice. Policy Design and Practice, 1(2), 126-140.
Deserti, A., Rizzo, F., & Smallman, M. (2020). Experimenting with co-design in STI policy making. Policy Design and Practice, 3(2), 135-149.
Kennedy, F. (2020). Beyond “prevention is better than cure”: Understanding prevention and early intervention as an approach to public policy. Policy Design and Practice, 3(4), 351-369.
Jungblut, J., & Rexe, D. (2017). Higher education policy in Canada and Germany: Assessing multi-level and multi-actor coordination bodies for policy-making in federal systems. Policy and Society, 36(1), 49-66.
Cavoli, C., Christie, N., Mindell, J., & Titheridge, H. (2015). Linking transport, health and sustainability: Better data sets for better policy-making. Journal of Transport & Health, 2(2), 111-119.
Pettorelli, N., Barlow, J., Stephens, P. A., Durant, S. M., Connor, B., Schulte to Bühne, H., ... & du Toit, J. T. (2018). Making rewilding fit for policy. Journal of Applied Ecology, 55(3), 1114-1125.
Holierhoek, S. E., & Price, R. A. (2019). The Role of Design in Policy Making. In Conference Proceedings of the Academy for Design Innovation Management 2 (1). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 111 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |