
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 770 |
تعداد مقالات | 7,474 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,460,183 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,475,083 |
واکاوی برخی بایستههای مدیریت و حکمرانی اسلامی درسیمای نامه ۵۳ نهج البلاغه | ||
حکمرانی و توسعه | ||
دوره 4، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 115-136 اصل مقاله (1.87 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jipaa.2024.426390.1145 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رجائی* 1؛ محمد شبانی2 | ||
1استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران | ||
2استادیار گروه معماری، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: با توجه به وضعیت جوامع مدرن و اهمیت باورها و اعتقادات دینی و بایستههای اخلاقی بهخصوص در قشر مدیران سطوح حاکمیتی، این تحقیق به واکاوی بایستههای مدیریت و حکمرانی اسلامی درسیمای نامه ۵۳ نهجالبلاغه پرداخته است. روش پژوهش: تحقیق حاضر «پژوهشی کیفی و کاربردی» است که از روش «تحلیل محتوا» با بهره گیری از نرم افزار مکس کیو دیای انجام شده است. یافتهها: نتایج تحقیق استخراج ۱۱۱ کد از بایستههای مدیریت و حکمرانی اسلامی در سیمای نامه 53 نهجالبلاغه بود که در ۶ مضمون کلی طبقهبندی شدند. از این تعداد ۹ کد بایستههای اقتصاد محور؛ ۱۹کد بایستههای سیاسی؛ ۱۹ کد بایستههای مردم محور؛ ۲۰کد بایستههای عدالت محور؛ ۲۶ کد بایستهها تعالی گرا و ۱۸ کد بایستههای اخلاق محور بودند. نتیجهگیری: مدیر و حکمران اسلامی با در نظر گرفتن مختصات حکومت علوی بایستههای مدیریت و حکمرانی اسلامی را مد نظر قرار میدهد که؛ در بایستههای تعالیگرا ارزشهای معنوی بر مصالح مادی مقدّم بوده و در بایستههای رفتار درست و اخلاق محور بر میانهروی و عجول نبودن یا سستی نورزیدن در امور و با شیوه درست، کنترل خشم و غرور و خودپسندی تاکید است و رفتار یکسان با مردم و عدم خویشاوند گرایی از مصادیق بایستههای عدالت محور در فرمایشات و سیره آن حضرت است و همیشه بایستههای مردممحور و در نظر گرفتن خیرخواهی و مهرورزی نسبت به مردم و اصلاح کار مردم موکدا تاکید فرمودهاند، در بایستههای اقتصاد محور مدیر اسلامی باید به طبقات پایین و شرایط اقتصادی طبقات پایین توجه ویژه داشته باشد و مدیر اسلامی به عنوان سیاستگذار در بایستههای سیاسی، با مشاور سیاسی معتقد و صالح در انجام امور حیاتی به مشورت بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
بایستههای اخلاقمحور؛ بایستههای سیاسی؛ بایستههای تعالیگرا؛ بایستههای عدالت محور؛ بایستههای مردممحور | ||
مراجع | ||
منابع ابطحی، مصطفی؛ آرایش، حسن و سالاری سردری، فرضعلی(۱۳۹۷).بررسی و تبیین حکمرانی شایسته در رویکرد حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران؛ فصلنامه راهبرد سیاسی، سال دوم، شماره 5؛ تابستان ، صفحات27- 64. امیری، مهدی. (1402). چارچوب پاسخگویی قرآنی: مدلی برای حکمرانی اسلامی. رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی،3(1)، 41-60. پورعزت، علی اصغر(۱۳۹۸). نظام پاسخگویی مالی در حکمرانی تعالی گرا، دو فصل نامه علمی و پژوهشی دین و سیاست فرهنگی، 6(2)، 56-78. پورعزت، علی اصغر (۱۳۹۷). نشست علمی؛ ویژگی های حکمرانی تعالی گرا در پرتو کلام امیر مؤمنان علی) ع)، بنیاد بین المللی نهج البلاغه؛ خبرگزاری قرآن، معارف اندیشه. پور عزت، علی اصغر و بیگدلی، سکینه (1388). .طراحی مدل منطقی ابعاد تعامل خرده سیستم های سیاسی و اداری در حکومت حق مدار بر مبنای نهج البلاغه امام علی (ع)، فرهنگ مدیریت، 7(19) ، 89- 118. پورعزت علی اصغر (1395). اسوه پردازی از حکومت حق مدار برای آیندگان؛ پژوهشهای نهج البلاغه، (48)14، 9-18. پورعزت، علی اصغر؛ طاهری عطار، غزاله و روز بهانی، خدیج0 (1394). روایت حکمرانی تعالی گرا به جای توقف بر فساد؛ چشم انداز مدیریت دولتی، 6(23)، 37- 53. پور عزت، علی اصغر و علیدادی، طاهره (1392). تجلی مختصات حکومت حق مدار در آرمان شهر شهدا» ، اندیشه مدیریت راهبردی،7(2)، شماره پیاپی 24 ، 5-44. پورعزت، علی اصغر و الوانی، سیدمهدی (1383). مبانی منطقی طراحی سیستم خط مشیگذاری دولتی برای تحقق عدالت حق مدار (براساس نهج البلاغه)» شاهد، 2(5)، ۱۱-۳۸. پور عزت، علی اصغر (1382). طراحی سیستم خط مشی گذاری حق مدار برای تحقق عدالت اجتماعی؛ برمبنای مدل حکومت حق مدار علوی (در نهج البلاغه). رساله دکتری، تهران دانشگاه تربیت مدرس. ترابی کلاته قاضی، علی (۱۳۹۹). مؤلفههای اخلاق حکمرانی در مکتب شهید سلیمانی، مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، حکمرانی متعالی، 4(1)، ۳۵- ۶۶.. حسینی تاش، علی و واثق، قادرعلی (1393). حکمرانی خوب و ارائه حکمرانی شایسته بررسی و شاخصهای این دو از دیدگاه امام علی (ع)، اسلام و پژوهش های مدیریتی، 3(2)، پیاپی 8، صفحات 7-28. حاجتپور، سارا؛ دانشفرد، کرم اله؛ امیرنژاد، قدیر و تابان، محمد (1396). ارائه مدلی برای ارزشیابی خط مشهای عمومی( پس از اجرا) با رویکرد حکمرانی شبکه ( مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی )، خط مشیگذاری عمومی در مدیریت، 7(28)، 25-13. حشمت زاده،محمد باقر ؛ حاجی یوسفی، امیرمحمد و طالبی، محمدعلی(۱۳۹۶). بررسی موانع تحقق حکمرانی خوب در فرهنگ سیاسی ایران. جستارهای سیاسی معاصر، 8(23)، 1-24. خاشعی، وحید و هرندی، عطاءالله (1393). پژوهشهای علم و دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 5(2)، 110-85. خوش چهره ، محمد و حبیبی نیک بخش (1391). اصول پایهای و عناصر کلیدی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت از منظر اسناد فرادستی نظام ج.ا.ایران ، راهبرد- تحقیقات استراتژیک،21(62)، 219-244. دشتی، محمد (1391). نهج البلاغه، گردآوری محمدبنحسین شریفالرضی، ترجمه دشتی. قم، نشر موسسه تحقیقاتی امیرالمومنین (ع)، چاپ سوم. دقتی، عادله؛ یعقوبی، نورمحمد؛ کمالیان، امیر رضا و دهقانی، مسعود (۱۳۹۸). ارائه الگوی توسعه مرحلهای حکمرانی شبکهای با استفاده از رویکرد فراترکیب، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 11، شماره2، 228-201. رجبیدهبرزوئی, اصغر و بیدگلی، محمد (۱۴۰۱). واکاوی مولفههای سبک زندگی مدیران در حکمرانی اسلامی از دیدگاه امام خامنهای. رهیافتهای نوین مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، 7، 115-130. رنگریز، حسن (۱۴۰۲). طراحی الگوی حکمرانی اسلامی مبتنی بر تعالیم دینی، پژوهشنامه انقلاب اسلامی، 13(46)، 1-21. رفیعیان محسن؛ محرابی محراب و دریانورد خضر (۱۴۰۱). ارزیابی وضعیت شاخصهای الگوی حکمرانی اسلامی در نظام مدیریت شهری ایران، مدیریت اسلامی، (3)30، 195-220. سالار زهی، حبیب الله و ابراهیم پور، حبیب (1391). بررسی سیر تحول در پارادایمهای مدیریت دولتی: از پارادایم مدیریت دولتی سنتی تا پارادایم حکمرانی خوب، فصلنامه مدیریت دولتی،4(9)، ۶۲-۴۳. سلطانینژاد، احمد و گودرزی، سهیل (۱۳۹۶). فنآوری اطلاعات و تحول در مفهوم حکمرانی خوب، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 47(1)، 97-79. سلیمی، جلیل و مکنون، رضا (۱۳۹۷). فراتحلیل کیفی پژوهشهای علمی ناظر بر مسئله حکمرانی در ایران، مدیریت دولتی، 10(1)، 30-1. طهماسب کاظمی، بهروز و محمود زاده ، ابراهیم (1395) . نگرشی نوین در بیین نظری حکمرانی و توصیف ویژگیهای ج .ا.ا ؛ مجله مدیریت فردا، 2(48)، 87- 104. عابدیدرچه، محسن (۱۴۰۲). الزامات حکمرانی اسلامی فضای مجازی در گام دوم انقلاب اسلامی، رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، 3(1)، ۶۱-۸۱. عابدیدرچه، محسن؛ زارعی، بهادر؛ احمدی، سیدعباس و پیشگاهیفرد (۱۳۹۹). تبیین مقایسهای دو رویکرد حکمرانی متعالی اسلامی و حکمرانی خوب. فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی، (3)9، 163-182. عابدیدرچه، محسن (۱۴۰۲). مردمیسازی حکمرانی متعالی در اندیشه و راهبرد امامین انقلاب اسلامی، فصلنامه تخصصی حکمرانی متعالی، (4)2، 68-106. عبدالکریم بهزادی و مکوندی، فواد (1400). باز آفرینی امید اجتماعی با بهرهگیری از الگوی حکمرانی جامع، فصلنامه تعالی منابع انسانی، (2)2، 18-40. عشایری، طاها و عباسی، الهام (۱۳۹۵). مکانیسم اجرایی عدالت قضایی در اندیشه امام علی (ع) با تاکید بر حکمرانی اسلامی. پژوهشنامه فرهنگ و رسانه (نامه فرهنگ و ارتباطات)، (1)1، 117-150. قاسمی، ابوالفضل (۱۴۰۰). بررسی و اولویتبندی مولفههای حکمرانی تعالی گرادر راستای ارتقای سلامت نظام اداری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور. قوچانیخراسانی، محمد مهدی و حسینپور، داوود (۱۳۹۶). حاکمیت شبکهای در نهادهای پژوهشی امنیت سایبری، فرایند مدیریت و توسعه، (1)30، 80-51. میرزاپورارمکی، ابوالفضل (۱۳۹۸). ارائه الگوی اسلامی-ایرانی دولتسازی با تاکید بر تجربه حکمرانی اسلامی. سیاست متعالیه، 27(27)7، 87-108. ملک زاده، محمد (۱۴۰۱). مقاومت مردمپایه در حکمرانی اسلامی آثار و پیامدها، آیین حکمرانی، 1(2)، 127-148. میدری، احمد و خیرخواهان، جعفر (1383). حکمرانی، خوب، بنیان توسعه، تهران: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ایران، چاپ اول. ناظمی اردکانی، محمد (1391). حکمرانی خوب با رویکرد اسلامی . مجله مدیریت اسلامی، 8(3)، 107 – 128. نورالهی مریم، پورعزت علی اصغر، اسمعیلی گیوی محمد رضا و لسانی فشارکی محمدعلی (۱۴۰۱). مولفههای حکمرانی اخلاقی از منظر قرآن کریم. مدیریت اسلامی، 30(4)، 219 -249. نیکونسبتی، علی (1391). حکمرانی و توسعه: گذشته، حال، آینده، برنامه ریزی و بودجه،16(4)، 129-154. یوسفی شیخ رباط، محمدرضا و بابایی، فهیمه (1394). طراحی مدل حکمرانی خوب بر اساس نامه مالک اشتر و مقایسه آن با اصول حکمرانی خوب بانک جهانی، مجله اقتصاد اسلامی، (15) 57 ، 31-62.
References Beshi, T. D., & Kaur, R. (2020). Public trust in local government: Explaining the role of good governance practices. Public Organization Review, 20, 337-350.
Daneshfard, K., Rajaei, Z., & Baklu, S. S. (2014). Studying the effects of policy making networks on efficiency and effectiveness of policy. Advances in Environmental Biology, 1295-1301. Dustar M, Mostaghimi M., & Esmailzadeh M. (2016). Ethical leadership and exploring the impacts of its dimensions on organizational commitment. Management Studies in Development & Evolution; 24(79): 27-45
Fielder, F. E. (1964). A theory of leadership effectiveness. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology. New York: Academic Press. Mayer D, Aquino K, Greenbaum R., & Kuenzi M. (2012). Who displays ethical leadership and why does it matter? An examination of antecedents and consequences of ethical leadership. Academy of Management Journal; 55(1):151-71.
Olakunle, O. P. (2019). Good Governance and National Development: Nigeria in Perspective. World Journal of Social Science Research, 6 (1).
Satpathy, B., Muniapan, B., & Dass, M.(2013).UNESCAP’s characteristics of good governance from the philosophy of Bhagavad-Gita and its contemporary relevance in the Indian context. International Journal of Indian Culture and Business Management, 7(2), 192-212. World Bank)1999(, "Findings on Governance, Institutions and Development", p. 3.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 103 |