
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 770 |
تعداد مقالات | 7,474 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,460,485 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,475,116 |
مقایسۀ انواع طرحوارههای «عشق» در اشعار سهراب سپهری و لورکا بر اساس نظریۀ زبانشناسی شناختی | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2025.49727.3282 | ||
نویسندگان | ||
اکرم نعیمی1؛ شاهرخ حکمت* 2؛ محسن ایزدیار3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اراک،دانشگاه آزاد اسلامی،اراک،ایران. | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی،واحد اراک،دانشگاه آزاد اسلامی،اراک،ایران. | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی،واحد اراک،دانشگاه آزاد اسلامی،اراک،ایران. | ||
چکیده | ||
بازنمایی مفاهیم انتزاعی در قالب عینیسازی، سبب ایجاد نظریهای تازه در این زمینه شد که با عنوان استعارههای مفهومی و طرحوارههای آن مورد بررسی قرار میگیرد. باید گفت که این رویه یکی از سازوکارهای بنیادین ذهن و زبان است که امروزه در چارچوب زبانشناسی شناختی بدان پرداخته میشود. در این راستا، استعارههای مفهومی به عینیسازی اموری میپردازند که ساخته و پرداختۀ ذهن شاعران است، از این رو برای بازنمایی عینی مفاهیم انتزاعی مدنظر خود در حوزه-های مختلف، از طرحوارههای گوناگونی بهره میگیرند. سهراب سپهری و فدریکو گارسیا لورکا از جمله شاعرانی هستند که از مفاهیم مختلف ذهنی در قالب طرحوارههای گوناگون استفاده میکنند که یکی از این مفاهیم «عشق» است. شاعران مورد بحث از طرحوارههای حرکتی و ایستا مدد میگیرند و مفهوم«عشق» را گاهی به صورت پویا و گاه به صورت ساکن به کار میبرند و مفاهیم خود را به مخاطبان القا میکنند. بهرهگیری از طرحوارههای حجمی و جهتی در کنار استفاده از طرحوارههای مکانی و عاملیت از دیگر مواردی است که سپهری و لورکا در اشعار خود به آن اشاراتی داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
سهراب سپهری؛ فدریکو گارسیا لورکا؛ طرحوارههای استعاری عشق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 |