
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 770 |
تعداد مقالات | 7,474 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,460,375 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,475,110 |
تحلیل ساختاری نقاشی پشت شیشه مهین دخت عظیما از منظر نقاشی ایرانی | ||
مطالعات هنرهای تجسمی | ||
مقاله 10، دوره 2، شماره 1، فروردین 1404 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jart.2025.49911.1064 | ||
نویسندگان | ||
وحیده سادات حسینی* 1؛ مهران هوشیار1؛ امیر دستمردی2 | ||
1دانشگاه سوره | ||
2دانشکده هنرهای تجسمی / دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تاریخ هر سرزمینی مملو از مفاهیم، باورها و داستانهایی است که هویّت آن تمدن را نمایان میسازد. هنگامی که نقاشی پشتشیشه در دل مردم این سرزمین رخنه کرد با ریشهها، باورها، عقاید مذهبی، فرهنگ و هویّت ایرانی عجین شد و اکنون نقاشی پشتشیشه بخشی از فرهنگ، هویّت و سنتهای ایرانی است. نگارنده بر اساس این پرسش که ویژگیهای هویتی و عناصر فرهنگ ایرانی در آثار نقاشی پشتشیشه مهین عظیما کدامند؟ به بررسی آثار نقاشی پشتشیشه استاد مهین عظیما میپردازد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و جامعه آماری از میان آثارگزیده هنرمند که در کتاب تماشاگر رؤیا منتشر شده به دست آمده است. مهیندخت عظیما نقاشی نوگراست که در آثار او، بسیاری از مؤلفههای نقاشی ایرانی به چشم میخورد. رنگهایی که نقاشی ایرانی را تداعی میکنند، رنگهای شفاف، سطوح تخت و عدم پرسپکتیو، کادر در کادر بودن، استفاده از تمام کادر و عدم فضای خالی در کادر، اجرای گل و مرغ سنتی با نگاه نو، روایتگری، استفاده از فضاسازیهای نقاشی ایرانی، قلمگیری و دورگیری عناصر، نور منتشر، استفاده از فرمهای آشنای نقاشی ایرانی و ظرافت اندیشه از ویژگیهای اصلی آثارش است. همچنین نقاشی چند لایه از ابتکارات ایشان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشی ایرانی؛ خیالینگاری؛ نقاشی پشتشیشه؛ تحلیل تصویری؛ مهیندخت عظیما | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76 |