
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 775 |
تعداد مقالات | 7,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,578,295 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,512,855 |
بررسی و تحلیل تطبیقی پیرنگ در داستان سیاوش و رامایانا | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2025.50762.2473 | ||
نویسندگان | ||
آرزو امجدیان1؛ فاطمه مدرسی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه، ایران. | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه، ایران(نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
داستان سیاوش در شاهنامه فردوسی و داستان رامایانای والمیکی، هر دو جزء داستانهای حماسی منظوماند، که از منظر بنمایههای اساطیری شباهتهایی دارند. در سالهای اخیر مطالعات تطبیقی بسیاری میان این دو اثرانجام شده است؛ اما به تحقیق در باب عناصر داستانی آنها توجه نشده است. از آنجا که پیرنگ مهمترین عنصر داستانی است و یک داستان خوب قطعاً دارای یک پیرنگ مستحکم است؛ بنابراین، پیرنگ دو داستان از دیدگاه نقد ادبی مدرن، بررسی شده است، تا معلوم گردد، چه میزان با اصول داستاننویسی مدرن منطبقاند؛ بنابراین، ابتدا مقدماتی در مورد عناصر داستانی و پیرنگ، به شیوه کتابخانهای بیان شد و سپس اجزای پیرنگ دو اثر مورد وارسی تطبیقی قرار گرفته شد و پس از آن، این نتیجه به دست آمد که هر دو اثر از اجزای پیرنگ بر اساس داستاننویسی مدرن بهره جستهاند؛ البته شاهنامه، مقدمهچینی، گرهافکنی و گرهگشایی پر کششتری دارد و توالی حوادث آن با سیرمنطقیتری همراه است. هر دو داستان به تعبیر خواب و پیشگویی، توجه داشتهاند؛ اما این امر، در شاهنامه به توالی منطقی حوادث و کشش بیشتر آن انجامیده است؛ درحالی که، در را مایانا همین امر و همچنین توجه به شگون حوادث، باعث شده که نسبت به ساختار پیرنگ سیاوش، استحکام کمتری داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شاهنامه؛ داستان سیاوش؛ داستان رامایانا؛ عناصر داستانی؛ پیرنگ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 |