
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 769 |
تعداد مقالات | 7,457 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,440,551 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,469,253 |
تورات علیه تلاویو: نقدی کتابمقدسی بر کشتار ساکنان غزه | ||
مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی | ||
دوره 9، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 121-150 اصل مقاله (448.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jrm.2025.49265.1211 | ||
نویسنده | ||
میلاد اعظمی مرام* | ||
استادیار، گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
دینپژوهی رشتهای دانشگاهی است و باید به بایستههای آن پایبند باشد، اما این تعهد را نباید مانع دینپژوه برای واکاوی دیدگاههای کتابمقدس دربارۀ مسائل عینی گذشته و امروز دانست. تفسیر پیش رو از قصههای کتابمقدس مبتنی بر دو مدعاست: نخست، میان جهان امروز و جهان نویسندگان کتابمقدس گسستی (معرفتشناسی یا هستیشناختی) واقع است، و دوم با روشی مناسب (اسطورهگشایی) میتوان به آن جهان متفاوت ورود کرد. مطابق این خوانش، دیدگاه نویسندگان کتابمقدس دربارۀ خشونت و خونریزی بر انسانشناسی آنها استوار است که در قصۀ آدم به نحوی مجمل و استعاری بازگو شده است. مطابق آن، انسان (فارغ از جنسیت، موقعیت، قومیت، ملیت و نژاد) به «سیمای خدا» و «شبیه خدا» است، و خدا متوجه نیازهای مادی و عاطفی اوست، و کشتن او را منع کرده است، و بیتردید خاطیان عقاب خواهند شد. قصۀ هابیل و قابیل داستان «جنایات و مکافات» است و بیانگر آن که خدا خونخواه بیگناهان است و بیتردید مجرمان را مکافات خواهد کرد. قصۀ سیلاب نوح نفرت خدا از خشونت و خونریزی (حَمَس) را بازگو میکند و تهدید این اعمال برای جان، جامعه و جهان را یادآور میشود. نتیجه اینکه خشونت و خونریزی جنونآمیز صهیونیستها علیه ساکنان غزه برخلاف تعالیم کتابمقدس است و رویکرد نویسندگان کتابمقدس نه دفاع و توجیه چنین رفتاری علیه انسانها که محکومیت آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسطوره؛ اسطورهگشایی؛ نویسندگان کتابمقدس؛ خشونت؛ کشتار ساکنان غزه | ||
مراجع | ||
آرمسترانگ، کارن. (1385). تاریخ خداباوری، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی و بهزاد سالکی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اشتاینسالتز، آدین. (1383).سیری در تلمود، ترجمۀ باقر طالبی دارابی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
الیاده، میرچا. (1394). تاریخ اندیشههای دینی: از عصر حجر تا اسرار الئوسیس، ترجمۀ بهزاد سالکی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
الیاده، میرچا. (1362). چشماندازهای اسطوره، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: توس.
الیاده، میرچا. (1372).رساله در تاریخ ادیان، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: سروش.
الیاده، میرچا. (1394). نمادپردازی امر قدسی و هنر، ترجمۀ محمدکاظم مهاجری، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
باربور، ایان. (1374). علم و دین، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، چاپ دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بولتمان، رودلف. (1385). مسیح و اساطیر، ترجمۀ مسعود علیا، تهران: مرکز.
پالمر، ریچارد ا. (1387). علم هرمونتیک، ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.
کاکس، جیمز لیلند. (1402). راهنمایی به پدیدارشناسی دین، ترجمۀ میلاد اعظمیمرام، تهران: حکمت.
مولانا جلالالدین محمد. (1360). مثنوی معنوی، به همت رینولد الف. نیکلسون، 3 جلد، تهران: انتشارات مولی.
مسئلۀ فلسطین: گزارش کنفرانس حقوقدانان عرب در الجزایر. (1357). ترجمۀ اسدالله مبشری، تهران: خوارزمی.
مککواری، جان. (1382). الهیات اگزیستانسیالیستی: مقایسۀ هیدگر و بولتمان، ترجمۀ مهدی دشتبزرگی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی.
موقن، یدالله .(1389). لوسین لویـبرول و مسئلۀ ذهنیتها، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
نراقی، آرش. (1395). «متن مقدس و معضلۀ هرمونتیکی»، رویتشده در 4 تیر 1395، سایت «صدای نت: صدای اندیشه».
اسلامی ندوشن، محمدعلی .(1376). ایران و تنهاییاش، تهران: شرکت سهامی انتشار.
نیوزنر، جیکوب. (1389). یهودیت، ترجمۀ مسعود ادیب، قم: نشر ادیان.
هندرسن، ایان. (1377). رودلف بولتمان، ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: انتشارات گرّوس. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |