
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,336 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,150,908 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,300,418 |
خوانش مجلس 'تلمیذه سریّ سقطی' در نسخه مصور گورکانیِ نفحاتالانس جامی (کتابخانه بریتانیا) با رویکرد نشانهشناسی تصویری | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2025.51379.2489 | ||
نویسندگان | ||
ناهید جعفری دهکردی* 1؛ مرجان دهقانی پور مطلق2؛ شهریار شادیگو3 | ||
1استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.(نویسنده مسئول) | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد نسخه شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران | ||
3استادیار گروه اموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این جستار به تحلیل یکی از نگارههای نسخه هندی نفحاتالانس جامی میپردازد که در دربار اکبرشاه تدوین شده است و اکنون با شماره دسترسیQr_1362 در کتابخانه بریتانیا نگهداری میشود. مجلس نگارگری "سری سقطی در حال تماشای مادری که فرزندش را از رودخانه بیرون میکشد"؛ به داستان شاگرد زن او، "تلمیذه"، مربوط است. هدف از این پژوهش، واکاوی لایههای معنایی و بصری این مجلس و کشف ارتباط میان عناصر تصویری آن و مفاهیم متن ادبی است. پرسش اصلی تحقیق چنین مطرح میشود" چگونه ساختار روایی متن جامی در نگاره بازنمایی شده است؟" این پژوهش بنیادی با رویکرد توصیفی-تحلیلی و نشانهشناسی تصویری انجام گرفته است. تحلیل نشانهشناختی این مجلس نشان میدهد که این تصویرسازی نگاره صرفاً تزیینی نیست، بلکه ابزاری برای تعمیق مفاهیم عرفانی است. در این نگاره، ترکیببندی، رنگها و نمادهای صوفیانه همچون تسبیح و جریان آب، بهشکلی هماهنگ آموزههای عرفان اسلامی را بازتاب میدهند. تحلیل نشانهشناختی این مجلس نشان میدهد که این تصویرسازی نگاره صرفاً تزیینی نیست، بلکه ابزاری برای تعمیق مفاهیم عرفانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
نفحاتالانس جامی؛ شبه قاره هند؛ تلمیذه سریّ سقطی؛ نشانهشناسی دیداری؛ نقاشی گورکانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 |