
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 775 |
تعداد مقالات | 7,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,573,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,511,526 |
بررسی تاثیرانتظارات شهروندان از سازمانهای دولتی بر تعهد به مسئولیت اجتماعی با نقش میانجی اخلاق حرفهای | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 18، شماره 68، تیر 1404، صفحه 235-266 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2025.45108.5979 | ||
نویسندگان | ||
حبیب ابراهیم پور* 1؛ ولی نعمتی2؛ شبنم زرجو3؛ اکتای بزمی4 | ||
1استاد گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2استادیار، گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش انتظارات شهروندان از سازمانهای دولتی بر تعهد به مسئولیت اجتماعی سازمانها با نقش میانجی اخلاق حرفهای است. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت هدف، در زمره پژوهشهای کاربردی قرار دارد و به شیوه پیمایشی اجرا شده است و همچنین پایه و اساس پژوهش از فلسفه پارادایمی اثباتگرایی تبعیت میکند. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی است. که تعداد نمونه 384 نفر انتخاب شدند همچنین روش نمونهگیری نیز خوشهای چند مرحله است. در پژوهش حاضر از ابزار پرسشنامه استاندارد در جهت گردآوریداده استفاده شده است، سپس در راستای تجزیه و تحلیل از روش بوت استراپ و رگرسیون خطی از نرم افزارهای SPSS و Amos بهره گرفته شد. در راستای آزمون فرضیههای پژوهش، از رگرسیون خطی استفاده شد که نتایج حاکی از آن بود که انتظارات شهروندان از سازمانهای دولتی بر تعهد به مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفهای تاثیر مثبت و معنی داری دارد و تاثیر مثبت و معنی دار اخلاق حرفهای بر تعهد به مسئولیت اجتماعی نیز به تایید رسید و در نهایت با استفاده از روش تحلیل مسیر، نقش میانجی اخلاق حرفهای در تاثیر انتظارات شهروندان از سازمانهای دولتی بر تعهد به مسئولیت اجتماعی در فرضیه چهارم تایید شد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان دریافت، رابطه بین دو متغیر انتظارات شهروندان از سازمانهای دولتی و تعهد به مسئولیت اجتماعی توسط متغیر اخلاق حرفهای تشدید می شود و اگر اخلاق حرفهای بهبود یابد این اثر قویتر و اگر اخلاق حرفهای ضعیف شود این رابطه نیز ضعیف خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفهای؛ انتظارات شهروندان؛ سازمانهای دولتی؛ تعهد به مسئولیت اجتماعی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
احمدی کهنعلی، رضا و عباس نژاد، طیبه. (1401). سناریونگاری آیندهپژوهشی مسئولیت اجتماعی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، (49)13، 39-55. doi: 10.22034/smsj.2022.147765
امام دوست، زینب؛ جباری، نگین و نیازآذری، کیومرث. (1399). مدیران جامعه ی مدرن و رویارویی با چالش های اخلاق حرفه ای (مطالعه موردی: مدارس گرگان)، سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، (1)4 ،113-123.
دانایی فرد، حسن؛ دلخواه، جلیل و اسلامی، عباس. (1397). واکاوی انتظارات شهروندان از سازمانهای دولتی در ایران: روش ترکیبی اکتشافی. مطالعات رفتار سازمانی، (1)7، 136-107.
رضاییان فردویی، صدیقه؛ حورعلی، منصوره؛ عطری نژاد، الهه و فربد، ابراهیم. (1400). رتبهبندی عوامل کلیدی مؤثر بر افزایش شفافیت و پاسخگویی دولت الکترونیک در شهرداری ، مورد مطالعه: شهرداریهای شهر تهران. مطالعات مدیریت دولتی ایران، (4)4، 167-205.
فرزین، امید و سمیعی، روح اله. (1400). ارائه الگوی نقش اخلاق حرفه ای در ایجاد مزیت استراتژیک با تاکید بر نقش میانجی مسئولیت اجتماعی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، (4 )13، 119-133.
کریمی، علی.، فرازیانی، فاتح و احمدی، علی. (1401). طراحی مدل تأثیر مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی با نقش واسطه ای اخلاق حرفه ای در بین مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه. مطالعات جامعه شناسی در ورزش، 2(4)، doi: 10.30486/4s.2022.1962286.1050.
References
Abdelmoety, Z. H., Aboul-Dahab, S., & Agag, G. (2022). A cross cultural investigation of retailers commitment to CSR and customer citizenship behaviour: The role of ethical standard and value relevance. Journal of Retailing and Consumer Services, 64(C), 102796. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102796
Ahmadi-Kohnali, R & Abbas Nejad, T. (2022). Futuristic scenario planning of social responsibility. Strategic Management Studies Quarterly, 13(49), 39-55. doi: 10.22034/smsj.2022.147765.(In Persian)
Benlemlih, M., & Bitar, M. (2018). Corporate social responsibility and investment efficiency. Journal of business ethics, 148(3), 647-671.
Carvalho, A. S., Martins Pereira, S., Jácomo, A., Magalhaes, S., Araújo, J., Hernández-Marrero, P., & Schatman, M. E. (2018). Ethical decision making in pain management: a conceptual framework. Journal of pain research, 15)11(. 967-976. DOI: 10.2147/JPR.S162926
Chatzopoulou, E. C., Manolopoulos, D., & Agapitou, V. (2022). Corporate Social Responsibility and employee outcomes: Interrelations of external and internal orientations with job satisfaction and organizational commitment. Journal of Business Ethics, 179(3), 795-817.
Cheema, S., Afsar, B., & Javed, F. (2020). Employees' corporate social responsibility perceptions and organizational citizenship behaviors for the environment: The mediating roles of organizational identification and environmental orientation fit. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(1), 9-21.
Danai Fard, H ; Qarfib, J & Islami, A. (2018), Analyzing citizens' expectations from government organizations in Iran: a mixed exploratory method, Organizational Behavior Studies Quarterly, 7th year, number 1 (serial number 25), spring 2018: pp. 135-107.( In Persian)
Dang, V. T., Nguyen, N., & Pervan, S. (2020). Retailer corporate social responsibility and consumer citizenship behavior: The mediating roles of perceived consumer effectiveness and consumer trust. Journal of Retailing and Consumer Services, 55(C).1-10.
DeHoog, R. H., Lowery, D., & Lyons, W. E. (1990). Citizen satisfaction with local governance: A test of individual, jurisdictional, and city-specific explanations. The Journal of Politics, 52(3), 807-837.
Demirdoven, B., Cubuk, E. B. S., & Karkin, N. (2020, September). Establishing relational trust in e-Participation: a systematic literature review to propose a model. In Proceedings of the 13th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance (pp. 341-348).
de Walle, S.V. (2018). Explaining citizen satisfaction and dissatisfaction with public services. The Palgrave handbook of public administration and management in Europe, 227-241.
Farzin, O., & Samii, R. (2021). Presenting a model of the role of professional ethics in creating strategic advantage, emphasizing the mediating role of social responsibility. Iranian Social Development Studies, 13(52), 119-133. doi: 10.30495/jisds.2021.19445.( In Persian)
Herman, S., & Pogarsky, G. (2022). Morality, deterrability, and offender decision making. Justice Quarterly, 39(1), 1-25.
Im, T., & Lee, S.J. (2012). Does management performance impact citizen satisfaction?. The American Review of Public Administration, 42(4), 419-436.
Imam Dost , Z., Jabari, N., & Niaz Azari ,K. (2020). Managers of modern society and facing the challenges of professional ethics (case study: Gorgan schools). Islamic lifestyle with a focus on health; 4 (1): 113-123.( In Persian)
George, N. A., Aboobaker, N., & Edward, M. (2021). Corporate social responsibility, organizational trust and commitment: a moderated mediation model. Personnel Review, 50(4), 1093-1111.
Karimi, A., Farazyani, F., & Ahmadi, A. (2022). Designing a model of the effect of social responsibility on organizational reputation with the mediating role of professional ethics among managers and employees of the General Directorate of Sports and Youth in Kermanshah province. Sociological Studies in Sport, 2(4), -. doi: 10.30486/4s.2022.1962286.1050.( In Persian)
Kumar, S., Baishya, K., Sadarangani, P. H., & Samalia, H.V. (2020). Cultural Influence on e‑Government Development. Electronic Journal of Information Systems Evaluation, 23(1), 17-33.
Latapí Agudelo, M. A., Jóhannsdóttir, L., & Davídsdóttir, B. (2019). A literature review of the history and evolution of corporate social responsibility. International Journal of Corporate Social Responsibility, 4(1), 1-23.
Li, Y., & Shang, H. (2020). Service quality, perceived value, and citizens’ continuous-use intention regarding e-government: Empirical evidence from China. Information & Management, 57(3), 103197.
Maqbool, S., & Zameer, M. N. (2018). Corporate social responsibility and financial performance: An empirical analysis of Indian banks. Future Business Journal, 4(1), 84-93.
Mehnaz, Jin, J., Hussain, A., Warraich, M. A., & Waheed, A. (2024). Impact of perceived CSR practices on customers loyalty. The mediating role of reputation and customer satisfaction. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 31(5), 3724-3734.
Nguyen, T., Pham, T., Le, Q., & Bui, T. (2020). Impact of corporate social responsibility on organizational commitment through organizational trust and organizational identification. Management Science Letters, 10(14), 3453-3462.
Pan, C., Abbas, J., Álvarez-Otero, S., Khan, H., & Cai, C. (2022). Interplay between corporate social responsibility and organizational green culture and their role in employees’ responsible behavior towards the environment and society. Journal of Cleaner Production, 366(15), 132878. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.132878
Quynh, T. N. T., Alang, T., & Le, T. D. (2025). Examining the relationships between ethical leadership and organisational citizenship behaviours in a transitional country: the mediation of public service motivation. Asia Pacific Journal of Public Administration, 1-28.
Rezaeian Fardoei, S., Hourali, M., Atri Nejad, E., & Farbod, E. (2021). Ranking Key Factors Affecting the Improvement of Transparency and Accountability of e-Government in Municipality (Case Study: Tehran Municipality). Journal of Iranian Public Administration Studies, 4(4), 167-205. doi: 10.22034/jipas.2022.295666.1206.( In Persian)
Saha, R., Shashi, Cerchione, R., Singh, R., & Dahiya, R. (2020). Effect of ethical leadership and corporate social responsibility on firm performance: A systematic review. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(2), 409-429.
Silva, P., Moreira, A. C., & Mota, J. (2023). Employees' perception of corporate social responsibility and performance: the mediating roles of job satisfaction, organizational commitment and organizational trust. Journal of Strategy and Management, 16(1), 92-111.
Swaen, V., Demoulin, N., & Pauwels-Delassus, V. (2021). Impact of customers’ perceptions regarding corporate social responsibility and irresponsibility in the grocery retailing industry: The role of corporate reputation. Journal of Business Research, 131, 709-721.
Wan‐Jan, W. S. (2006). Defining corporate social responsibility. Journal of Public Affairs: An International Journal, 6(3‐4), 176-184.
Wangloan, E. H., Moeins, A., Marhalinda, M., & Endri, E. (2022). The Influence Of Transformational Leadership, Professional Ethics, And Work Competence On Organizational Commitment And Its Implications For The Performance Of Ship Safety. Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 25(1), 1-10.
Zhang, J., Chen, W., Petrovsky, N., & Walker, R. M. (2022). The expectancy‐disconfirmation model and citizen satisfaction with public services: A meta‐analysis and an agenda for best practice. Public Administration Review, 82(1), 147-159. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 98 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |