
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 775 |
تعداد مقالات | 7,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,573,631 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,511,519 |
ارائه چارچوب حکمرانی آموزش عالی: مروری سامانیافته | ||
حکمرانی و توسعه | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 2، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jipaa.2025.51667.1028 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا اسدزاده1؛ علی اصغر پورعزت* 2؛ محمدمهدی ذوالفقارزاده3؛ روح اله سهرابی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه خط مشی و اداره امور عمومی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه خطمشی و اداره امور عمومی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف مروری سامانیافته بر مطالعات حکمرانی آموزش عالی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع کیفی، توسعهای، تفسیری و استقرایی بوده، که با رویکرد سامانیافته و روش تحلیل محتوای کیفی اجرا شده است. یافتهها: پس از بررسی و ترکیب نتایج مطالعات منتخب، نُه مضمون نهایی در حکمرانی آموزش عالی به شرح زیر شناسایی شدند: 1) «شفافیت چندگانه» شامل: شفافیت اداری، شفافیت سیاسی و فرهنگی و شفافیت اقتصادی؛ 2) «نظارت و ارزیابی سامانیافته» شامل: نظارت متقابل و ارزیابی سامانیافته؛ 3) «مشارکتپذیری چندجانبه» شامل: مشارکت اقتصادی، مشارکت اداری و مشارکت سیاسی و فرهنگی؛ 4) «پاسخگویی همهجانبه» شامل: پاسخگویی اقتصادی، پاسخگویی سیاسی و فرهنگی و پاسخگویی اداری؛ 5) «حکمرانی آیندهنگر» شامل: اثربخشی حکومت، نتیجهگرایی و آیندهنگری و حکمرانی دانش؛ 6) «اجماع و هماهنگی سیاسی و ملی» شامل: یکپارچگی و ادغام حوزههای آموزش عالی کشور، اجماعگرایی، مراوده و هماهنگی ملی و ثبات سیاسی؛ 7) خط-مشیگذاری مداخلهمحور در آموزش عالی» شامل: استقلال نهادی آموزش عالی، مداخله ذینفعان و ذیحقان، جهانیسازی و بینالمللیشدن؛ 8) «الزامهای بنیادی در حکمرانی آموزش عالی» شامل: عدالتگرایی، انطباق قانونی و حقوقی، شایستهسالاری و 9) «بایستههای حکمرانی» که مؤلفههایی چون تجهیز و تأمین منابع مالی، رهبری تغییر و استفاده از فناوریهای نوظهور را در برمیگیرد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش، بیانگر این است که میتوان با شناخت مسائل اساسی و اولویتدار که زمینهساز آسیبهای فراوان در حکمرانی آموزش عالیاند و همچنین کشف روابط بین آنها، راهکارها و پیشنهادهایی برای اعمال حکمرانی مطلوب در نظام آموزش عالی ایران ارائه داد. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 394 |