| تعداد نشریات | 33 |
| تعداد شمارهها | 799 |
| تعداد مقالات | 7,731 |
| تعداد مشاهده مقاله | 13,797,045 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,010,293 |
تاثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر تعامل معلم-دانش آموز با نقش واسطه ای هوش هیجانی | ||
| مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 شهریور 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2025.40830.4876 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید مظلومیان1؛ فاطمه نصراللهی* 2؛ مجتبی خرم بخت3 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2دانشگاه پیام نور تهران، ایران | ||
| 3دبیری فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی شیراز، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر تعامل معلم-دانش آموز با نقش واسطه ای هوش هیجانی در میان معلمان شهر لار انجام شد. روش پژوهش توصیفی و طرح آن همبستگی بود. برای این منظور تعداد 315 نفر از معلمان با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه تعامل معلم (لارداسمی و کنی ، 2001)، پرسشنامه ویژگی های شخصیتی ((NEO-FFI (مک کری و کاستا، 1986) و پرسشنامه هوش هیجانی (گلمن، 2001) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ویژگی های شخصیتی به عنوان سطح اول متغیرهای مدل، بر تعامل معلم- دانش آموز هم دارای اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم هستند. اثر غیرمستقیم تمام متغیرهای برون زا بر تعامل معلم- دانش آموز در سطح 01/0 معنادار بود که این امر بیانگر نقش میانجی موثر مولفه های هوش هیجانی در رابطه میان ویژگی های شخصیتی و تعامل معلم- دانش آموز است. همچنین چهار مولفه هوش هیجانی نیز دارای اثر مستقیم بر تعامل معلم- دانش آموز بودند. از میان ابعاد شخصیت، وجدانی بودن بیشترین تاثیر را روی ابعاد هوش هیجانی داشت. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ویژگی های شخصیتی معلمان بر تعاملشان با دانش آموز از طریق نقش واسطه ای هوش هیجانی موثر است. ضمن اینکه شاخصهای برازش مدل بیانگر مطلوبیت مدل نظری با داده ها بود. با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود آموزش و پرورش به شخصیت و هوش هیجانی معلمان خود توجه شایانی داشته باشد و در گزینش معلمان و در دوره های ضمن خدمت به آن ها توجه نماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تعامل معلم- دانش آموز؛ ویژگی های شخصیتی؛ هوش هیجانی؛ دانش آموز | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 212 |
||