تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 690 |
تعداد مقالات | 6,766 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,001,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,412,114 |
درد دین و دین ورزی عاشقانه از دیدگاه سنایی | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 15، آذر 1389، صفحه 27-52 اصل مقاله (177.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2010.943 | ||
چکیده | ||
دین به راستی و نیک اندیشی، از خود رها شدن و در جذبه ای معنوی به حقیقت پیوستن است؛ این روایتِ عاشقانهی دینورزی نزد عارفان ایرانی است، آنان در دین بر عشق پای فشرده اند و دیگران را نیز بدان سفارش کردهاند. کشش و جذبه، همواره دستاوردِ فضایی است که از عشق شکل می گیرد؛ بنابراین، دین با این تعبیر، جز با عشق، سامان نمی یابد. سنایی پدر شعر صوفیانهی فارسی- که با اندیشه ای عارفانه، به پیکرهی شعر فارسی رنگی دیگر پاشید، بارها در شعر خود از درد دین و دینِ استوار به عشق، سخن گفته است و از اهل روزگار خود به خاطر بی دردی و بیگانگی با عشق، نالیده است. این گلایهمندی منتقدانه گاه وی را بر آن داشته که هموطنان دیندار و مسلمانش را به دین ورزی و مسلمانی، دعوت کند! این جستار با شیوهی تحلیل متن، در پی راز گشایی از مفهوم دین ورزی عاشقانه نزد سنایی و علت نالیدن و درد دین داشتن اوست؛ به گمانِ سنایی بیعشق، دیو جای دین را می گیرد. از نظر گاهِ سنایی، درد دین، دَردِ عشقآکند فرخنده ای است که پرورده ی بینشی قرآنی است. این بینش، پارادوکسِ به مسلمانی خواندنِ مسلمانان را شکل می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
سنایی؛ دین ورزی عاشقانه؛ درد دین؛ عشق؛ عروس دین؛ دیو دین | ||
مراجع | ||
1- ابن عربی، محیی الدین (1386) فصوص الحکم. چاپ سوم. درآمد، برگردان متن و توضیح و تحلیل محمد علی موحد و صمد موحد. تهران: نشر کارنامه. 2- انصاری، عبدالله (1377) مجموعهی رسائل خواجه عبدالله انصاری. تصحیح و مقابلهی سه نسخه. مقدمه و فهارس: محمدسرور مولایی. چاپ دوم. تهران: انتشارات توس. 3- بهار، مهرداد (1376) پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ دوم. تهران: نشر آگاه. 4- ثعالبی، عبدالملک بن محمد (1385) تحسین و تقبیح. ترجمهی محمد بن ابی بکر بن علی ساوی. تصحیح احمد الزغول. تهران: مرکز پژوهش میراث مکتوب. 5- حافظ، شمس الدین محمد (1369) دیوان حافظ. به کوشش دکتر خلیل خطیب رهبر. چاپ ششم. تهران: انتشارات صفی علیشاه. 6- دوستخواه، جلیل (گزارش و پژوهش) (1384) اوستا. تهران: انتشارات مروارید. 7- دهخدا، علی اکبر (1373) لغت نامه. چاپ اول از دوره جدید. تهران: مؤسسه ی چاپ و انتشارات دانشگاه تهران. 8- سنایی، ابوالمجد مجدود بن آدم (1363) دیوان سنایی. به سعی و اهتمام مدرس رضوی. تهران: انتشارات سنایی. 9- ---------------------(1383) حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه. به سعی و اهتمام مدرس رضوی. چاپ ششم. تهران: مؤسسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 10- شفیعی کدکنی، محمد رصا (1387) تازیانه های سلوک. چاپ هشتم. تهران: انتشارات آگاه. 11- شمس تبریزی، محمد بن علی ملکداد (1385) مقالات شمس. تصحیح و تعلیق محمد علی موحد. چاپ سوم. تهران: انتشارات خوارزمی. 12- عطار نیشابوری، فریدالدین (1380) مصیبت نامه. به اهتمام و تصحیح دکتر نورانی وصال. چاپ پنجم. تهران: انتشارات زوّار. 13- غزالی، امام محمد (1386) احیاء علوم الدین. جلد1. ترجمه ی مؤید الدین محمد خوارزمی. به کوشش حسین خدیو جم. چاپ ششم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 14- مولوی، جلال الدین محمد بلخی (1363) مثنوی معنوی. تصحیح نیکلسون. تهران: انشارات امیر کبیر. 15---------------------------(1387) غزلیات شمس. جلد1. مقدمه، گزینش و تفسیر: محمد رضا شفیعی کدکنی. تهران: انتشارات سخن. 16-------------------------- (1388) فیه ما فیه. تصحیح و توضیح: توفیق ﻫ. سبحانی. تهران: کتاب پارسه. 17- نصیرالدین توسی، محمدبن محمد (1387) اخلاق ناصری. تصحیح و توضیح: مجتبی مینوی، علیرضا حیدری. [ویراست2].- چاپ ششم. تهران: خوارزمی. 18- ویدن گرن، گئو (1381) جهان معنوی ایرانی از آغاز تا اسلام. برگردان محمود کندری. تهران: نشر میترا. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,186 |