تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 331 |
تعداد مقالات | 3,352 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,426,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,262,668 |
بررسی نقوش تزیینی کاخهای لشکری بازار و مسعود سوم غزنوی در افغانستان | ||
فصلنامه مطالعات شبه قاره | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 28، پاییز 1395، صفحه 107-128 اصل مقاله (692 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2016.2889 | ||
نویسندگان | ||
آروین مقصودلو ![]() | ||
1کارشناس ارشد باستان شناسی دانشگاه مازندران | ||
2دانشیار باستانشناسی دانشگاه مازندران | ||
3کارشناس ارشد معماری دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
غزنویان در اواسط قرن چهارم هجری به قدرت رسیدند و بر نواحی گستردهای از هند، ایران، افغانستان و آسیای مرکزی تسلط یافتند. پادشاهان غزنوی توانستند با حملات مکرر به هندوستان ثروتی عظیم را به چنگ آورند و با این پشتوانه، برای نمایش اقتدار خود بناهای با شکوهی را احداث نمایند. بسیاری از متون تاریخی از شکوه و عظمت این بناها که عمدتاً در افغانستان امروزی قرار دارند، یاد کردهاند. یکی از عوامل شهرت کاخهای غزنوی تزیینات غنی، متنوع و گاه بیسابقه آنها میباشد. بررسی و تحلیل این تزیینات در مطالعه تاریخ تزیینات وابسته به هنر معماری در ایران و آسیای میانه از اهمیت زیادی برخوردار است. تاثیرگذاری فرهنگهای مختلف به خصوص ترکی، ایرانی و هندی در بستری اسلامی، نقشمایههایی بهغایت متنوع و تأمل برانگیز را پدید آورده است، همچنین فنون و نوآوریهایی که در اجرای این تزیینات بهکار رفته است تا آن زمان در قلمرو هنر اسلامی بیسابقه بوده است. در این مقاله تلاش بر آن است که با بررسی و تحلیل نقوش بهکار رفته در تزیینات کاخهای غزنوی و مقایسه تطبیقی آنها با موتیفهای فرهنگهای همجوار، شناخت بهتری از سبک و خاستگاه نقوش و تزیینات دوره غزنوی و همچنین تأثیرات این سبک بر سنتهای هنری پس از خود، به دست آید. مهمتر از همه، در این تحقیق با ارایه مستندات پیشنهاد میشود که سبک هنری غزنوی که در معماری غیر مذهبی استفاده شده، سبکی است که ریشه در سنتها هنری پیش از اسلامِ ایرانی، ترکی و هندی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر غزنویان؛ کاخ لشکری بازار؛ کاخ مسعود سوم | ||
مراجع | ||
1- آژند، یعقوب. سنت دیوارنگاری در ایران بعد از اسلام (سده سوم تا سده دهم هجری). نشریه هنر. شماره 60. تهران. صص 72-87، 1383 2- اتینگهاوزن، ریچارد و شراتو. بمباچی. هنر سامانی و هنر غزنوی چاپ دوم. ترجمه یعقوب آژند. تهران: انتشارات مولی، 1384 3- اتینگهاوزن، ریچارد و گرابار. الگ.. هنر و معماری اسلامی (1). چاپ نهم. ترجمه یعقوب آژند. نهران: انتشارات سمت، 1391 4- بیهقی، ابولفضل. تاریخ بیهقی. چاپ چهارم. تصحیح خلیل خطیب رهبر. تهران: انتشارات مهتاب، 1374 5- فرای، ریچارد نیلسون. تاریخ ایران کمبریج. چاپ نهم. ترجمه حسن انوشه. تهران: انتشارات امیرکبیر، 1390 6- هیلن برند، روبرت. معماری اسلامی. چاپ ششم. ترجمه باقر آیت الله زاده شیرازی. تهران: انتشارات روزنه، 1391 7- Allen, T. Notes On Bust. Iran. Vol 26.London, Pp 55-68, 1988 8- Allen, T. Notes On Bust. Iran. Vol 27. London, pp 57-668, 1989 9- Allen, T. Notes On Bust (Continued). Iran. Vo 28.London, Pp 23-30, 1990 10- Azarpay, G. Sogdian Painting: The Pictorial Epic in Oriental Art. University of C22. 4, 1981 11- Berzin, A. Historical Survey of the Buddhist and Muslim,Worlds’ Knowledge of Each Other’s Customs and Teachings. The Muslim World. Vol 100. Hartford, pp 187-203, California University Press, 1981. 12- Bigelow, A. Muslim-Hindu Dialogue.New Jersey: John Wiley and Sons Ltd, 2013. 13- Bombaci, A. Ghaznavidi, in Enciclopedia universale dell' arte, VI. Venice-Rome, pp. 6-15, 1958 14- Bosworth, C.E. The Development of Persian Culture under the Early Ghaznavids. British Institute of Persian Studies. Vol6, London, Pp33-44, 1968 15- Bosworth, C.E. Asimov, M,S. History of Civilizations of Central Asia, Volume 4, Part 2. New Delhi: Motilal Banarsidass Publ, 2003 16- Bosworth, C.E. The Ghaznavids, their empire in Afghanistan and Eastern Iran 994-1040. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1963 17- Ettinghausen, R. From Byzantium to Sasanian Iran and the Islamic world: Three modes of artistic influence. Brill, 1972 18- Farooqui, S.A. A Comprehensive History of Medieval India: From Twelfth to the Mid-Eighteenth Century. New Delhi: Pearson Education India, 2010 19- Flood, B.F. Objects of Translation: Material Culture and Medieval “Hindu-Muslim Encounter. Princeton Unversity Press, 2009 20- Kila, J. and Zeidler, J. Cultural Heritage in the Crosshairs: Protecting Cultural Property During Conflict. Leiden: Brill, 2013 21- Manna, G. Un’importante raccolta di frammenti dell’Iran medievale conservati nel Museo Internazionale delle Ceramiche in Faenza (notizia preliminare), in Atti del ...VIII Convegno Internazionale della Ceramica, Albisola, pp 401–10, 2006 22- Oney, G. Reflection of Ghaznavid Palace Decoration On Anatolian Seljuq Palace Decoration. Arkeoloji Sanat Tarihi Dergisi, V 1-6, Izmir, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 1984. 23- Peacock, A.C.S. Canby, S.R. and Beyazit, D. Court and cosmos: The great age of the Seljuqs. United States: Metropolitan Museum of Art, 2016 24- Ruggles, D.F. Islamic Gardens and Landscapes. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press, 2011. 25- Rugiadi, M. The Ghaznavid Marble Architectural Decoration: An Overview. in Articles by the AKPIA@MIT (Aga Khan Project in Islamic Architecture, Massachussetts Institute of Techology). On-line publications, 2010. 26- Scerrato, U. The First Two Excavation Campaigns at Ghazni, 1957-58. East and West N.S. /I-2 . pp. 39-40, 1959 27- Schlumberger , D . Le Palace Ghaznavide de Lashkari Bazar. Institut Francais du Proche-Orient, Syria, 29, 1952. 28- Tabbaa, Yasser. The Transformation of Islamic Art During the Sunni Revival. New York: I.B Tauris, 2002 29- www.unesco.org, pictures retrieved at June 2014 30- www. via.lib.harvard.edu, pictures retrieved at June 2014 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 738 |
||