تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,771 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,029,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,396,748 |
بررسی پایایی و روایی مقیاس تعارضِ کار- خانواده- تحصیل در دانشجویان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 26، تیر 1396، صفحه 85-102 اصل مقاله (239.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3236 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا رجبی ![]() ![]() | ||
1استاد دانشگاه شهید چمران اهواز( نویسنده مسئول) | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3عضو هیات علمی گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایاییِ مقیاس تعارضِ کار- خانواده- تحصیل در میان دانشجویان شاغل و متأهل دانشگاههای شهر اهواز بود. جامعۀ پژوهش حاضر شامل کلیۀ دانشجویان زن شاغل و متأهل دانشگاههای شهید چمران و آزاد اسلامی شهر اهواز بود که از میان آنها 200 نفر به روش نمونهگیری داوطلب شده و با توجه به ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند و به مقیاسهای تعارضِ کار- خانواده- تحصیل (اولسون) و تعارضِ کار- خانواده- تحصیل (زو و سونگ) پاسخ دادند. دادهها با روشهای آماری ضریبِ پایایی آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرمافزار آماری 21-SPSS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که ضرایب پایاییِ آلفای کرونباخ کلّ مقیاس 96/0 و برای عاملهای 12گانه از 83/0 تا 96/0 و ضرایب روایی همگرا بین عاملهای 12گانۀ این مقیاس و مقیاسِ کار- خانواده- تحصیل (زو و سونگ) در سطح آماری 001/0 >p معنادار بود؛ بنابراین، از مقیاس تعارضِ کار- خانواده- تحصیل میتوان بهعنوان یک ابزار پایا و روا در محیطهای پژوهشی و مشاورهای استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعارض؛ کار- خانواده- تحصیل؛ پایایی؛ روایی | ||
مراجع | ||
1.Allen, T. D., Herst, D. E. L., Bruck, C. S., & Sutton, M. (2000). Consequences associated with work-to-family conflict: A review and agenda for future research. Journal of Occupational Health Psychology, 5, 278-308. 2.Biggs, A., & Brough, P. (2005). Investigating the moderating influences of sex upon salience and work-family conflict. Equal Opportunities International, 24, 30–41. 3.Bruck, C. S., Allen, T. D., & Spector, P. E. (2002). The relation between work-family conflict and job satisfaction: A finer-grained analysis, Journal of Vocational Behavior, 60, 336-353. 4.Butler, A. B. (2007). Job characteristics and college performance and attitudes: A model of work-school conflict and facilitation. Journal of Applied Psychology, 92, 500–510. 5.Carlson, D. S., Kacmar, K. M., & Williams, L. J. (2000). Construction and initial validation of a multidimensional measure of work-family conflict. Journal of Vocational Behavior, 56, 249-276. 6.Chopur, Z. (2011). Work-family conflict: University Employees in Ankara. Master of Science thesis. Department of family and consumer sciences. Hacettepe University. Turkey. 7.Giancola, J. K., Grawitch, M. J., & Borchert, D. (2009). Dealing with the stress of college. Adult Education Quarterly, 59, 246-263. 8.Greenhaus, J. H., & Beutell, N. J. (1985). Sources of conflict between work and family roles. Academy of Management Review, 19, 76-88. 9.Hammer, L. B., Grigsby, T. D., & Woods, S. (1998). The conflicting demands of work, family and school among students at an urban University. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 132, 220–226. 10.Haslam, D., Filus, A., Morawska, A., Sanders, M. R., & Fletcher, R. (2015). The Work-Family Conflict Scale (WAFCS): Development and initial validation of a self-report measure of work-family conflict for use with parents. Child Psychiatry and Human Development, 46(3), 346-57. 11.Hennessy, K. D. (2007). Work-family balance: An exploration conflict and enrichment for women in a traditional occupation. Dissertation submitted to the faculty of the graduate school of the University of Maryland, College Park. 12.Hirsch, B., & Rapkin, B. (1986). Multiple roles, social networks and women's well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1237-1247. 13.Home, A. (1995). Do universities support multiple role women students? Proceedings of the 36th Annual Adult Education Research Conference. Edmonton: University of Alberta, 183-186. 14.Home, A. (1998). Predicting role conflict, overload, and contagion in adult women university students with families and jobs. Adult Education Quarterly, 48, 85-97. 15.Kirby, P. G; Biever, J. L; Martinez, I. G; Gomez, S. (2004). Returning to school: The impact on family and work. The Journal of Psychology, 38, 65-76. 16.Markel, K. S; & Frone, M. R. (1998). Job characteristics, work-school conflict, and school outcomes among adolescents: Testing a structural model. Journal of Applied Psychology, 83, 277–287. 17.Olson, K. J. (2014). Development and initial validation of a measure of work, family, and school conflict. Journal of Occupational Health Psychology, 19(1), 46–59. 18.Wirtz, P. W. (1988). Employment of adolescents while in high school: Employment intensity, Interference with schoolwork, and normative approval. Journal of Adolescent Research, 3, 97–105. 19.Xu, L., & Song, R. (2013). Development and validation of the work–family–school role conflicts and role-related social support scales among registered nurses with multiple roles. International Journal of Nursing Studies, 50, 1391–1398. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 621 |