تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,159 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,098,459 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,935,380 |
تعیین اثرگذاری مدیریت ابعاد بازارگرایی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی محصولات ارگانیک در ایران | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 11، دوره 10، شماره 35، خرداد 1396، صفحه 267-297 اصل مقاله (718.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2017.3304 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی داداشی1؛ محمود محمدیان ![]() | ||
1دانش آموخته دکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی و عضوهیات علمی بخش تحقیقات اقتصادی،اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی | ||
4استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبای | ||
چکیده | ||
کشاورزی ارگانیک هم در تأمین مواد غذایی و هم در رعایت استانداردهای زیست محیطی نقش عمدهای دارد. با توجه به خلاء تحقیقات استراتژی بازارگرایی در صنعت غذایی محصولات کشاورزی، استراتژی جامعی جهت توسعه بازارگرایی محصولات ارگانیک ایران وجود ندارد. لذا هدف اصلی از پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی ابعاد و مولفه های بازارگرایی محصولات ارگانیک و یافتن راه حلی جهت توسعه بازارگرایی محصولات ارگانیک، با توجه به محیط و بافت بومی ایران وپوشش خلأهای موجود در این زمینه است. روش تحقیق از لحاظ هدف تحقیق، توسعهای و از لحاظ استراتژی های تحقیق، ترکیبی است. جامعه آماری در مرحله روش تحقیق کیفی شامل مدیران شرکتهای تولید کننده محصولات ارگانیک، متخصصین صاحب تجربه و خبرگان حوزه بازاریابی و سیاستگذاری بودند که به روش نمونه گیری هدفمند، حجم نمونه گیری آن تا حد کفایت یا اشباع نظری ادامه یافت و نهایتاَ 15 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند و در مرحله روش تحقیق کمی نیز جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان واحد فروش و بازاریابی شرکتهای تولید محصولات غذائی با برند ارگانیک کشور به تعداد 180نفر بودند که تعداد نمونه طبق جدول مورگان، 118 نفر محاسبه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شدند. اطلاعات جمع آوری شده در مرحله کیفی به روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی از مدلسازی معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی با نرم افزار Spss و Pls مورد تحیل قرارگرفت. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین عوامل محیط درونی و بیرونی و بازارگرایی وجود دارد. از طرفی، بازارگرایی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بنگاه های تولید کننده محصولات ارگانیک دارد. همچنین، بازارگرایی به عنوان متغیر میانجی نقش مثبت و معناداری در میان عوامل درون سازمانی و عملکرد بنگاه ها ایفاء میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازارگرایی؛ محصولات ارگانیک؛ عملکرد؛ عوامل درون سازمانی؛ عوامل برون سازمان؛ ایران | ||
مراجع | ||
1-Ashjaei Nayer, M. (2013). Effect of market orientation on innovation in small enterprises in Ardabil Province. Ph.D. Dissertation, Allameh Tabataba'i University.(In Persian)
2-Burton,M.D.Rigby and T.Young (1997).Sustainable agriculture technologies: A quantitative analysis of adoption. paper presented at the agricultural economics society annual conference, edinburgh.
3-Burton,M.D.Rigby and T.Young (2003). Modeling the adoption of organic horticultural technology in the UK using duration analysis the australian journal of agricultural and resource economics, volume 47, number 1,pp,29-54(26)
4-Cheng, C.C. & Krumwiede, D. (2012). The role of service innovation in the market orientation- new service performance linkage. Technovation, 32(7-8): 487– 497.
5-Currie, G., Dingwall, R., Kitchener, M., Waring, J. (2012). Let’s dance: Organization studies, medical sociology and health policy. Social Science & Medicine, 74(3), 273-280.
6-Deshpande, R. and Farley, J. (1998), "Measuring Market Orientation: Generalization and Synthesis", Journal of Market Focused Management, 12 (2), 213-232.
7-Divandari, A., Nikoukar, G.H., Nahavandian, M., and Aghazadeh H. (2008). Market orientation and business performance in Iran. Business Management, 1 (1): 41.(In Persian)
8-Ferguson,S, weseen,s. and G.storey. (2005) research project on organic Agriculture. Department of Agricultural economics. university of saskatchewan.
9-Ferguson,S. (2004) The economics of vertical coordination in the organic wheat supply chain. A Thesis submitted to the college of Graduate studies and research in partial fukfillment of the requirements university of saskatchewan, saskatoon.
10-Glynn, M. A. (2006). Innovative genius: a framework for relating individual and organizational intelligences to innovation. The Academy of Management Review, 21(4), 1081-1111.
11-Hilman, Hand Kaliappen,N. (2014). Market Orientation Practices and Effectson Organizational Performance: Empirical Insight From Malaysian Hotel Industry, Insight From Malaysian Hotel Industry, SAGE Open, vol4.NO 4.
12-Jafari, A. (2004). The importance of varieties and investigating effective factors on their erosion (first section). Espehan Magazine, 5: 8-11. .(In Persian)
13-Jafari, A., Mahlooji, M., Solhi, M. & Davazdahemami, S. (2007). Foundation, principle and challenges of organic farming. Sustainable Agriculture Quarterly. (In Persian)
14-Joeliega, j. (2010). Internal and External Factors Affectin An Organization, nternal and External Factors that Affect the Four Functions of Management in an Organization.
15-Kazemi, M., and Vahed Chokadeh, S. (2005). Organizational civilized behavior. Proceedings of the National Conference of Conservation Ecology, Shahid Beheshti University. (In Persian)
16-Kohli A. K. and Jaworski B. J., 1990, "Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications", Journal of Marketing, 54, April: 1 – 18.
17-Macinnis,B. (2004) Transaction costs and organic Marketing: evidence from U.S. Organic produce farmers. Paper presented at the 2004 AAEA annual meeting, Denver CO.Marshall,A. (1999) Conversion to Organic farming in scotland and france.MSC-Thesis,Edinburgh.
18-Narver,John C; Slater,Stanley F.1990. “The Effects of a Market Orientation on Business Profitability”, Journal of Marketing, 54, 20-35.
19-Olavarrieta, S. & Friedmann, R. (2007). “Market Orientation, Knowledge-related Resources and Firm Performance”, Journal of Business Research, 61, 623-630
20-Pakdel, M.R., Nayebzadeh, S. & Dehghan Dehnavi, H. (2011). Investigation the effect of market orientation, innovation and customer loyalty on business performance (case study: POL clothing group). Journal of marketing management, 6(10): 1-26. (In Persian).
21-Rezaei Dolatabadi, H., and Khaef Elahi, A.A. (2006). A model to determine the impact of market orientation on business performance: A case of marketing activities in chemical industries. Modarress Oloume Ensani Quarterly, 10 (1): 131-161. (In Persian)
22-Rezapanah, M.R. (2010). Analysis of Organic Agriculture Strategic Document of Iran. Proceedings of Organic Agriculture Conference, Farhangestan-e Oloum, Mehr, Tehran, Iran. (In Persian)
23-Rus, C.L; Ranas, G & Baban, A. (2012), "An analysis of environmental changes, resources and performance: an internal police organization perspective", Procedia- social and Behavioral, vol. 33, pp. 727-731.
24-Sapprasert, k. (2008). Acknowledging Organisational innovation. Centre for Technology, Innovation and Culture (TIK), University of Oslo, Norway.
25-Shafeie, F., Rezvanfar, A., and Hosseini, H. (2008). A study on the communicational factors underpinning farmers’ attitudes towards the application soil conservation approaches (A case of Karkheh and Dez in Khuzestan). Jahad Journal, 15 (6): 22-23. (In Persian)
26-Soltan Mohammadi, M. (2009). Impact of market orientation on the performance of Iranian firms considering the adjusting role of environmental factors. Ph.D. Dissertation on Business Management, Allameh Tabataba'i University. (In Persian)
27-Taleghani,M.Gilaninia,S.Matloubtalab,S. (2013),Relationship between MarketOrientationculture and Business performance.Interdisciplnary Journal of contemporary Research in Bussiness. vol 5.No1.
28-Taylor, a., & Greve, H. (2006). Superman or the fantastic four? Knowledge combination and experience in innovative teams. Academy of Management Journal, 49, 23-40.
29-Tsiotsou, H. R. (2010). Delineating the effect of market orientation on services performance: a component-wise approach. Journal of The Service Industries, 30 (3): 375-403.
30-Wu SI, Liu SY (2010). The performance measurement perspectives and causal relationship for ISO-certified companies A case of opto-electronic industry. International Journal of Quality & Reliablity Management 27 (1): 27-47.
31-Yauch, Ch. (2010), "Measuring agility as a performance autcome", Journal of Manufacturing Technology Management, vol. 22, NO.3, pp.384-404.
32-Zhao, Y., & Cavusgil, S. T. (2006). The effect of supplier's market orientation on manufacturer's trust. Industrial Marketing Management, 35(4), 405–414. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,081 |