تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 735 |
تعداد مقالات | 7,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,585,012 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,938,126 |
طراحی و تبیین الگوی صادرات پایدار شرکت های کاشی و سرامیک (موردمطالعه: شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 9، دوره 12، شماره 45، آذر 1398، صفحه 211-235 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2019.29969.4570 | ||
نویسندگان | ||
غلامحسین خورشیدی1؛ سلمان عیوضی نژاد* 2؛ مونا بیات3 | ||
1دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران | ||
2دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. | ||
3دانشجوی ارشد ،مدیریت بازرگانی، پردیس دانشگاه شهید بهشتی، تهران. | ||
چکیده | ||
صنعت کاشی و سرامیک ایران در زمره بزرگترین صنایع صادراتی کشور و دارای ظرفیتهای بالایی جهت توسعه صادرات است. به دلیل ورود کشورهای نوظهور در صنعت کاشی و سرامیک، رقابت صادراتی برای تولیدکنندگان ایران چالشبرانگیزتر از قبل شده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارائه الگوی عوامل مؤثر بر صادرات پایدار شرکتهای کاشی و سرامیک است. از روش پژوهش کمی-کیفی جهت جمعآوری دادهها استفادهشده است. در مرحله اول با انجام مصاحبه عمیق باده نفر از خبرگان کاشی و سرامیک، سه بعد اصلی قابلیتهای صادراتی، قابلیتهای بازاریابی و عوامل بینالملل در قالب 14 بعد فرعی شناسایی شد. در مرحله دوم از پرسشنامه 55 سؤالی در نمونهای 134 نفرِ با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل نیروهای فروش، پژوهش و توسعه، صادرات و بازاریابی شرکتهای عضو سازمان بورس و اوراق بهادار است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 وAMOS انجام شد. نتایج نشان میدهد که سه عامل قابلیت صادراتی ، عوامل بینالملل و قابلیتهای سازمانی به ترتیب دارای بیشترین تا کمترین تأثیر بر صادرات پایدار هستند . همچنین در بین ابعاد مربوط به قابلیتهای صادراتی شاخص تنوع و از قابلیتهای سازمانی،کیفیت و در بین شاخصهای مربوط به عوامل بینالملل بعد تحریم بیشترین تأثیرگذاری رادارند. | ||
کلیدواژهها | ||
صادرات پایدار؛ قابلیتهای صادراتی؛ قابلیتهای سازمانی؛ عوامل بینالملل | ||
مراجع | ||
1-Acheampong, G., & Dana, L. P. (2017). Liability of Foreignness in FastExpanding Markets: Evidence from Ghana. Thunderbird International Business Review, 59(1), 51-61.
2-Acikdilli,G(2013) The Effect of Marketing Capabilities and Export Market Orientation on Export Performance,Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Bussines, 5(6), 30-59.
3-Baldauf, A., Cravens, D. W., & Wagner, U. (2000). Examining determinants of export performance in small open economies. Journal of World Business, 35(1), 61-79.
4-Belloc, M., & Di Maio, M. (2011). Survey of the literature on successful strategies and practices for export promotion by developing countries. International Growth Centre, Working Paper 11/0248
5-Beleska-Spasova, E. (2014). DETERMINANTS AND MEASURES OF EXPORT PERFORMANCE – COMPREHENSIVE LITERATURE REVIEW. JCEBI, Vol.1, 63 - 74..
6-Beleska-Spasova, E., Glaister, K. W., & Stride, C. (2012). Resource determinants of strategy and performance: The case of British exporters.Journal of World business, 47(4), 635-647.
7-Brodrechtova, Y. (2008). Determinants of export marketing strategies of forest products companies in the context of transition the case of Slovakia. Forest Policy and Economics, 10, 450-459.
8-Boso, N., Cadogan, J. W., & Story, V. M. (2013). Entrepreneurial orientation and market orientation as drivers of product innovation success: A study of exporters from a developing economy. International Small Business Journal, 31(1), 57-81.
9-Customs of the Islamic Republic of Iran, (2014).
10-Köksal, M & Kettaneh, T (2011). Export problems experienced by high- and low-performing manufacturing companies: A comparative study, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 23, Iss: 1, pp. 108 – 126.
11-Daniel M Quaye, Kwame Ntim Sekyere& George Acheampong,(2017). Export promotion programmes and export performance: a study of selected SMEs in the manufacturing sector of Ghana , ", Review of International Business and Strategy.
12-Hinson, R. and Sorensen, O. (2013), “E-business and small Ghanaian exporters: Preliminary micro firm explorations in the light of a digital divide”, Online Information Review, Vol. 30 No. 2, pp. 116–138.
13-Godwin Mwesigye, A (2010) Export Market Oriantation, Firm Innovation and Firms Export Performance. Thesis, http://scholar.google.com/scholar?q =Godwin+Mwesigye&btnG=&hl=en&as_sdt=0%2C5
14-Lages, L. F., & Montgomery, D. B. (2004). Export performance as an antecedent of export commitment and marketing strategy adaptation: Evidence from small and medium-sized exporters. European Journal of Marketing, 38(9/10), 1186–1214.
15-Lages, L. F., Silva, G., and Styles, C. (2009). Relationship capabilities, product quality, and innovation as determinants of export performance. Journal of International Marketing, 17(4), 47–70.
16-Lages, L.F., Jap, S., and Griffith, D.A. (2008). The role of past performance in export ventures: A shortterm reactive approach. Journal of International Business Studies, 39(2), 304–325.
17-Lehrer, M., & Celo, S. (2017). Boundary-spanning and boundary-buffering in global markets: a German perspective on the internationalization of family firms. Review of International Business and Strategy, 27(2) 58-67.
18-Leonidou, L.C. (1998). Organizational determinants of exporting: conceptual, methodological, and empirical insights. Management International Review, 38 (1), 7-52.
19-Lim, J. S., Sharkey, T. W., & Heinrichs, J. H. (2006). Strategic impact of new product development on export involvement. European Journal of Marketing, 40(1/2), 44-60.
20-Kuppusamy,J. & Anantharaman, R. (2012). The Link between Export Performance and Export Development: Does Managements’ Motivation Play a Role?. (2012), Article ID 645053, 11 pages
21-Masiero, G., Ogasavara, M. H., & Risso, M. L. (2017). Going Global in Groups: A Relevant Market Entry Strategy?. Review of International Business and Strategy, 27(1) 78-89.
22-Mavrogiannis, M et al (2008). Assessing export performance in the Greek food and beverage industry: An integrated structural equation model approach, British Food Journal, Vol. 110, Iss: 7, pp. 638 – 654.
23-Mbaga, M et al (2011). A comparative study of dates export supply chain performance: the case of Oman and Tunisia, Benchmarking: An International Journal, Vol. 18, Iss: 3, pp. 386 – 408.
24-MOvaghar Moghaddam, F & Abdul Hamid, A (2013) Marketing Capability and Export Performance: Evidence from Iranian Petrochemical Firms, International Journal of Business and Marketing Vol. 1.
25-Musibau Adetunji Babatunde(2018), Determinants of Export Performance in Developing Countries. 19(2), 187-204.
26-Navarro, A., Acedo, F. J., Losada, F., & Ruzo, E. (2011). Integrated model of export activity: Analysis of heterogeneity in managers' orientations and perceptions on strategic marketing management in foreign markets. The Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 187-204.
27-Navarro, A., Losada, F., Ruzo, E., & Díez, J. A. (2010). Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance. Journal of world business, 45(1), 49-58.
28-Nazar, M. S., & Saleem, H. M. N. (2011). Firm-level determinants of export performance. International Business & Economics Research Journal (IBER),8(2). 23-38.
29-Nazari, J. A., Herremans, I. M., Isaac, R. G., Manassian, A., & Kline, T. J. (2011). Organizational culture, climate and IC: an interaction analysis. Journal of Intellectual Capital, 12(2), 224-248.
30-Nemkova, E., Souchon, & Hughes, P. (2012). Export decision-making orientation: an exploratory study.International Marketing Review, 29, 349-78.
31-Newsletter of Ceramic and Tile association for Iran (2014).
32-Papadopoulos, N., & Martín Martín, O. (2010). Toward a model of the relationship between internationalization and export performance. International Business Review, 19(4), 388-406.
33-Parand, F. (2010). Iranian Stone Export to Ukraine: Problems and Barriers. Petroleum-Gas University of Ploiesti Bulletin, Economic Sciences Series, 62(2), 43-56.
34-Salvador Gil Pareja & Rafael Llorca Vivero(2004). Measuring the Market Power in the Ceramic Tile Industry: An International Comparison, Review of World Economics 2004, Vol. 140 (1).
35-Shakouri, B (2013), Presenting Pattern for Export Performance of Decorative Stones (Chinese Market), PhD Thesis, Shahid Beheshti University, Faculty of Management and Accounting(In Persian).
36-Tan, Q., & Sousa, C. (2015). Leveraging marketing capabilities into competitive advantage and export performance. International Marketing Review Vol. 32 No. 1, 78-102.
37-Theingi, & Purchase, S. (2011). How exporters and intermediaries resources influence export performance. Ausralasian marketing journal, 100-107.
38-Taheri, M. (2014).Design and determine the Strategic Success Model to Export for Petroleum Products "Bitumen, PhD Thesis, Shahid Beheshti University, Faculty of Management and Accounting(In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 589 |