تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 483 |
تعداد مقالات | 5,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,330,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,935,755 |
ارائه مدلی به منظور ارتقای شایستگیهای حرفهای مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 10، دوره 13، شماره 49، پاییز 1399، صفحه 243-268 اصل مقاله (1.02 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2020.32519.4902 | ||
نویسندگان | ||
محمد فتحی1؛ سعید علیزاده* 2؛ افسانه زمانی مقدم3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، تهران، ایران | ||
3دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ارتقای دانش و شایستگی نیروی انسانی هر کشور مشروط به ارتقای دانش و شایستگی مدرسان دانشگاه است و عملکرد مدرس و مدیر دانشگاه نیز از کاربرد مجموعهای بزرگ از مهارتها و شایستگیها نشأت میگیرد. در همین راستا ارائه مدلی به منظور ارتقاء شایستگیهای حرفهای مدرسان دانشگاه جامع علمی– کاربردی در این پژوهش مد نظر قرار گرفته است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع کمی میباشد. از روش تحلیل استنباطی و توصیف دادهها و استفاده از تحلیل عاملی(اکتشافی و تاییدی)، برای تحلیل دادههای پرسشنامه و ارائه نتایج استفاده شد.با توجه به تایید سوالات توسط خبرگان، روایی محتوای پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است.جامعه آماری به تعداد 54،000 نفر و حجم نمونه391 نفر از مدرسان دانشگاه جامع علمی– کاربردی کشور بود.برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شدضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه شایستگیهای حرفهای مدرسان 98% می باشد که ابزار استفاده شده از پایایی مطلوبی برخوردار است. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، از طریق نرمافزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. عوامل مورد آزمون عبارتند از: برنامهریزی، رهبری، سازماندهی، مدیریت کلاس درس، انگیزش، خلاقیت و نوآوری، خودمدیریتی، سازگاری، ارتباطی، هماهنگی تعاملی. این عوامل ومولفهها در پرسشنامه به ارزیابی گذاشته شد و با استفاده از تحلیل عاملی، بارهای عاملی را بررسی کرد. بارعاملی مولفه «هماهنگی تعاملی» کمتر از 0.3 بود، از مسیر تحلیل حذف و مولفههای باقیمانده، تحت عنوان مولفههای مدل شایستگیهای حرفهای مدرسان دانشگاه علمی- کاربردی مورد پذیرش قرار گرفت. ارتقای دانش و شایستگی نیروی انسانی هر کشور مشروط به ارتقای دانش و شایستگی مدرسان دانشگاه است و عملکرد مدرس و مدیر دانشگاه نیز از کاربرد مجموعهای بزرگ از مهارتها و شایستگیها نشأت میگیرد. در همین راستا ارائه مدلی به منظور ارتقاء شایستگیهای حرفهای مدرسان دانشگاه جامع علمی– کاربردی در این پژوهش مد نظر قرار گرفته است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع کمی میباشد. از روش تحلیل استنباطی و توصیف دادهها و استفاده از تحلیل عاملی(اکتشافی و تاییدی)، برای تحلیل دادههای پرسشنامه و ارائه نتایج استفاده شد.با توجه به تایید سوالات توسط خبرگان، روایی محتوای پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است.جامعه آماری به تعداد 54،000 نفر و حجم نمونه391 نفر از مدرسان دانشگاه جامع علمی– کاربردی کشور بود.برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران[1] استفاده شدضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه شایستگیهای حرفهای مدرسان 98% می باشد که ابزار استفاده شده از پایایی مطلوبی برخوردار است. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، از طریق نرمافزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. عوامل مورد آزمون عبارتند از: برنامهریزی، رهبری، سازماندهی، مدیریت کلاس درس، انگیزش، خلاقیت و نوآوری، خودمدیریتی، سازگاری، ارتباطی، هماهنگی تعاملی. این عوامل ومولفهها در پرسشنامه به ارزیابی گذاشته شد و با استفاده از تحلیل عاملی، بارهای عاملی را بررسی کرد. بارعاملی مولفه «هماهنگی تعاملی» کمتر از 0.3 بود، از مسیر تحلیل حذف و مولفههای باقیمانده، تحت عنوان مولفههای مدل شایستگیهای حرفهای مدرسان دانشگاه علمی- کاربردی مورد پذیرش قرار گرفت. [1]-Cochran formula | ||
کلیدواژهها | ||
ارتقای شایستگیهای حرفهای؛ شایستگیهای حرفهای مدرسان؛ دانشگاه جامع علمی- کاربردی؛ مدرسان دانشگاه جامع علمی- کاربردی | ||
مراجع | ||
1-AACU. (2015). The leap challenge. Education for a world of unscripted problems. Washington, D.C.: Association of American Colleges and Universities.
2-Aghababaei Dehaghani, Z., Ghadamifar, H. & Torabi, R. (2014). Investigation competency effects of information systems on management information systems (MIS) based on garner model (Case Study: Melli Banks of Borojen Township). Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences (Online)k. 4(3), 1236-1244. Available at: www.cibtech.org/sp.ed/jls/2014/03/ jls.htm (In Persian)
3-Alake-Tuenter, E., Biemans, H.J.A., Tobi, H., Wals, A., Oosterheert, I. & Mulder, M. (2012). Inquiry-based science education competencies of primary school teachers: A literature study and critical review of the American National Science Education Standards, International Journal of Science Education, 34, (17), pp. 2609-2640.
4-Baggen, Y., Kampen, J.K., Naia, A., Biemans, H.J.A., Lans, T., & Mulder, M. (2017). Development and Application of the Opportunity Identification Competence Assessment Test (OICAT) in Higher Education. Innovations in Education and Teaching International. doi:10.1080/14703297.2017.1348962
5-Blaskovaa, M, Blaskoa, R. & Ikovaa, A.K. (2014). Competences and competence model of university teachers. Social and Behavioral Sciences, 159, 457 – 467.
6-Blaskova, M, Blasko, R. Matuskab, E. & Szyrockac, J.R. (2015). Development of key competences of university Teachers and Managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 182, 187 – 196. Retrieved June 28, 2015 fromhttp://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281503030X
7-Diep, P. C., & Hartmann, M. (2016). Green Skills in Vocational Teacher Education – a model of pedagogical competence for a world of sustainable development. TVET@Asia, (6), 1–19. http://doi.org/10.1002/ISSN
8-Du Chatenier, E., Verstegen, J., Biemans, H., Mulder, M., & Omta, O. (2010). Identification of competencies for professionals working in open innovation teams. R&D Management, 40 (3), pp. 271–280.
9-Farzaneh, M., Pour Karimi, J., & Ezzati, M. (2015). "Investigating the Relationship between Professional Qualifications and Psychological Ability of Secondary School Teachers in Shirvan". Research in School and Virtual Learning, Second Year, Vol. 8: pp. 88-69 (In Persian)
10-Gerd, M. (2019) El futuro de la educación superior vocacional dados los desarrollos emergentes en Irán y el mundo, El Futuro de Investigación de Educación Superior de Irán, Panel vigésimo cuarto, Instituto de Investigación y Planificación de la Educación Superior (In Persian)
11-Hashemi, Seyyed Ahmad-Machanchi, Ali Asghar y Mohammad Khani, Kamran. (2016) Presentación de un modelo para evaluar las competencias del profesorado en el sistema universitario islámico Azad (Estudio de caso: Unidades de la Universidad Islámica Azad de la provincia de Fars) Nuevo enfoque en la gestión Educativo, séptimo año, n. ° 4, consecutivo 28(In Persian)
12-Hoidn, S. & Kärkkäinen, K. (2014). Promoting Skills for Innovation in Higher Education: A Literature Review on the Effectiveness of Problembased Learning and of Teaching Behaviours. OECD Education Working Papers, No. 100. OECD Publishing. (online) [cit. 2014-01-31]. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/5k3tsj67l226-en
13-Integrated Classification of Business and Jobs at the Comprehensive University of Applied Science (2019) First Edition, P. 1 www.uast.ac.ir (In Persian)
14-Ismail, A., Hassan, R., Abu Bakar, A., Hussin, H., Mat Hanafiah, M.A. & Asary, L. H. (2018) The Development Of Tvet Educator Competenctes For Quality Educator.Received. March 17, 2018; Accepted June 25, 2018
15-Jalili, M., Nick Nam, H. (2014) "Evaluación de la competencia de los docentes y el estado de la competencia desde el punto de vista de los estudiantes y comparación con la conveniencia de los puntos de vista de los expertos en el curso de física de la escuela secundaria del cuarto trimestre de la ciudad de Qods". Curriculum Research, Vol. 13 (40): 138-129 (In Persian)
16-Lena C. Müller-Frommeyera *, Stephanie C. Aymansa, Carina Bargmanna, Simone Kauffelda, Christoph Herrmannb. (2017) Introducción de modelos de competencias como una herramienta para el desarrollo de competencias holísticas en fábricas de aprendizaje: desafíos, ejemplo y aplicación futura. Séptima Conferencia sobre Fábricas de Aprendizaje, CLF
17-Milner, R.j., Gusic, M.E. & Thorndyke, L.E. (2011). Perspective: toward a competency framework for faculty. Academic Medicine, 86(10), 1204-1205
18-Ministry of Science, Research and Technology (2019) Transformation of University and Institute of Technology and Technology Cooperation with Society and Industry, website: industry.msrt.ir (In Persian) 19-Mulder, M. (2016). Competence for life. A review of developments and perspective for the future. Wageningen: Wageningen University.
20-Mulder, M. (2017b). Competence Theory and Research: A Synthesis. Mulder. M. (Ed.) (2017). Competence-Based Vocational and Professional Education. Bridging the Worlds of Work and Education. Cham, Switzerland: Springer, 1071-1106.
21-Mulder, M (2014). conceptions of professional competence.in s.Billett.harteis In s. Billett,c. Harteis,& H.Gruber(Eds),international handbook onresearch intoprofessional and practice-based learning(pp.107-138). Dordrecht: springer
22-Nasiri, F. Abdul Maleki, C. (2014). "Un análisis de las competencias profesionales de los docentes para explicar la autodirección en el aprendizaje delos estudiantes". Research in Education, Volumen 1, Número 1: 75-67(In Persian)
23-Nazarezadeh Zare, M. (2016) Diseño y explicación del patrón de competencia de los miembros de la facultad de la Universidad de Teherán con énfasis en las interacciones internacionales, supervisores, Javad, Pour Karimi y Khodayar Abili, profesor asesor, Alamreza Zaker Salehi, Facultad de Psicología y Ciencia Universidad de Teherán, tesis doctoral en gestión de la educación superior. (In Persian)
24-Noroozi, O., Kirschner, P.A., Biemans, H.J.A., & Mulder, M. (2017). Pr omoting Argumentation Competence: Extending from First- to Second-Order Scaffolding. Educational Psychology Review. DOI 10.1007/s10648017-9400-z
25-Omid, M.H. (2019). Higher Education Newsletter, No. 7 p.32 (In Persian)
26-Osagie, E., Wesselink, R., Blok, V., Lans, T., & Mulder, M. (2014). Individual competencies for corporate social responsibility: A literature and practice perspective. Journal of Business Ethics. doi:10.1007/s10551-0142469-0.
27-Pefianco, E.C. (2009). Competency standards for 21st century teachers in southeast Asia. 12th Unesco-Apeid International Conference the Impact exhibition & convention centre (p.1-5), 26 March, Bangkok, Thailand. Retrieved June 11, 2015
28-Qiuyan, T. & Qin, H. (2009). Analysis on the competency model of the lecturers in the application oriented university. Retrieved June 16, 2016 from: http://www.seiofbluemountain.com/upload/product/200909/2009jyhy04a51.pdf
29-Salehi Omran, I. (2019) El futuro de la educación superior vocacional dados los desarrollos emergentes en Irán y el mundo, El Futuro de Investigación de Educación Superior de Irán, Panel vigésimo cuarto, Instituto de Investigación y Planificación de la Educación Superior (In Persian)
30-Sangari, N. (2017). Desarrollo de un modelo de modelo de competencia central de miembros de la facultad de la Universidad Islámica (Estudio de caso de la Universidad Al-Zahra) Gestión en la Universidad Islámica 13, sexto año, N ° 1(In Persian)
31-Salimi, G., Heidari, E., & Keshavarzi, F. (2015) "Competencias de los miembros académicos para cumplir la misión académica, reflexionando sobre las percepciones y expectativas de los estudiantes de doctorado" Journal of Innovation and Value Creation, Vol 7: 85-103 (In Persian)
32-Vikram Singh Chouhan & Sandeep Srivastava. (2014) Understanding Competencies and Competency Modeling ― A Literature Survey IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM) e-ISSN: 2278-487X, p-ISSN: 2319-7668. Volume 16, Issue 1. Ver. I (Jan. 2014), PP 14-22 www.iosrjournals.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |