تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 557 |
تعداد مقالات | 5,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,024,865 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,394,035 |
رابطهی ساختار هدفی کلاس با درگیری تحصیلی و سازگاری اجتماعی با تأکید بر نقش واسطهای اهداف پیشرفت اجتماعی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 43، مهر 1400، صفحه 194-172 اصل مقاله (596.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6527 | ||
نویسندگان | ||
سپیده الله یاری1؛ افسانه مرزیه ![]() | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
3استادیار فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی ساختار هدفی کلاس با درگیری تحصیلی و سازگاری اجتماعی با تأکید بر نقش واسطهای اهداف پیشرفت اجتماعی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه یازدهم شهر بیرجند در سالتحصیلی 98-1397 بود بر اساس جدول مورگان 318 نفر از طریق روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهی ساختار ادراک شده کلاس درس میدلی، کاپلان، میدلتون و مینیر (1988)، پرسشنامهی درگیری تحصیلی ریو (2013)، پرسشنامهی سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993) و پرسشنامهی اهداف پیشرفت اجتماعی ریان و هاپکینز (2003) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به وسیله نرمافزار Smart PLS3 انجام شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که ساختار هدفی بر درگیری تحصیلی و سازگاری اجتماعی تأثیر معناداری دارد (01/0P<)؛ و همچنین ساختار هدفی بر درگیری تحصیلی و سازگاری اجتماعی از طریق اهداف پیشرفت اجتماعی تأثیر غیرمستقیم دارد (01/0P<). به طور کلّی، یافته های این پژوهش بیانگر اهمیت توجه به نقش ساختار هدفی کلاس و اهداف پیشرفت اجتماعی در افزایش درگیری تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آزمون بود. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار هدفی کلاس؛ درگیری تحصیلی؛ سازگاری اجتماعی؛ اهداف پیشرفت اجتماعی | ||
مراجع | ||
افروز، حمیدرضا، اژهای، جواد، حجازی، الهه، مقدمزاده، علی (1398). درگیری تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی ایرانی: یک مطالعه کیفی، مجله علمی پژوهشی روانشناسی، 23(4)، 371-354.
باقرزاده نیمچاهی، صفورا، حسینی طبقدهی، سیدهلیلا، حافظیان، مریم (1397). رابطهی خودآگاهی و یادگیری خودتنظیمی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر دوره متوسطه، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(30)، 50-29.
بدری گرگری، رحیم، قرهآغاجی، سعید (1394). نقش خودکارآمدی، ارزش تکلیف و جهتگیری هدف در پیشبینی هیجانهای تحصیلی ریاضی، فصلنامه آموزش پژوهی، 1(2)، 25-1.
پیوستهگر، مهرانگیز، محرمزاده، سوری (1395). مقایسه سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کاربر اینترنت و غیر کاربر اینترنت، فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6(3)، 145-131.
حجازی، الهه، رستگار، احمد، غلامعلی لواسانی، مسعود، قربان جهرمی، رضا (1388). باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی: نقش اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی، پژوهشهای روانشناختی، 12(23)، 46-25.
حکمی، سارا، شکری، امید (1394). رابطهی بین جهتگیریهای هدف پیشرفت و بهزیستی تحصیلی: الگوی اثرات میانجیگر هیجانات پیشرفت. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5(11)، 65-31.
رضایی، اکبر، بهادری خسروشاهی، جعفر (1399). نقش نظریههای ضمنی هوش، حمایت از خودمختاری و باورهای معرفتشناختی در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجویان، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 13(1)، 42-33.
سلطانیزاده، محمد، حسینی، فاطمه، کاظمی زهرانی، حمید (1400). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان دارای اضطراب امتحان، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(41)، 39-17.
سلیمی، جمال، بارخدا، سیدجمال، محمدیان شریف، کویستان (1393). بررسی رابطهی بین انگیزش تحصیلی و اهداف پیشرفت اجتماعی با تعللورزی تحصیلی در دانشآموزان، پژوهشهای مشاوره، 13(50)، 101-79.
شهابی، سمیرا، جدیدی، هوشنگ، یاراحمدی، یحیی (1400). تدوین مدل علی هیجانهای تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت با نقش واسطهای خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف، 18(42)، 178-156.
طهرانی، معصومه، صالح صدقپور، بهرام، ابراهیم دماوندی، مجید (1399). مدلیابی رابطهی ادراک ساختار هدفی کلاس و تابآوری تحصیلی با میانجیگری انگیزش تحصیلی، فصلنامه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت، 36(4)، 90-71.
علیزاده، امیر، رضایی، اکبر، محمدزاده، علی (1400). رابطهی ساختار کلاس درس با مشارکت فعال دانشجویان در دانشگاه: نقش میانجیگری حودکارآمدی تحصیلی، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(41)، 135-117.
غلامپور، میثم، پورشافعی، هادی و قرآنی سیرجانی، سیما (1398). رابطهی خوشبینی و درگیری تحصیلی با نقش میانجیگری امید به آینده دانشآموزان پیشدانشگاهی. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(5)، 88-79.
فتاحی، امید، جدیدی، هوشنگ، احمدیان، حمزه، مرادی، امید (1400). اثربخشی بسته آموزشی تابآوری تحصیلی، دلبستگی به مدرسه، خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(43)، 84-63.
فرید، ابوالفضل (1396). نقش خودناتوانسازی تحصیلی، رفتارهای ایذایی و ادارک از ساختار هدفی کلاس در تقلب تحصیلی دانشجویان داروسازی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17(30)، 297-288.
قربانیان، الهام، محمدلو، هادی، خانبانی، مهدی، یوسفیکیا، مجتبی (1395). پیشبینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی بر اساس سبکهای دلبستگی در دانشآموزان دختر 12-10 ساله دوره ابتدایی شهر تهران، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 17(1)، 106-99.
کارشکی، حسین، بهمنآبادی، سمیه، بلوچزاده، فاطمه (1392). تعیین نقش اهداف پیشرفت در میانجیگری رابطهی ساختار ارزشیابی کلاسی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه توصیفی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(2)، 133-123.
میری رستمی، سیده عاطفه (1399). رابطهی سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در دانشآموزان ابتدایی مقطع چهارم شهرستان بهشهر. فصلنامه ایدههای نوین روانشناسی، ۶ (۱۰)، ۸-1.
نجاری، مسعود، جدیدی، هوشنگ، مرادی، امید، کریمی، کیومرث (1397). تدوین برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی و اثربخشی آن بر میزان قلدری دانشآموزان پسر، پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 8(29)، 58-43.
یوسفی، سمیه، مصرآبادی، جواد (1398). رابطهی جهتگیری هدف و پیشرفت تحصیلی: یک پژوهش فراتحلیلی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(51)، 94-71.
Ames.J, Archer (1998). Achievement goals in the Classroom: student learning processes. Jurnal of Educational Psychology, 99(3): 411-438.
Bachem, R. & Casey, P. (2018). Adjustment disorder: a diagnosis whose time has come. Journal of Affective Disorders, 227(2), 243-253.
Cetin-Dindar, A. (2016). Student motivation in constructivist learning environment. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(2), 233-247.
Hall, G. E. & DiPerna, J. C. (2017). Childhood social skills as predictors of middle school academic adjustment. The Journal of Early Adolescence, 37(6), 825 -851.
Hicks, L (1997). Academic motivation and peer relationship- how do they mix in adolescent world? Miaddle School Journal, 28, PP 18-2.
Kaplan, A. & Maehr, M, L. (2007). The contributions and prospects of goal orientation theory. Educational Psychology Review, 19(2), 141-184.
Kronborg, L. Cornejo-Araya, CA. (2018). Gifted educational provisions for gifted and highly able students in Victorian schools, Australia. Universitas Psychologica, 5, 17(5), 1-4.
Lerdpornkulrat, T. Koul, R. & Poondej, C. (2018). Relationship between perceptions of classroom climate and institutional goal structures and student motivation, engagement and intention to persist in college, Journal of Further and Higher Education, 42(1), 102-115.
Lyke, Jennifer A and Kelaher Young, Allison, J. (2006). Cognition in Context: students' Perceptions of Classroom Goal structures and Reported Cognitive Strategy Use in the College Classroom.
Markus, P. Rossell, S. Valentina, T. Maureen, M. and Alan, H. (2021). Academic engagement: A review of the literature 2011-2019. Research Policy, 50(1), 104-114.
Menaga, S. & Chandrasekaran, V. (2015). A study on adjustment of college students. Scholarly research journal for interdisciplinary studies, 3(16), 2622-2629.
Midgley.c. Kaplan, A. middleton, m.& meaner. m. I. (1998) the development and valida tion of acales assessing student's achievement goal arienta tion. Contemporary Educational Psychology. 23, 113-131.
Murayama, K, & Elliot, A. J. (2009). The joint influence of personal achievement goals and Classroom goal structures on achievement-relevant.
Neal, D (2017). Academic resilience and caring adults: The experiences of former foster youth, Children and Youth Services Review, 79(15): 242-248.
Ryan, A.M. & Hopkins, N.B. (2003). Achievement goals in the social domain. Chicago: University of Illinois, Urbana- Champaign, Unpulished manuscript.
Schenke, K. (2018). From structure to process: Do students' own construction of their classroom drive their learning? Learning and Individual Differences, 62, 36–48.
Scott, M. D. Hauenstein, N. M. & Coyle, P. T. (2015). Construct validity of measures of goal orientation in the approach–avoidance network. Learning and Individual Differences, 38(2), 151-157.
Senko, C. & Hulleman, C. S. (2013). The role of goal attainment expectancies in achievement goal pursuit. Journal of Educational Psychology, 105(2), 504-521.
Shim, S. Kiefer, S. & Wang, C. (2013). Help- seeking among peers: The rol of goal structure and peer climate. The Journal of Educational Research, 106(4), 290-300.
Theresa, C. (2017). Influencing Optimum Health for Nurses. Short communication AORN Journal, 105(2), 228-231.
Uçar, M.F, & Sungur, S. (2017). The role of perceived classroom goal structures, self-efficacy, and engagement in student science achievement, Journal Research in Science & Technological Education, 35, 149-168.
Verdugo, L. & Sánchez-Sandoval, Y. (2020). Psychological and Social Adjustment as Antecedents of High School Students’ Future Expectations. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools.10(2), 1-15.
Viorel, MIH, Codruta, MIH & viorel, D. (2015). Achievement Goals and Behavioral and Emotional Engagement as Precursors of Academic Adjusting. International conference Education, Reflection, Development, ERD 2015, 4-3 July 2015, Cluj-Napoca, Romania.
Zhao, L. Xie, Y. Wang, J. Xu, X. (2015). A performance assessment and adjustment program for air quality monitoring networks in Shanghai. Atmospheric Environment, 122(3), 382-392. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 129 |