تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 587 |
تعداد مقالات | 6,018 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,819,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,819,438 |
بررسی اثربخشی درمان چندوجهی لازاروس بر عزت نفس و سازشیافتگی کودکان با اختلال اضطراب جدایی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 46، شهریور 1401، صفحه 99-85 اصل مقاله (818.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6756 | ||
نویسندگان | ||
بهاره میرزاده![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس بر عزت نفس و سازشیافتگی کودکان با اختلال اضطراب جدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلال اضطراب جدایی مراجعهکننده به بیمارستان ابن سینای مشهد در سال 1397 بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 16 نفر از آنها انتخاب شد و سپس به شیوه ی تخصیص تصادفی افراد به دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه (8 نفر) گمارده شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه های عزت نفس روزنبرگ (1965)، پرسشنامۀ اضطراب اسپنس (1997) و پرسشنامه سازشیافتگی دانش آموزان سینها و سینگ (1993) پاسخ دادند، برای گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای درمان چند وجهی لازاروس اجرا شد درحالی که گروه کنترل در این مدت مداخلهای دریافت نکردند. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد، درمان چند وجهی لازاروس باعث افزایش عزت نفس و سازشیافتگی کودکان با اختلال اضطراب جدایی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.بر این اساس می توان نتیجه گرفت درمان چندوجهی لازاروس با تکیه بر 7 بعد مختلف و تاثیرگذاری بر آن، میتواند روشی موثر در درمان اختلال اضطراب جدایی و بالا رفتن عزت نفس و سازشیافتگی در این کودکان شود. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان چندوجهی لازاروس؛ اختلال اضطراب جدایی؛ سازشیافتگی؛ عزت نفس | ||
مراجع | ||
انجمن روانپزشکی آمریکا. (1399). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی DSM-5. ترجمه رضاعی، فرزین، فخرایی، علی، فرمند، آتوسا،نیلوفری، علی، هاشمی آذر، ژانت و شاملو، فرهاد. تهران: ارجمند.
بردی اوزونی دوجی، رحمان. فرحبخش، کیومرث . اسمعیلی، معصومه و کاظمی، فرنگیس . (1394). تاثیر درمان طرح واره ی همسران در تغییر طرح واره های سازش نایافته ی نخستین و کاهش گرایش به طلاق. دوره 20، شماره 1، 36-60.
بیابانگرد, اسماعیل. (1381). اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس، عقلانی-عاطفی الیس و آرامسازی بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. شماره 8، دوره3 ، 36-42.
پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جان. (1395). نظریه های روان درمانی (نظام های روان درمانی): تحلیل میان نظری. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: روان.
جهانبخشیان، نیره و زندی پور، طیبه. (1390). بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد چندوجهی لازاروس با بیماران ام.اس بر بهبود سلامت روان و تقویت حمایت اجتماعی بیماران. مطالعات روانشناختی. شماره 7، دوره 2، 65-84.
خادمی، علی. کتیبایی، ژیلا و دلاور، علی. (1388). رابطه تحول اخلاقی و سازشیافتگی در دانشآموزان دبیرستان عجبشیر. فضلنامه روانشناسی. شماره 1، دوره 51، 246-257.
خدایاری فرد، محمد. حجازی، الهه. غلامعلی لواسانی، مسعود و عظیمی، زینب. (1396). اثر تقویت بازنماییهای حافظه بر حرمت خود در افراد دارای اضطراب امتحان: یک مطالعه مقدماتی. مجله روانشناسی شناختی. شماره 5، دوره 1، 41-50.
خیرخواه، معصومه. مکاری، هدی. نیسانی سامانی، لیلا و حسینی، آغافاطمه. (1392). ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان. نشریه پرستاری ایران. شماره 83، دوره 26، ۱۹-۲۹.
دادستان، پریرخ. دباغی زاده، محمود و ساعتچی، سروش. (1381). مقایسه اثربخشی دو روش درمان چند مدلی و آرامش تدریجی بر کاهش اضطراب. دومین کنگره روانشناسی بالینی. شماره 40، دوره 1، 101-87.
درخشان شهرآباد، حسن. بیاضی، محمد حسین. ظفری، زهرا. تیموری، سعید و رجبزاده، فرزانه . (1397). تاثیر درمان چندوجهی لازاروس بر علایم افسردگی، اضطراب و کنترل قند خون زنان مبتلا به دیابت نوع 2. اصول بهداشت روانی. شماره 20، دوره 4، 302-309.
درخشان شهرآباد، حسن. بیاضی، محمد حسین. ظفری، زهرا. تیموری، سعید و رجبزاده، فرزانه. (1397). تاثیر درمان چندوجهی لازاروس بر علایم افسردگی، اضطراب و کنترل قند خون زنان مبتلا به دیابت نوع 2. مجله اصول بهداشت روانی. دوره 20، شماره 4، 302-309.
رحیمیان بوگر، اسحق. (1395). کتاب آرنولد لازاروس. تهران: داژه.
روانپارسا، رعنا و نعمت طاوسی، محترم. (1396). ویژگیهای روانسنجی سیاهة حرمت خود کودکان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, شماره 14، دوره 55، 225-349.
سبزیانپور، بشری. امینی، ناصر. آزادی، شهدخت و دیره، عزت. (1400). اثر بخشی درمان چند وجهی مبتنی بر رویکرد لازاروس بر کاهش استرس آسیبزای ثانویه و اضطراب منتشر در پرستاران. مجله علوم پزشکی رازی. جلد 28، شکاره 9.
صیادپور، زهره. (1388). ارتباط بین حرمت خود و سبک دلبستگی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. شماره 3، دوره 55، 311-321.
طلایی نژاد، نعیمه. قنبری، سعید. مظاهری، محمدعلی و عسگری، علی. (1395). ویژگی های مقدماتی مقیاس سنجش اضطراب جدایی (فرم والدین). شماره 12، دوره 47، 225-235.
عباسی، زهره. امیری، شعله و طالبی، هوشنگ. (1394). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر واحد پردازه ای (MCBT) بر کاهش علائم اضطراب جدایی کودکان 6 و 7 ساله. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار). شماره 13، دوره 2، 51-64.
عبدخدائی، محمدسعید و صادقی اردوبادی، آفرین. (1391). بررسی میزان اضطراب جدایی کودکان و اثر بخشی بازی درمانی با رویکرد رفتاری-شناختی بر کاهش آن. روان شناسی بالینی. 3 (4): 52-58.
فولادچنگ، محبوبه. (1385). نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان. فصلنامه خانواده پژوهی. شماره 2، دوره 3، 209-221.
فیروزی، راحله. خانمحمدی اطاقسرا، ارسلان و همایونی، علیرضا. (1394). اثربخشی درمان چندوجهی لازاروس بر اضطراب مادران دارای دانش آموز کم توان ذهنی درمدارس استثنایی ابتدایی شهر آمل. کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی. https://civilica.com/doc/441060.
گنجی، مهدی. (1395). آسیب شناسی روانی براساس DSM - 5 - جلد اول. تهران: ساوالان.
محمودی، نورالله. (1384). بررسی مقدماتی اعتبار و قابلیت اعتماد مقیاس عزت نفس روزنبرگ. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی).شماره 1، دوره 4، 313 - 320 .
موسوی، رقیه. موسوی، سید سجاد. محمودی قرایی، جواد و اکبری زردخانه، سعید. (1387). ابزارهای ارزیابی و تشخیص اختالالت اضطرابی درکودکان و نوجوانان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال ششم شماره 6، دوره 2، 147-154.
نجار پور، سمانه و فاتحی زاده، مریم. (1390). بررسی تاثیر شناخت درمانی معنوی بر سازگاری زناشویی زوجین پارانوئید در اصفهان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی. شماره 2 ، دوره6، 95-109.
Barrett, P. M., Duffy, A. L., Dadds, M. R., & Rapee, R. M. (2001). Cognitive–behavioral treatment of anxiety disorders in children: Long-term (6-year) follow-up. Journal of consulting and clinical psychology, 69(1), 135.
Battaglia, M. (2015). Separation anxiety: at the neurobiological crossroads of adaptation and illness. Dialogues in clinical neuroscience, 17(3),
Chuang, S. C., Cheng, Y. H., Chang, C. J., & Chiang, Y. T. (2013). The impact of self-confidence on the compromise effect. International Journal of Psychology, 48(4), 660-675.
Fernandes, B., Newton, J., & Essau, C. A. (2021). The Mediating Effects of Self-Esteem on Anxiety and Emotion Regulation. Psychological Reports, 0033294121996991.
Huberty, C. J. (2002). A history of effect size indices. Educational and Psychological measurement, 62(2), 227-240.
Kerewsky, S. D. (2018). Professional Self-Awareness: Teaching Students, Trainees, and Professionals to Evaluate Their Risk and Resilience Factors. In 2017 NOHS National Conference–Des Moines, IA (p. 107).
Kuo, J. R., Zeifman, R. J., Morrison, A. S., Heimberg, R. G., Goldin, P. R., & Gross, J. J. (2021). The moderating effects of anger suppression and anger expression on cognitive behavioral group therapy and mindfulness-based stress reduction among individuals with social anxiety disorder. Journal of Affective Disorders, 285, 127-135. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 662 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 181 |