
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 758 |
تعداد مقالات | 7,346 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,171,623 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,314,616 |
تأثیر استفاده از راهبردهای شناختی بر بهبود حافظة کاری | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 19، شماره 46، شهریور 1401، صفحه 126-114 اصل مقاله (746.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6888 | ||
نویسندگان | ||
خاتون محمودنژاد* 1؛ محبوبه فولادچنگ2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: حافظة کاری سیستمی فعال برای اندوزش و دستکاری موقتی اطلاعات به منظور انجام تکالیف پیچیدة شناختی مانند یادگیری، استدلال، ادراک و تفکر درنظرگرفته میشود. بنابراین بهبود عملکرد حافظة کاری میتواند به انجام بهتر این تکالیف منجر شود. هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر استفاده از راهبردهای شناختی شامل سازماندهی و بسط بر بهبود حافظة کاری در دانشآموزان دورة ابتدایی بود. روش: در پژوهش از روش آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 24 دانشآموز (12 نفر گروه آزمایش، 12 نفر گروه کنترل) پسر کلاس ششم ابتدایی شیراز بودند که به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی حافظة کاری از خردهآزمون توالی عدد-حرف آزمون وکسلر نسخة چهارم استفاده شد. ابتدا پیشآزمون برای دو گروه اجرا شد، سپس راهبردهای سازماندهی و بسط به گروه آزمایش آموزش داده شد، و در پایان پسآزمون برای دو گروه اجرا شد. دادهها به وسیلة شاخصهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد بین عملکرد حافظة کاری دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، ضریب اتا 77/0 به دست آمد که نشان از آن دارد 77 درصد واریانس حافظه از طریق آموزش انجام شده تببین میشود. نتیجه: پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای سازماندهی و بسط موجب بهبود عملکرد حافظة کاری دانشآموزان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بسط؛ حافظة کاری؛ راهبردهای شناختی؛ سازماندهی | ||
مراجع | ||
اتکینسون، ریتا؛ اتکینسون، ریچارد سی؛ اسمیت، ادوارد ای، بم؛ داریل ج و نولن-هوکسما، سوزان (2000/1385). زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه محمدنقی براهنی، بهروز بیرشک، مهرداد بیک، رضا زمانی، سعید شاملو، مهرناز شهرآرای، یوسف کریمی، نیسان گاهان، مهدی محیالدین و کیانوش هاشمیان. چاپ دوم، تهران: رشد.
بهرامی، عبدالله؛ طباطبایی، سید موسی و آقادلاورپور، محمد (1401). اثربخشی تمرین ذهنآگاهی به همراه موسیقی بر حافظة کاری و انعطافپذیری شناختی کودکان با اختلال یادگیری. ناتوانیهای یادگیری، 11(4)، 6-20.
بهروز سرچشمه، سعیده؛ عاشوری، محمد و انصاری شهیدی، مجتبی (1396). اثربخشی آموزش شناختی بر میزان توجه و حافظه کودکان با اختلال کمتوجهی بیشفعالی. فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی، 8(1)، 6-15.
بیرامی، منصور؛ هاشمی، تورج؛ اسماعیل پور، خلیل؛ نعمتی، فاطمه و خوش اقبال، مرجان. (1400). بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی متمرکز بر حافظه فعال در بهبود نشانههای اختلال خواندن در دانشآموزان دوره ابتدایی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 9(17), 1-16
حیدرینسب، لیلا؛ مدنی، اعظمالسادات؛ یعقوبی، حمید؛ رستمی و رضا؛ کاظمی، رضا (1395). بررسی اثربخشی نوروفیدبک همراه با تمرینهای شناختی رایانهای در بهبود حافظه بزرگسالان دارای اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی. یافته، 1(67)، 101-112.
زحمتکش، زینب؛ حسینینسب، داوود و سعادتیشامیر، ابوطالب (1394). بررسی رابطة حافظة کاری و بهرة هوشی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر یکزبانه و دوزبانه دبیرستانهای تهران. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 8(32)، 111-133.
زمانی، اصغر و پورآتشی، مهتاب (1396). رابطة حافظة کاری، باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 6 (4)، 25-44.
سیف، علیاکبر (1394). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
عاشوری، جمال (1395). اثربخشی نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی (تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال) دانشآموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی. نشریه علوم پزشکی، رازی، 23(150)، 57-66.
عیسینژاد بوشهری، سولماز؛ داداشپور آهنگر، مهری؛ سلمآبادی، حسین؛ عاشوری، جمال و دشتبزرگی، زهرا (1395). تأثیر بازیهای رایانهای بر توجه پایدار و حافظه فعال دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 59(5)، 311-321.
غفاری، مظفر؛ نریمانی، محمد؛ عابدی، صمد و رحیمی، بهناز (1401). اثربخشی بازیهای حرکتی موزون بر میزان ادراک فضایی و حافظة فعال و نارسایی شناختی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. ناتوانیهای یادگیری، 11(4)، 78-90.
کامکاری، کامبیز؛ افروز، غلامعلی؛ شکرزاده، شهره و حلت، احمد (1392). راهنمای اجرا، نمرهگذاری و تفسیر مقیاسهای هوش وکسلر کودکان نسخه چهارم. تهران: علم استادان.
یارمحمدیان، احمد؛ قمرانی، امیر و سیفی، زهرا (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر حافظه، عملکرد خواندن و سرعت پردازش اطلاعات در دانشآموزان نارساخوان، فصلنامة علمی پژوهشی ناتوانیهای یادگیری، 4(4)، 101-117.
Archibald, L.M., Cathercole, S.E. (2006). Short-term and Working Memory in specific language impairments. International journal of language & communication disorder, 41(6), 675-93.
Cathercole, S.E., Alloway, T. P., Willis, C. & Adams, A. M. (2006). Working memory in children with reading disabilities. Journal of Experimental Child Psychology, 93(3), 265–281.
Cathercole, S.E., Pickering, S.J., Camilla, K, & Zoe, S. (2003). Working memory skills and educational attainment: evidence from national curriculum assessments at 7 and 14 years of age. Applied cognitive psychology, 18, 1-16.
Cowan, N. (2001). The magical number 4 in short-term memory: A reconsideration of mental storage capacity. Behavioral and Brain sciences, 24(1), 87-114.
Crawfored, J.R., Garthwaite, P.H., Logman, S., Batty, A.M. (2012). Some supplementary methods for the analysis of WAIS-IV index scores in neuropsychological assessment. Journal of neuropsychology, 6(2), 192-211.
Engle, R.W. (2002). Working memory as executive attention. Current direction in psychological science, 11(19), 19-23.
Forsberg, A., Blume, C. L., & Cowan, N. (2021). The development of metacognitive accuracy in working memory across childhood. Developmental Psychology, 57(8), 1297–1317
Gruszka, A. & Necka, E. (2017). Limitation of working memory capacity: the cognitive and social consequences. European Management Journal, 35, 776-784.
Hitch, G. J., Allen, R. J. & Baddley, A.D. (2019). Attention and binding in visual working memory: Two forms of attention and two kinds of buffer storage. Attention, Perception, & Psychophysics, 82, 280–293.
Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory. Trends in cognitive sciences, 14, 317-324.
Logie, R., Camos, N. & Cowan, N. (2020). Working memory: The state of the science. England: Oxford university Press.
Ludyga, S., Gerber, M. & Kamijo, K. (2022). Exercise types and working memory components during development. Trends in cognitive Sciences, 26(3), 191-203
Lusting, C., May, C. P. & Hasher, L. (2001). Working memory span and the role of proactive interference. Journal of experimental psychology: General, 130(2),199.
Masoura, E. V. (2006). Establishing the link between working memory function and learning disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 4(2), 29-41.
Schunk, D.H. (2012). Learning Theories. An educational perspective (6th ed).
Shipstead, Z., Redic, T.S. & Engle, R.W. (2012). Is working memory training effective? Psychological Bulletin, 138(4), 628-654.
Shiran, A. & Berntiz, Z. (2011). Cognitive training on recall range and speed of information processing in the working memory of dyslexia and skilled readers. Journal of neurolinguistics, 24, 524-537
Swanson, H.L. (2006). Working memory and reading disabilitiesa: both phonological and executive processing deficits are important. In Alloway, T.P & Cathercole, S.E. (Eds). Working memory and neurodevelopmental disorders. (pp 59-86). England: Psychology Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 870 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 627 |