تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 565 |
تعداد مقالات | 5,820 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,141,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,450,258 |
تأثیر استفاده از راهبردهای شناختی بر بهبود حافظة کاری | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6888 | ||
نویسندگان | ||
خاتون محمودنژاد ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
2استادیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
مقدمه: حافظة کاری سیستمی فعال برای اندوزش و دستکاری موقتی اطلاعات به منظور انجام تکالیف پیچیدة شناختی مانند یادگیری، استدلال، ادراک و تفکر درنظرگرفته میشود. بنابراین بهبود عملکرد حافظة کاری میتواند به انجام بهتر این تکالیف منجر شود. هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر استفاده از راهبردهای شناختی شامل سازماندهی و بسط بر بهبود حافظة کاری در دانشآموزان دورة ابتدایی بود. روش: در پژوهش از روش آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 24 دانشآموز (12 نفر گروه آزمایش، 12 نفر گروه کنترل) پسر کلاس ششم ابتدایی شیراز بودند که به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی حافظة کاری از خردهآزمون توالی عدد-حرف آزمون وکسلر نسخة چهارم استفاده شد. ابتدا پیشآزمون برای دو گروه اجرا شد، سپس راهبردهای سازماندهی و بسط به گروه آزمایش آموزش داده شد، و در پایان پسآزمون برای دو گروه اجرا شد. دادهها به وسیلة شاخصهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد بین عملکرد حافظة کاری دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، ضریب اتا 77/0 به دست آمد که نشان از آن دارد 77 درصد واریانس حافظه از طریق آموزش انجام شده تببین میشود. نتیجه: پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای سازماندهی و بسط موجب بهبود عملکرد حافظة کاری دانشآموزان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بسط؛ حافظة کاری؛ راهبردهای شناختی؛ سازماندهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 |