تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 590 |
تعداد مقالات | 6,039 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,868,984 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,837,259 |
ارائه مدل علّی تأثیر ادراکات کیفیت کلاسی و عدالت آموزشی بر تقلّب تحصیلی با توجه به نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 19، شماره 46، شهریور 1401، صفحه 84-63 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.7003 | ||
نویسندگان | ||
سعیده سبزیان ![]() ![]() ![]() | ||
1گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران. | ||
2استادیار روان شناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی تأثیر ادراکات کیفیت کلاسی و عدالت آموزشی بر تقلّب تحصیلی با توجه به نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 9981 دانشآموز بود که از این میان 240 نفر براساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ادراکات کیفیت کلاسی جنتری، گابل و ریزا (۲٠٠۲)؛ عدالت آموزشی گلپرور (1389)؛ خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (1999) و تقلّب تحصیلی علیوردینیا، جانعلیزاده و عمرانی (1394) استفاده شد. تحلیل دادهها به روش آماری مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان داد که عدالت آموزشی دارای اثر منفی و مستقیم بر تقلّب تحصیلی بود (01/0 p<)؛ اما دارای اثر مستقیمی بر خودکارآمدی تحصیلی نبود (05/0< P). ادراکات محیط کلاسی اثر مستقیمی بر تقلّب تحصیلی نداشت (05/0< P)؛ اما دارای اثر مثبت و مستقیمی بر خودکارآمدی تحصیلی بود (01/0 p<). همچنین اثر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر تقلّب تحصیلی منفی و معنادار بود (01/0 p<). نتایج غیرمستقیم مسیرها نشان داد که فقط ادراکات کیفیت کلاسی با میانجیگری خودکارآمدی میتواند از میزان تقلّب تحصیلی دانشآموزان بکاهد. با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه میشود برای کاهش تقلّب تحصیلی، ادراکات مناسبی بر اساس تکالیف چالشانگیز، جذاب، معنادار، توأم با حق انتخاب و خودکارآمدی ایجاد گردد؛ و همچنین ایجاد فرصتهای برابر آموزشی در مدارس، میتواند به کاهش تقلّب تحصیلی در دانشآموزان منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراکات کیفیت کلاسی؛ عدالت آموزشی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ تقلّب تحصیلی | ||
مراجع | ||
بارانیان، سحر و زغیبی قناد، سیمین (1397). بررسی رابطه محیط آموزشی و خودکارامدی تحصیلی با بیصداقتی تحصیلی با میانجیگری کنترل تحصیلی و نقش تعدیل کنندهی عزت نفس در دانشجویان. ششمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران. {لینک}
برزگربفرویی، کاظم (1393). ارتباط عوامل فردی و موقعیتی با تقلّب دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی. مجله روانشناسی مدرسه، 3 (3)، 6-20. {لینک}
حاجیتبار فیروزجایی، محسن (1398). ارائه مدل ساختاری تأثیر ادراک دانشآموزان از محیط کلاس بر خودکارآمدی تحصیلی و نگرش به علوم با میانجیگری ادراک از ارزیابی. تدریسپژوهی، 7 (3)، 209-226. {لینک}
علیوردینیا؛ اکبر؛ جانعلیزاده، حیدر و عمرانی دهکهان، سجاد (1394). بررسی نقش یادگیری اجتماعی در تقلّب دانشگاهی. مسائل اجتماعی ایران، 6 (2)، 71-103. {لینک}
کارشکی، حسین (1387). نقش الگوهای انگیزشی و ادراک از محیط یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان پایه سوم دبیرستان شهر تهران. رسالهی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران. {لینک}
کارشکی، حسین؛ ارفع بلوچی، فاطمه و شیرزاد، زینب (1393). رابطه ادراکات کیفیت کلاسی دانشآموزان دختر با نگرش تحصیلی آنان. رویکردهای نوین آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، 9 (1)، 75-88. {لینک}
کریمزاده، منصوره و محسنی، نیکچهره (1385). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران (گرایشهای علوم ریاضی و علوم انسانی). مجله مطالعات زنان، 2 (4)، 29-45. {لینک}
گلپرور، محسن (1389). بررسی نقش اخلاق تحصیلی، عدالت و بیعدالتی آموزشی در رفتارهای مدنی- تحصیلی دانشجویان. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 5 (4)، 25-42. {لینک}
گلپرور، محسن و سروره، خاکسار (1387). عوامل اخلاقی و ارزشی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان. پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 5 (8)، 72-90. {لینک}
گلپرور، محسن؛ جوادیان، زهرا و مصاحبی، زهرا (1390). الگوهای ساختاری رابطه عدالت آموزشی با رضایت از تحصیل، نتایج، رفتارهای مدنی- تحصیلی و فریبکاری تحصیلی، 7 (1)، 87-102. {لینک}
نادی، محمدعلی؛ مشفقی، نزهت و سیادت، سیدعلی (1392). مدلیابی معادلات ساختاری رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی، اعتماد، تعهد مستمر و عاطفی با ادراک معلمان از خودکارآمدی نقش مدیران آموزشی شهر اصفهان. دوماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4 (16)، 19-44. {لینک}
Aljurf, S., Kemp, L. J., & Williams, P. (2020). Exploring academic dishonesty in the Middle East: A qualitative analysis of students’ perceptions. Studies in Higher Education, 45(7), 1461-1473. [Link]
Altunsoy, S., Çimen, O., Ekici, G., Atik, A. D., & Gökmen, A. (2010). An assessment of the factors that influence biology teacher candidates’ levels of academic self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2377-2382. [Link]
Ampuni, S., Kautsari, N., Maharani, M., Kuswardani, S., & Buwono, S. B. S. (2020). Academic dishonesty in Indonesian college students: An investigation from a moral psychology perspective. Journal of Academic Ethics, 18(4), 395-417. [Link]
Anderman, E. M., & Midgley, C. (1997). Changes in achievement goal orientations, perceived academic competence, and grades across the transition to middle-level schools. Contemporary educational psychology, 22(3), 269-298. [Link]
Artino, A. R. (2012). Academic self-efficacy: from educational theory to instructional practice. Perspectives on medical education, 1(2), 76-85. [Link]
Babanejad, F., Shams Esfandabad, H., & Namvar, H. (2020). Investigate the Mediating Role of Attitudes to Cheating in the Relationship between Social Support and Educational Justice with Cheating Behavior. Iranian journal of educational sociology, 3(3), 88-96. [Link]
Bacon, A. M., McDaid, C., Williams, N., & Corr, P. J. (2020). What motivates academic dishonesty in students? A reinforcement sensitivity theory explanation. British Journal of Educational Psychology, 90(1), 152-166. [Link]
Bandura, A. (1998). Personal and collective efficacy in human adaptation and change. Advances in psychological science, 1(1), 51-71. [Link]
Baran, L., & Jonason, P. K. (2020). Academic dishonesty among university students: The roles of the psychopathy, motivation, and self-efficacy. Plos one, 15(8), e0238141. [Link]
Blader, S. L. (2007). What determines people’s fairness judgments? Identification and outcomes influence procedural justice evaluations under uncertainty. Journal of Experimental Social Psychology, 43(6), 986-994. [Link]
Borkowski, S. C., & Ugras, Y. J. (1998). Business students and ethics: A meta-analysis. Journal of Business Ethics, 17(11), 1117-1127. [Link]
Chirikov, I., Shmeleva, E., & Loyalka, P. (2020). The role of faculty in reducing academic dishonesty among engineering students. Studies in Higher Education, 45(12), 2464-2480. [Link]
Chudzicka-Czupała, A. (2014). Psychological and moral determinants in accepting cheating and plagiarism among university students in Poland. Polish Journal of Applied Psychology, 12(1), 75-98. [Link]
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual review of psychology, 53(1), 109-132. [Link]
Ellsworth, A., & Lagacé-Séguin, D. G. (2009). In retrospect: is youth grade retention associated with self-esteem and self-efficacy in early adulthood? International journal of adolescence and youth, 15(1-2), 21-38. [Link]
Gentry, M., Gable, R. K., & Rizza, M. G. (2002). Students' perceptions of classroom activities: Are there grade-level and gender differences? Journal of Educational Psychology, 94(3), 539-544. [Link]
Hendy, N. T., & Biderman, M. D. (2019). Using bifactor model of personality to predict academic performance and dishonesty. The International Journal of Management Education, 17(2), 294-303. [Link]
Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The clearing house, 72(4), 224-230. [Link]
Khodaie, E., Moghadamzadeh, A., & Salehi, K. (2011). Factors affecting the probability of academic cheating school students in Tehran. Procedia-social and behavioral sciences, 29, 1587-1595. [Link]
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling: Guilford publications. [Link]
Koscielniak, M., & Bojanowska, A. (2019). The role of personal values and student achievement in academic dishonesty. Frontiers in psychology, 1887. [Link]
Malherbe, D. G., Steel, H. R., & Theron, W. H. (2003). The contribution of self-efficacy and outcome expectations in the prediction of exercise adherence. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 25(1), 71-82. [Link]
Marques, T., Reis, N., & Gomes, J. (2019). A bibliometric study on academic dishonesty research. Journal of Academic Ethics, 17(2), 169-191. [Link]
McClung, E. L., & Gaberson, K. B. (2021). Academic dishonesty among nursing students: A contemporary view. Nurse Educator, 46(2), 111-115. [Link]
Murdock, T. B., & Anderman, E. M. (2006). Motivational perspectives on student cheating: Toward an integrated model of academic dishonesty. Educational Psychologist, 41(3), 129-145. [Link]
Mustapha, R., Hussin, Z., Siraj, S., & Darusalam, G. (2017). Academic dishonesty among higher education students: The Malaysian evidence (2014 To 2016). KATHA-The Official Journal of the Centre for Civilisational Dialogue, 13(1), 73-93. [Link]
Nonis, S. A., & Swift, C. O. (1998). Deterring cheating behavior in the marketing classroom: An analysis of the effects of demographics, attitudes, and in-class deterrent strategies. Journal of Marketing Education, 20(3), 188-199. [Link]
Onu, D. U., Onyedibe, M. C. C., Ugwu, L. E., & Nche, G. C. (2021). Relationship between religious commitment and academic dishonesty: is self-efficacy a factor? Ethics & Behavior, 31(1), 13-20. [Link]
Pavela, G. (1997). Applying the power of association on campus: A model code of academic integrity. JC & UL, 24, 97. [Link]
Portnoy, J., Legee, K., Raine, A., Choy, O., & Rudo-Hutt, A. S. (2019). Biosocial risk factors for academic dishonesty: Testing a new mediation model in young adults. Journal of Contemporary Criminal Justice, 35(1), 21-35. [Link]
Putarek, V., & Pavlin-Bernardić, N. (2020). The role of self-efficacy for self-regulated learning, achievement goals, and engagement in academic cheating. European Journal of Psychology of Education, 35(3), 647-671. [Link]
Rozi, F. (2021). The Role Of Patience Disposition On The Effect Of Self-Efficacy On Academic Cheating. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 7(1), 20-30. [Link]
Run-xian, Z., & Xiao-pin, Z. (2007). On the Cause of University Students' Cheating Phenomenon from the Perspective of Albert Bandura's Reciprocal Determinism. Online submission, 4(5), 7-10. [Link]
Sabbagh, C. (2021). Self‐reported academic performance and academic cheating: Exploring the role of the perceived classroom (in) justice mediators. British Journal of Educational Psychology, 91(4), 1517-1536. [Link]
Skarlicki, D. P., & Folger, R. (1997). Retaliation in the workplace: The roles of distributive, procedural, and interactional justice. Journal of applied Psychology, 82(3), 434-443. [Link]
Smith, T. R. Kudlac, C. & Fera, A. G. (2013). Deviant reactions to the college pressure cooker: A test of general strain theory on undergraduate students in the United States. International Journal of Criminal Justice Sciences, 8(2), 88-104. [Link]
Stephens, J. M. (2019). Natural and normal, but unethical and evitable: The epidemic of academic dishonesty and how we end it. Change: The Magazine of Higher Learning, 51(4), 8-17. [Link]
Thijs, J., & Verkuyten, M. (2008). Peer victimization and academic achievement in a multiethnic sample: the role of perceived academic self-efficacy. Journal of Educational Psychology, 100(4), 754-764. [Link]
Tukaev, S. V., Vasheka, T. V., & Dolgova, O. M. (2013). The relationships between emotional burnout and motivational, semantic and communicative features of psychology students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 82, 553-556. [Link]
Turner, J. H. (2007). Justice and emotions. Social Justice Research, 20(3), 288-311. [Link]
Urdan, T., & Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships, and competence beliefs. Journal of school psychology, 44(5), 331-349. [Link]
Van Rensburg, Y.-E. J., de Kock, F. S., & Derous, E. (2018). Narrow facets of honesty-humility predict collegiate cheating. Personality and Individual Differences, 123, 199-204. [Link]
Vasile, C., Marhan, A.-M., Singer, F. M., & Stoicescu, D. (2011). Academic self-efficacy and cognitive load in students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 12, 478-482. [Link]
Wright, S. L., Perrone‐McGovern, K. M., Boo, J. N., & White, A. V. (2014). Influential factors in academic and career self‐efficacy: Attachment, supports, and career barriers. Journal of Counseling & Development, 92(1), 36-46. [Link] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |