تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 691 |
تعداد مقالات | 6,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,069,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,471,868 |
الگویابی خلاقیت در ارتباط بین سیستمهای مغزی رفتاری با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 19، شماره 46، شهریور 1401، صفحه 13-1 اصل مقاله (720.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.7014 | ||
نویسندگان | ||
نسرین برسلانی1؛ صدیقه ابراهیمی علویکلایی* 2؛ جمال صادقی3؛ رجبعلی محمدزاده4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل،بابل،ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت الله آملی، آمل، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران. | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: با توجه به اهمیت نقش سیستمهای مغزی رفتاری در یادگیری فراگیران، خصوصاً دوره های آموزشی، بررسی ارتباط آن با متغیرهای تحصیلی ضروری بهنظر میرسد. بنابراین تحقیق حاضر با هدف الگویابی خلاقیت در ارتباط بین سیستمهای مغزی رفتاری با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر گنبد انجام شد. روش: روش تحقیق از نوع روش توصیفی- همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری به طور خاص معادلات رگرسیونی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم در سه پایه (اول، دوم و سوم) شهرستان گنبد کاووس بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای تعداد 230 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه سیستم های بازداری/فعال سازی رفتاری کارور و وایت (1994)، پرسشنامهی خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1999)، و پرسشنامهی خلاقیت عابدی (1373) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین خلاقیت، سیستم های مغزی رفتاری با خودکارآمدی تحصیلی رابطه وجود دارد. و مدل پژوهش با برازش مناسب تایید گردید. همچنین 15 درصد از واریانس خودکارامدی تحصیلی توسط خلاقیت و سیستم های مغزی رفتاری مورد تبیین قرار گرفت. نتیجه گیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که با افزایش خلاقیت و سیستم های مغزی رفتاری می توان خودکارآمدی تحصیلی را در دانش آموزان افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ سیستم های مغزی رفتاری؛ خودکارآمدی تحصیلی | ||
مراجع | ||
بهرامی، معصومه؛ باقری راد، سیده فاطمه؛ رسولی خورشیدی، فاطمه و قاسمی، مریم(1397).بررسی ویژگی های روانسنجی دامنه های خلاقیت کافمن. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،دوره هفتم، شماره یک، تابستان 97، صص 182-165.
محزون زاده بوشهری، فاطمه(1396). رابطه بین مهارت حل مسأله و خلاقیت دانشجویان با نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی: مدل یابی معادلات ساختاری. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،دوره ششم، شماره چهار، بهار 96، صص 50-27.
AlperAy, F., Karakaya, A., & Yilmaz, K. (2015). Relations between selfleadership and critical thinking skills. Procedia- social and Behavioral sciences, 207(5): 29- 41.
Altunsoy s, Cimen O, Ekici G, Atikc AD. Gokman A(2010). An assessment of the factors that influence biology teacher canadiates level of academic self-efficacy. Procedia Social and Behavioral Science, (2(5), 2377-82.
Bae Sh(2015). Astudy on self-efficacy and academic adjustment among the aviation-related college students. Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, 23(9),75-89. doi: 10.12985/Ksaa.2015.23.3.094.
Caprar CY(2009). A study of the Relationship Between College Students Academic Perfprmance and self Regulated Factors. Educational psychology, 24(6), 145-161.
Caver CS, White TL(1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: the BIS/BAS scale. Journal of personality and social psychology,. 67(2), 319-328.
Erdle S, Rushton JP(2010). The general factor of personality,BIS-BAS,expectancies of reward and punishment,self-esteem, and positive and negative affect. Personalityand Individual Difference, 48(6), 762-69.
Gerhart, B., & Fang, M. (2015). Pay, intrinsic motivation, extrinsic motivation, performance, and creativity in the workplace: Revisiting long-held beliefs. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav. 2(1), 489-521.
Habibi M, Alahdadi S, Mohammadi L, Ghanbari N(2019). Psychometric properties of behavioral activation/ inhibition systems(BAS/BIS) in dependent people with drug and alcohol.J.health,10(1),58-72.
Javanmard Gholam Hossein. A comparison of behavioral activation/ inhibition system and mindfulness in addicts and non-addicted males(2017). Psycholgy and Behavioral Sciences , 6(3), 43-48.
Jinks J, Morgan V(1999). Childrens perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House,72(4), 224-230.
Judge TA, Bono JE(2009). Relationship of core self-evaluations traits-self-esteem, generalized self-efficacy, locus of control, and emotional stability-with job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology,86(6),80-92.
Knyazev GG,Wilson GD, Slobodskaya ER(2008). Behavioral activation and inhibition in social adjustment. The Reinforcement Sensitivity Theory of Personality,1(1),415-430
Mathisen, G. E., & Bronnick, K. S. (2009). Creative self-efficacy: An intervention study. International Journal of Educational Research, 48 (1), 21-29.
Turnbull, M., Littlei, A., & Allan, M. (2010). Creativity snd collaborative lwarning and teaching strategies in thedrsign dis crippling Indication. Arts Education Policy Review, 111, 52-62.
Mazaheri Z, Sadeghi A(2016). Development and evaluating the reliability and validity of the students academic self-efficacy questionnaire.Journal of New Educational Approaches,10(2),61-80
Ocak G, Karafil, B(2020). A Scale Development Study to Determine the English Language Self Efficacy Beliefs of University Students. natolian Journal of Education ER, 5(8),95-115. DOI:10.29333/aje.2020.516a.
Pianta RC, Stuhlman MW(2014). Teacher–child relationships and children’s success in the first years of school. Journal of School Psychology Review, 33(2), 444–458.
Purkord M,Abolghasemi A, Narimani M.Rezaee H(2013). Direct and indirect impact of self-efficacy, impulsivity, behavioral activation- inhibition and social skills on substance abuse in students. Etiad Pajohi, 26(7),11-28.
Soh, K. (2017). Fostering student creaivity through teacher behaviors. Thinking Skills and creativity, 23(2), 58- 66.
User EL, Pajares F(2006). Inviting confidence in school. Invitations as a critical source of the academic self- efficacy beliefs of entering middle school student. Journal of Invitational Theory and Practice, 12(3),7-16.
Wernersbach BM, Crowley SL, Bates SC, Rosenthal C(2014). Study Skills Course Impact on Academic Self-Efficacy. Journal of Developmental Education,37(2),18-23
Wojtczuk-Turek, A., & Turek, D. (2015). Innovative behaviour in the workplace: The role of HR flexibility, individual flexibility and psychological capital: the case of Poland. European Journal of Innovation Management, 18(3), 397-419.
Yang, H. L. & Cheng, H. H. (2009). Creative self- efficacy and its factors: An empirical study of information system analysts and programmers. Computers in Human Behavior, 25(2), 429-438. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 825 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 604 |