تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,163,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,461,991 |
مقایسه تاثیر «بازی توانبخشی شناختی رایانهای توجه و حافظه» و «بازیهای عملی توجه» بر توجهپایدار، بازداری پاسخ ، سرعت و صحت خواندن در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با نشانگان نارساخوانی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.7015 | ||
نویسندگان | ||
محمد دریکوند![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی- دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی تربیتی- دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی- دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر «بازی توانبخشی شناختی رایانهای توجه و حافظه (آرام)» و «بازیهای عملی توجه» بر توجهپایدار، بازداری پاسخ، سرعت و صحت خواندن در دانشآموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص با نقص در خواندن ( نارساخوانی) بود. روش پژوهش، از نوع آزمایشی میدانی با طرح گروه گواه گسترده است که شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان ابتدایی پایههای دوم، سوم، چهارم و پنجم شهرستان اندیمشک در سال 1401-1400 بودند که تعداد 60 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه فعال) گمارده شدند و در پیش آزمون و پس آزمون به آزمونهای عملکرد پیوسته، برو-نرو، و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)، پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون مقایسه زوجی بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو روش بازیهای توانبخشی رایانهای و عملی بر مهارتهای شناختی و خواندن دانشآموزان نارساخوان تأثیر معنیداری دارد (001/0 > p). همچنین آزمون بنفرونی نشان داد که توانبخشی رایانهای در مقایسه با بازیهای عملی از اثربخشی بالاتری برخوردار است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش بازیهای توانبخشی (رایانهای و عملی) میتوانند به عنوان یک روش کارآمد در درمان اختلالات یادگیری توسط مشاوران و متخصصان به کار گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی؛ توجه پایدار؛ بازداری پاسخ؛ نارساخوانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 |