تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 612 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,356,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,107,377 |
مقایسه تاثیر «بازی توانبخشی شناختی رایانهای توجه و حافظه» و «بازیهای عملی توجه» بر توجهپایدار، بازداری پاسخ ، سرعت و صحت خواندن در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با نشانگان نارساخوانی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 19، شماره 46، شهریور 1401، صفحه 47-29 اصل مقاله (758.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.7015 | ||
نویسندگان | ||
محمد دریکوند1؛ منیجه شهنی ییلاق2؛ علیرضا حاجی یخچالی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر «بازی توانبخشی شناختی رایانهای توجه و حافظه (آرام)» و «بازیهای عملی توجه» بر توجهپایدار، بازداری پاسخ، سرعت و صحت خواندن در دانشآموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص با نقص در خواندن ( نارساخوانی) بود. روش پژوهش، از نوع آزمایشی میدانی با طرح گروه گواه گسترده است که شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان ابتدایی پایههای دوم، سوم، چهارم و پنجم شهرستان اندیمشک در سال 1401-1400 بودند که تعداد 60 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه فعال) گمارده شدند و در پیش آزمون و پس آزمون به آزمونهای عملکرد پیوسته، برو-نرو، و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)، پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون مقایسه زوجی بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو روش بازیهای توانبخشی رایانهای و عملی بر مهارتهای شناختی و خواندن دانشآموزان نارساخوان تأثیر معنیداری دارد (001/0 > p). همچنین آزمون بنفرونی نشان داد که توانبخشی رایانهای در مقایسه با بازیهای عملی از اثربخشی بالاتری برخوردار است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش بازیهای توانبخشی (رایانهای و عملی) میتوانند به عنوان یک روش کارآمد در درمان اختلالات یادگیری توسط مشاوران و متخصصان به کار گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی؛ توجه پایدار؛ بازداری پاسخ؛ نارساخوانی | ||
مراجع | ||
بیرامی، منصور، هاشمی، تورج، خانجانی، زینب، نعمتی، فاطمه و رسولزاده، حمیده. (1400). اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کنترل حرکتی بر ارتقای کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری شناختی، حافظه فعال، زمانواکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار) در دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 16(61)، 18-1.
رادفر، فرهاد، نجاتی، وحید، فتحآبادی، جلیل و لایق، هدا. (1395). تأثیر تمرینات تقویت توجه بر عملکرد حافظه کاری و مؤلفههای خواندن دانشآموزان نارساخوان، یک مطالعه موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 22(142)، 212-194.
رباط میلی، سمیه، برجعلی، احمد، علیزاده، حمید، نوکنی، مصطفی و فرخی، نورعلی. (1394). اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهیار بر بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی (نوع اغلب بیتوجه). فصلنامه افراد استثنایی، 5(19)، 21-1.
رحیمی پور، طاهره، غضنفری، فیروزه و قدم پور، عزت الله. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه فعال و بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18(2)، 61-52.
رنجبر، مریم، حسن زاده، سعید و ارجمندنیا، علی اکبر. (1399). بررسی تاثیر تکالیف توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه (رحا) بر فرآیندهای شناختی کودکان با اختلال کارکردهای اجرایی. مجله عصب- روانشناسی، 6(4)، 42-27.
سابقی، فرامرز، محمدی فر، محمدعلی و رضایی علی محمد. (1400). مقایسه اثربخشی روش فرنالد و روش نوروسایکولوژی بر بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. 18(43)، 171-148.
شر، باربارا. (2006). بازی های شاد کودکانه برای افزایش توجه و تمرکز. ترجمه پرندیس پورصمیمی (1394). تهران: نشر آرایان.
عباسیفشمی، نازنین، اکبری، بهمن و حسینخانزاده، عباسعلی. (1399). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی و نوروفیدبک بر بهبود کنشهای اجرایی در کودکان مبتلا به نارساخوانی. فصلنامه سلامت روان کودک، 7(2)، 311-294.
عیاررضایی، فریبا و سامری، مریم. (1398). تأثیر آموزش دقت بر توانایی خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر پایه سوم ابتدایی. مجله ناتوانی های یادگیری، 8(3)، 111-91.
غریبی، حسن، احمدی، بهزاد، محمودی، هیوا، کریمیان، عدالت و غریبی، جلال. (1400). اثربخشی بازیهای توجهی بر توانایی خواندن کودکان مبتلا به نارساخوانی. مجله ناتوانی های یادگیری. در حال انتشار.
قائدامینی، رقیه، کیامنش، علیرضا و قربانی، رقیه. (1393). رابطه بین وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده، فعالیتهای خواندن در خانه، خودپنداره و نگرش دانشآموزان به خواندن با عملکرد سواد خواندن دانشآموزان. مجله پژوهش در برنامه درسی، 11(14)، 103-88..
کرمینوری، رضا و مرادی، علیرضا. (1384). آزمون خواندن و نارساخوانی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
کسیانی، نازیلا و زارعی، حیدرعلی (1398). رابطه سوادخواندن با عملکرد ریاضی و علوم دانشآموزان دختر در آزمون تیمز. مجله علوم شناختی، 18(74)، 264-257.
نجاتی، وحید. (1397). توانبخشی هوشمند توجه و حافظه آرام. تهران: نشر رشد فرهنگ.
نوده ئی، خدیجه، مرادی، غلامرضا و کرامتی، هادی. (1395). رابطه کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد خواندن دانش آموزان: نقش سن، جنس و هوش. فصلنامه روانشناسی شناختی، دوره 4، شماره 3، صص 24-12.
همتی علمدارلو، قربان و توکلی، فریبا. (1399). اثربخشی بازیهای توجه بر عملکرد خواندن دانشآموزان دختر با نارساخوانی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. 17(40)، 53-34.
یاوری برحق طلب، الهه، عسگری، پرویز، نادری، فرح و حیدری، علیرضا. (1400). بررسی اثر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی (بازداری پاسخ و برنامه ریزی) کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی. فصلنامه طب توانبخشی، 10(1)، 157-146.
Borella, E., & De Ribaupierre, A. (2014). The role of working memory, inhibition, and processing speed in text comprehension in children. Learning and Individual Differences, 34, 86-92.
Carlos Farias, A., Cordeiro, M. L., Felden, E. P., Bara, T. S., Benko, C. R., Coutinho, D., & McCracken, J. T. (2017). Attention–memory training yields behavioral and academic improvements in children diagnosed with attention-deficit hyperactivity disorder comorbid with a learning disorder. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 13, 1761-1769.
Chaire, A., Becke, A., & Düzel, E. (2020). Effects of physical exercise on working memory and attention-related neural oscillations. Frontiers in Neuroscience, 14, 1-11.
Cicekci, M. A., & Sadik, F. (2019). Teachers' and students' opinions about students' attention problems during the lesson. Journal of Education and Learning, 8(6), 15-30.
Doyle, C., Smeaton, A. F., Roche, R. A., & Boran, L. (2018). Inhibition and updating, but not switching, predict developmental dyslexia and individual variation in reading ability. Frontiers in Psychology, 9, 1-19.
Durukan, E. (2020). Impact of speed reading training on reading speeds and comprehension skills of secondary school students. Journal of Educational Sciences, 15(2), 184-193.
Fernandes, J., Arida, R. M., & Gomez-Pinilla, F. (2017). Physical exercise as an epigenetic modulator of brain plasticity and cognition. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 80, 443-456.
Flanigan, J. (2021). Using physical activity to improve reading comprehension. (Master of education. Northwestern University).
Hajar, M. S., Rizal, H., & Kuan, G. (2019). Effects of physical activity on sustained attention: A systematic review. Scientia Medica, 29(2), 1-14.
Hendren, R. L., Haft, S. L., Black, J. M., White, N. C., & Hoeft, F. (2018). Recognizing psychiatric comorbidity with reading disorders. Frontiers in Psychiatry, 9, 1-10.
Hlas, A. C., Neyers, K., & Molitor, S. (2019). Measuring student attention in the second language classroom. Language Teaching Research, 23(1), 107-125.
Ishihara, T., Miyazaki, A., Tanaka, H., Fujii, T., Takahashi, M., Nishina, K., & Matsuda, T. (2021). Childhood exercise predicts response inhibition in later life via changes in brain connectivity and structure. NeuroImage, 237, 1-53.
Kato, K., Iwamoto, K., Kawano, N., Noda, Y., Ozaki, N., & Noda, A. (2018). Differential effects of physical activity and sleep duration on cognitive function in young adults. Journal of Sport and Health Science, 7(2), 227-236.
Kiparenko, O. (2021). Neuropsychological determinants of dyslexia in school children. Scientific Journal of Polonia University, 46(3), 235-240.
Kuhl, U., Neef, N. E., Kraft, I., Schaadt, G., Dörr, L., Brauer, J., & Emmrich, F. (2020). The emergence of dyslexia in the developing brain. NeuroImage, 211, 116633.
Lambert, K. T. (2021). Improving inhibitory control in a kindergarten classroom. (Master of education. Louisiana State University).
Langenecker, S. A., Zubieta, J. K., Young, E. A., Akil, H., & Nielson, K. A. (2007). A task to manipulate attentional load, set-shifting, and inhibitory control: Convergent validity and test–retest reliability of the Parametric Go/No-Go Test. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 29(8), 842-853.
Leong, A. Y. C., Yong, M. H., & Lin, M. H. (2022). The effect of strategy game types on inhibition. Psychological Research, 1-13.
Macdonald, K. T., Barnes, M. A., Miciak, J., Roberts, G., Halverson, K. K., Vaughn, S., & Cirino, P. T. (2020). Sustained attention and behavioral ratings of attention in struggling readers. Scientific Studies of Reading, 1-16.
Mandolesi, L., Polverino, A., Montuori, S., Foti, F., Ferraioli, G., Sorrentino, P., & Sorrentino, G. (2018). Effects of physical exercise on cognitive functioning and wellbeing: Biological and psychological benefits. Frontiers in Psychology, 9, 1-11.
Müller, C., Otto, B., Sawitzki, V., Kanagalingam, P., Scherer, J. S., & Lindberg, S. (2021). Short breaks at school: Effects of a physical activity and a mindfulness intervention on children's attention, reading comprehension, and self-esteem. Trends in Neuroscience and Education, 25, 1-32.
Muthusamy, K., & Sahu, J. K. (2020). Specific learning disability in India: Challenges and opportunities. The Indian Journal of Pediatrics, 87(2), 91-92.
Özenc, E. G., & Ferhat, S. A. A. T. (2022). Effect of Self-Evaluation-Based Oral Reading Method in Elementary School on Reading Fluency and Reading Comprehension. Participatory Educational Research, 9(2), 437-462.
Pasqualotto, A. (2019). Implementing evidence-based treatments for developmental dyslexia: A comparison between different approaches (doctoral dissertation, University of Trento).
Pasqualotto, A., Altarelli, I., De Angeli, A., Menestrina, Z., Bavelier, D., & Venuti, P. (2022). Enhancing reading skills through a video game mixing action mechanics and cognitive training. Nature Human Behaviour,17, 1-10.
Peltier, T. K., Washburn, E. K., Heddy, B. C., & Binks-Cantrell, E. (2022). What do teachers know about dyslexia? It’s complicated!. Reading and Writing, 1-31.
Pham, A. V. (2016). Differentiating behavioral ratings of inattention, impulsivity, and hyperactivity in children: Effects on reading achievement. Journal of Attention Disorders, 20(8), 674-683.
Raven, J. (2000). The Raven's progressive matrices: Change and stability over culture and time. Cognitive Psychology, 41(1), 1-48.
Raz, S., Bar-Haim, Y., Sadeh, A., & Dan, O. (2014). Reliability and validity of the online continuous performance test among young adults. Assessment, 21(1), 108-118.
Rosvold, H. E., Mirsky, A. F., Sarason, I., Bransome Jr, E. D., & Beck, L. H. (1956). A continuous performance test of brain damage. Journal of Consulting Psychology, 20(5), 343.
Slattery, E. J., Ryan, P., Fortune, D. G., & McAvinue, L. P. (2021). Contributions of working memory and sustained attention to children’s reading achievement: A commonality analysis approach. Cognitive Development, 58, 1-14.
Vestberg, T., Reinebo, G., Maurex, L., Ingvar, M., & Petrovic, P. (2017). Core executive functions are associated with success in young elite soccer players. PloS 0ne, 12(2), 1-13.
Waters, A., Zou, L., Jung, M., Yu, Q., Lin, J., Liu, S., & Loprinzi, P. D. (2020). Acute exercise and sustained attention on memory function. American Journal of Health Behavior, 44(3), 326-332.
Wodka, E. L., Mark Mahone, E., Blankner, J. G., Gidley Larson, J. C., Fotedar, S., Denckla, M. B., & Mostofsky, S. H. (2007). Evidence that response inhibition is a primary deficit in ADHD. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 29(4), 345-356.
Xu, P., Wu, D., Chen, Y., Wang, Z., & Xiao, W. (2020). The effect of response inhibition training on risky decision-making task performance. Frontiers in Psychology, 11, 1-9.
Ziereis, S., & Jansen, P. (2015). Effects of physical activity on executive function and motor performance in children with ADHD. Research in Developmental Disabilities, 38, 181-191. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 755 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377 |