تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,108,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,939,979 |
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه منابع استرس دوره دانشجویی در یک نمونه از جمعیت دانشجویان ایرانی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 20، شماره 49، فروردین 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.7521 | ||
نویسندگان | ||
مجید یوسفی افراشته ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
2کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه به دلیل پیچیدگی جوامع، عوامل زیادی موجب زمینه سازی استرس بهخصوص زمانی که دانش آموزان از دوران مدرسه به دوران دانشجویی انتقال مییابند، به جهت قرار گرفتن در یک محیط جدید در برابر استرس آسیب زا هستند. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه منابع استرس دوره دانشجویی(PSSI)، یعنی پایایی، روایی، تایید ساختارعاملی آن در جمعیت دانشجویی دانشگاه بود. پرسشنامه منابع استرس دوره دانشجویی، یک پرسشنامه خودسنجی43 مادهای است و دارای پنج خرده مقیاس: تحصیلی، محیط یادگیری، فرهنگ محیطدانشگاهی، بین فردی و شخصی است. 345 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس و طبق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران کوکران شدند و مقیاس استرس زندگی دانشجویی را تکمیل کردند. به منظور تعیین اعتبار سازه از روش تحلیل عاملی، برای تعیین همسانی درونی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پنج مقیاس: تحصیلی، محیط یادگیری، فرهنگ محیط دانشگاهی، ارتباط بین فردی و شخصی به ترتیب 80/0، 82/0، 80/0، 78/0 و 88/0 بهدست آمد. روایی همگرا از طریق همبستگی PSSI با نمره حاصل از پرسشنامه استرس دوران دانشجویی گادزلا برآورد شد که همبستگی بین نمره کل دو آزمون64/0 به دست آمد که از لحاظ آماری معنادار است( 05/0>P ). روایی سازه PSSI نیز از طریق تحلیل عاملی تایید بررسی و اصلاح شدمجموع میتوان نتیجه گرفت مقیاس استرس دانشجویی ابزاری روا و پایا برای سنجش استرس دوران دانشجویی است. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسشنامه منابع استرس دوره دانشجویی؛ پایایی؛ روایی؛ تحلیل عاملی تاییدی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |