تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 629 |
تعداد مقالات | 6,360 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,728,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,360,756 |
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه منابع استرس دوره دانشجویی در یک نمونه از جمعیت دانشجویان ایرانی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 20، شماره 49، فروردین 1402، صفحه 188-174 اصل مقاله (764.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.7521 | ||
نویسندگان | ||
مجید یوسفی افراشته* 1؛ سیده محدثه سدیدی شال2 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
2کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه به دلیل پیچیدگی جوامع، عوامل زیادی موجب زمینه سازی استرس بهخصوص زمانی که دانش آموزان از دوران مدرسه به دوران دانشجویی انتقال مییابند، به جهت قرار گرفتن در یک محیط جدید در برابر استرس آسیب زا هستند. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه منابع استرس دوره دانشجویی(PSSI)، یعنی پایایی، روایی، تایید ساختارعاملی آن در جمعیت دانشجویی دانشگاه بود. پرسشنامه منابع استرس دوره دانشجویی، یک پرسشنامه خودسنجی43 مادهای است و دارای پنج خرده مقیاس: تحصیلی، محیط یادگیری، فرهنگ محیطدانشگاهی، بین فردی و شخصی است. 345 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس و طبق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران کوکران شدند و مقیاس استرس زندگی دانشجویی را تکمیل کردند. به منظور تعیین اعتبار سازه از روش تحلیل عاملی، برای تعیین همسانی درونی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پنج مقیاس: تحصیلی، محیط یادگیری، فرهنگ محیط دانشگاهی، ارتباط بین فردی و شخصی به ترتیب 80/0، 82/0، 80/0، 78/0 و 88/0 بهدست آمد. روایی همگرا از طریق همبستگی PSSI با نمره حاصل از پرسشنامه استرس دوران دانشجویی گادزلا برآورد شد که همبستگی بین نمره کل دو آزمون64/0 به دست آمد که از لحاظ آماری معنادار است( 05/0>P ). روایی سازه PSSI نیز از طریق تحلیل عاملی تایید بررسی و اصلاح شدمجموع میتوان نتیجه گرفت مقیاس استرس دانشجویی ابزاری روا و پایا برای سنجش استرس دوران دانشجویی است. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسشنامه منابع استرس دوره دانشجویی؛ پایایی؛ روایی؛ تحلیل عاملی تاییدی | ||
مراجع | ||
امیری، ماندانا. دوران، بهناز. سلیمی، سیدحسین. ضرغامی، ممحمدحسین. غلامی فشارکیف، محمد. (1398). ارتباط عوامل استرسزای دانشجویی با مشکلات روانشناختی در دانشجویان یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی در شهر تهران. مجله طب نظامی.21(4).389-380.
امیری، سهراب. قاسمی نواب، امیر. یعقوبی، ابوالقاسم. (1395). پایایی، روایی و تحلیل عاملی نسخه فارسی پرسشنامه استرس نوجوانان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی.7(25).116-89.
بخشی پور، عباس. بیرامی، منصور. محمودعلیلو، مجید. هاشمی، تورج. اسماعیل پور، خلیل. (1388). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی در دانشجویان دانشگاه تبریر. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز.4(14).
سالاری مقدم، سعید. رنجبر، علیرضا. فتحی آشتیانی، علی. (1396). اعتباریابی و پایایی سنجی نسخفه فارسی پرسشنامه کنترل اضطراب. مجله روانشناسی بالینی.9(36).
شکری، امید. کرمی نوری، رضا. فراهانی، محمدتقی. مرادی، علیرضا. (1389). آزمون ساختارعاملی و ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه استرس تحصیلی. مجله علوم رفتاری. 4(4).283-277.
کاوسی، علی. علیزاده مهدی محله، زهرا. رضاپور، زینب. موحدی، علی. معینی قمچینی، وحید. محمدی، غلامرضا. (1395). بررسی سطح استرس و شیوه های مقابله با آن در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور در سال 1395. مجله علمی پژوهان. 16(1).41-33.
References
Avdija, A. S. (2018). Original Paper College Stress: Testing the Unidimensionality of a Standardized Stress Measuring Inventory Designed to Assess Stress among College Students. Journal of Children and Teenagers, 1(2), 68-83.
Baena-Extremera, A., del Mar Ortiz-Camacho, M., Marfil-Sánchez, A. M., & Granero-Gallegos, A. (2021). Improvement of attention and stress levels in students through a Mindfulness intervention program. Revista de Psicodidáctica (English ed.).
Böke, B. N., Mills, D. J., Mettler, J., & Heath, N. L. (2019). Stress and coping patterns of university students. Journal of College Student Development, 60(1), 85-103.
Dogan, E. (2020). Investigation of the Effects of Sports Education on University Students' Stress Coping Strategies. Asian Journal of Education and Training, 6(3), 474-478.
Erol, Dogan (2020). Investigation of the Effects of Sports Education on University Students' Stress Coping Strategies. Asian Journal of Education and Training.4(3).474-478.
İhtiyaroğlu, N, Tulunay Ateş, Ö. (2018). Analyzing the relationship between the students’ stress-coping styles and school attachment. Asian Journal of Education and Training, 4(4), 371-379.
İhtiyaroğlu, N. (2018). Analysis of Relationship between Teachers’ Coping Styles with Stress and the Level of Organizational Commitment, International Online Journal of Educational Sciences, 10(2), 192-206.
Linden, B., Stuart, H. (2019). Psychometric assessment of the post-secondary student stressors index (PSSI). BMC public health, 19(1), 1-12.
Maykrantz, S. A., & Houghton, J. D. (2020). Self-leadership and stress among college students: Examining the moderating role of coping skills. Journal of American College Health, 68(1), 89-96.
Murphy, R. J., Gray, S. A., Sterling, G., Reeves, K., & DuCette, J. (2009). A comparative study of professional student stress. Journal of dental education, 73(3), 328-337.
Sakitri,G. (2019). The relationship among student stress, Type A personality, and academic performance in a business school in Indonesia.journal of education for busines.95 (3).169-179.
Saleh, D., Camart, N., & Romo, L. (2017). Predictors of stress in college students. Frontiers in psychology, 8, 19.
Simonelli-Muñoz, A. J., Balanza, S., Rivera-Caravaca, J. M., Vera-Catalán, T., Lorente, A. M., & Gallego-Gómez, J. I. (2018). Reliability and validity of the student stress inventory-stress manifestations questionnaire and its association with personal and academic factors in university students. Nurse education today, 64, 156-160.
Stevens, Ch. Schneider, E. Bederman-Miller, P. Arcangelo, K. (2019). Exploring the Relationship between Emotional Intelligence and Academic Stress among Students at a Small, Private College. Exploring the Relationship between Emotional Intelligence and Academic Stress among Students at a Small, Private College12 (4).93-102.
Thawabieh, A. M., & Qaisy, L. M. (2012). Assessing stress among university students. American International Journal of Contemporary Research, 2(2), 110-116.
Van ,S. Thien , V. Do Tat , Th. Tran, L. Duc, H. (2019). The Stress Problems and the Needs for Stress Counseling of High School Students in Vietnam.8 (4)1053-1061. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 151 |