تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,960 |
اثربخشی برنامه آگاهی واج شناختی چندرسانهای بر مهارت خواندن دانشآموزان با عملکرد هوشی مرزی پایه اول ابتدایی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 49، فروردین 1402، صفحه 80-65 اصل مقاله (946.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.43821.5222 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا سعیدی1؛ سعید حسن زاده* 2؛ سوگند قاسم زاده3 | ||
1آموزگار استثنایی،سازمان آموزش و پرورش استثنایی | ||
2استاد دانشگاه تهران | ||
3دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی برنامه آگاهی واجشناختی چندرسانهای بر مهارت خواندن دانشآموزان با عملکرد هوشی مرزی پایه اول ابتدایی بود. در این پژوهش که به روش تکآزمودنی و به شیوهی خط پایه اجرا شد، جامعه-ی آماری شامل دانشآموزان با عملکرد هوشی مرزی پایه اول ابتدایی در شهر تهران بود که از میان آنان، دو دانشآموز دختر با عملکرد هوشی مرزی به شیوهی نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یکی از این دانشآموزان دارای مشکلاتی در خواندن بود و دیگری مشکلی در خواندن نداشت. سپس، برنامهی آگاهی واجشناختی طی 12 جلسه 45 دقیقهای به آنان ارائه شد. همچنین، آزمودنیها در سه مرحله، با آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از تحلیل دیداری دادهها و شاخص اندازه اثر نشان داد که عملکرد هر دو آزمودنی در خردهمقیاسهای مهارت خواندن در مرحله مداخله نسبت به مرحله خط پایه افزایش معناداری داشته است. بنابراین، به نظر میرسد برنامه آگاهی واجشناختی چندرسانهای بر افزایش مهارت خواندن دانشآموزان با عملکرد هوشی مرزی پایه اول ابتدایی موثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه آگاهی واجشناختی چندرسانهای؛ مهارت خواندن؛ عملکرد هوشی مرزی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 114 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |