تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,579 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,977 |
اثربخشی آموزش شادیبخشی لیوبومیرسکی بر هیجان مثبت یادگیری و خودتنظیمی تحصیلی در بین دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 20، شماره 49، فروردین 1402، صفحه 157-140 اصل مقاله (884.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.41676.4961 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مرادی دولیسکانی* 1؛ مریم صفری شیرازی2؛ فاطمه اکبری3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران. | ||
3گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شادیبخشی لیوبومیرسکی بر هیجان مثبت یادگیری و خودتنظیمی تحصیلی بر دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی (طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه) بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دختر کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامههای هیجان یادگیری پکران و همکاران (2002) و خودتنظیمی تحصیلی رایان و کانل (1989) را طی دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل نمودند. آموزش شادمانی لیوبومیرسکی (2008) طی شش جلسه در گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس تک متغیره و چند متغیره) در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها نشان داد که آموزش شادیبخشی لیوبومیرسکی بر افزایش هیجان مثبت یادگیری و خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان دختر دوره کارشناسی تاثیر معنیداری داشته است (001/0P<). با توجه به اینکه آموزش شادیبخشی لیوبومیرسکی بر هیجان مثبت یادگیری و خودتنظیمی تحصیلی دانشجویان تاثیر دارد، از این رو، استفاده از این مداخله به منظور بهبود متغیرهای مورد بحث در دانشگاهها یا سایر مراکز آموزشی توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شادیبخشی؛ هیجان مثبت یادگیری؛ خودتنظیمی تحصیلی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 175 |