تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,960 |
الگوی روابط ساختاری هویت تحصیلی موفق بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری ذهنآگاهی و خودکارآمدی تحصیلی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 20، شماره 49، فروردین 1402، صفحه 102-81 اصل مقاله (953.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.43747.5216 | ||
نویسندگان | ||
مجید سلیمانی1؛ عزت اله قدم پور* 2؛ محمد عباسی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
3گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی روابط ساختاری هویت تحصیلی موفق است که بر اساس آن نیازهای بنیادین روانشناختی به عنوان متغیر درون داد، ذهنآگاهی و خودکارآمدی تحصیلی به عنوان متغیر میانجی و هویت تحصیلی موفق به عنوان متغیر برون داد وارد پژوهش شدهاند. این پژوهش به روش توصیفی، از نوع مطالعات همبستگی و با شیوه مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. از بین همه دانشآموزان دوره متوسطه اول شهرستان قم در سال تحصیلی 1401-1400 به عنوان جامعه مورد پژوهش، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد 355 دانشآموز وارد نمونه شدند. در گردآوری اطلاعات از مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی لاگاردیا و همکاران (2000)، مقیاس چندوجهی ذهنآگاهی بائر و همکاران (2006)، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی جینکس و مورگان (1999) و مقیاس هویت تحصیلی موفق واس و ایساکسون (2008) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار AMOS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، نیازهای بنیادین روانشناختی به طور مستقیم و غیر مستقیم با میانجیگری ذهنآگاهی بر هویت تحصیلی موفق، تاثیر مثبت و معناداری دارد. اما خودکارآمدی تحصیلی نقش میانجیگر معناداری در تاثیر نیازهای بنیادین روانشناختی بر هویت تحصیلی موفق ندارد (05/0>P). بر اساس نتایج و با توجه به نقش نیازهای بنیادین روانشناختی و ذهنآگاهی در هویت تحصیلی موفق، توجه به نیازهای اساسی هر دانشآموز از سوی خانوادهها و معلمان با برگزاری کارگاه های آموزش خانواده و ضمن خدمت و افزایش ذهنآگاهی دانشآموزان با بهرهگیری از روانشناسها و مشاوران مدارس و برگزاری کلاسهای آموزشی، ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازهای بنیادین روانشناختی؛ ذهنآگاهی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ هویت تحصیلی موفق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |