تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 644 |
تعداد مقالات | 6,315 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,882,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,471,850 |
ارائه مدل علی سرزندگی تحصیلی بر اساس نگرش تحصیلی، خودتنظیمی عاطفی و تحول مثبت جوان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 20، شماره 49، فروردین 1402، صفحه 121-103 اصل مقاله (869.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.42287.5024 | ||
نویسندگان | ||
سید عبدالهادی سماوی* 1؛ سید عبدالوهاب سماوی2؛ سارا هاشمی پور3 | ||
1دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد بندرلنگه، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرلنگه، ایران. | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. | ||
3دکترای روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی ، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی سرزندگی تحصیلی بر اساس نگرش تحصیلی، خودتنظیمی عاطفی و تحول مثبت جوانی انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان بندرلنگه در سال تحصیلی 1401-1400 در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی خوشه ای بود و حجم نمونه با استفاده از مدل پیشنهادی کلاین(2004) به تعداد 264 نفر برآورد گردید. در این پژوهش برای سنجش متغیرهای موجود از مقیاس های سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (۲۰۰۶)، نگرش سنج تحصیلی اکبری(1383)، خودتنظیمی عاطفی لارسن و پریز مایک(2000) و تحول مثبت جوانی گلدوف و همکاران(2014) استفاده گردید. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای نگرش تحصیلی(p<0.03, ß=0.19)، خودتنظیمی عاطفی(p<0.001, ß=0.31) و تحول مثبت جوانی(p<0.0001, ß=0.47) به صورت مثبت و معنادار سرزندگی تحصیلی را پیش بینی کرده اند. همچنین فرایند مدل یابی معادلات ساختاری و شاخص های برازش مدل نشان دادند که مدل کلی پژوهش در جامعه دانش آموزان دبیرستانی شهرستان بندرلنگه از برازش مطلوبی برخوردار است(p<0.05). از این یافته ها نتیجه گرفته می شود که اگر دانشآموزان نوجوان بتوانند نگرش تحصیلی بالا و خودتنظیمی عاطفی مطلوبی را کسب نمایند و در عین حال بر جنبه های مثبت تحول(رشد) خویش متمرکز شوند، میتوانند سرزندگی و نشاط مطلوبی را در دوران تحصیل خود داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرزندگی تحصیلی؛ نگرش تحصیلی؛ خودتنظیمی عاطفی؛ تحول مثبت جوانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |