تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,962 |
نقش هوش معنوی و تنظیم هیجان بر تابآوری دانش آموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.13057.2817 | ||
نویسندگان | ||
فریبا کریمی1؛ زهرا نیک منش* 2 | ||
1دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشگاه سیستان وبلوچستان | ||
چکیده | ||
یکی از عوامل مهم در میان راهبردهای روانی موردنیاز برای مقابله با طیف وسیعی از چالشهای شخصی، اجتماعی و شناختی در دوره نوجوانی، تابآوری میباشد. هدف پژوهش، بررسی نقش هوش معنوی و تنظیم هیجان بر تابآوری نوجوانان دانشآموز در شهر زاهدان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی .بود. جامعه آماری را7953 پسر و 9463 دختر دانشآموز متوسطه دوم شهرزاهدان در سال تحصیلی 1394-1393 تشکیل داد. نمونهای به حجم ۳۱۲ نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، هوش معنوی کینگ (۲۰۰۸) و تنظیم هیجان (SRI) مارکوس ، ایبانز،روپریز، مویا و اورتت (2005) بود. برای تجزیهوتحلیل رابطه بین متغیرها و پیشبینی تغییرات تابآوری، روشهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد بین هوش معنوی و تنظیم هیجان با تابآوری رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که در گام اول متغیر هوش معنوی به تنهایی 12/0 تابآوری را پیشبینی میکند (۰0۱/۰> P) و در گام دوم هوش معنوی و تنظیم هیجان روی هم 14/0 متغیر تابآوری را پیشبینی میکنند (۰0۱/۰> P). بر اساس یافتههای پژوهش، هوش معنوی و تنظیم هیجان در پیشبینی تابآوری نقش مثبت و معناداری داشتند و هوش معنوی پیشبین قویتری برای تابآوری بود؛ بنابراین پیشنهاد میشود در برنامههای مدارس و مشاوره نوجوانان به تقویت هوش معنوی و تنظیم هیجانی پرداخته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش معنوی؛ تنظیم هیجان؛ تابآوری؛ دانش آموز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |